Hej!

Vi skall inom kort installera kommunalt VA, el och tele. Allt kommer från samma plats vid tomtgränsen och skall gå in på samma ställe i husets krypgrund.
Grävning och "sprängning medelst vinkelslip och borrhammare" är klart och min fråga är nu vad skall vi skall fylla med runt rören?

Somliga föreslår att man skall lägga kabelsand eller stenmjöl runt rören. Vad är vitsen med detta jämfört med vanlig 8-16 makadam? Är det för att inte skada rören? Har det något med frysrisk att göra?

Eftersom vi samtidigt vill passa på att dränera när trädgården ändå ser ut som ett slagfält så känns det dumt att lägga kabelsand runt rören, då lär ju vattnet få svårt att ta sig igenom.

Ytterligare en fråga är om det över huvud taget är lämpligt att lägga ner dräneringsrör jämte VA rören, eller skall man behöva gräva en ränna till och behöva krossa ännu mera berg?

Tacksam för svar, ideer och erfarenheter!
 
Sand lägger man för att skydda rören. Sen funkar det som varningssignal också. Gräver du i backen och hux-flux stöter på sand så kan du misstänka att här finns npgon typ av ledning
 
Tackar för det snabba svaret, även om det inte var exakt vad jag ville höra :)

Sand är helt OK att lägga runt vatten, el och tele rören som ligger överst.
Men att packa in avloppsröret i sand är desto svårare eftersom sanden då kommer att förhindra dräneringen.

Så följdfrågan blir därmed; tål avloppsrören att bäddas in i 8-16 makadam utan att de går sönder?

Upplägget jag tänkt mig illustreras av den bifogade bilden..
 
  • rörgrav.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag har aldrig provat men ett avloppsrör är ju betydligt hårdare än en dräneringsslang som ska ligga i grus så jag ser inget problem med det
 
Går inte alla nya ledningar vinkelrätt in mot huset eller ligger de längsmed? Går ledningarna rakt på så blir inte dräneringen förstörd om du lägger rören i lite sand, det behövs inga tjocka lager 5-10 cm, bara så att stenar inte ligger och gnager på röret.

Prototypen
 
Rören går vinkelrätt in i huset.
Min rörgrav som jag fräst ut ur moder urberg är dock enda vägen ut från huset om man ser till hur bergrunden är runt huset. Det är därför jag är så fixerad vid tanken på att få till en bra dränering den vägen.
Har under dagen kollat runt lite med firmorna som gräver ner stamnätet i området och enligt dem kan man lägga grus upp till storlek 40mm runt rören utan att det skall bli problem. De allra flesta lägger vanligt 0-18 grus runt rören.

Så mitt beslut blir nu att lägga rören i mitt 8-16 grus som jag fick levererat idag.
 
Det blir säkert bra.

Prototypen
 
Det är inga som helst problem att lägga avloppsrör i 8-16. Det är hetl perfekt!
 
  • Gilla
Weis
  • Laddar…
Härligt att höra, precis det svar jag ville ha :)
 
Jodå vi stryker de flesta medhårs och tycker alla gör så bra, det är bara för att få anledning att senare diskuter varför det inte fungerade.

Protte, på skojhumör
 
He he!
Lysande strategi :)

Har börjat fylla och lägga rören nu, ser helt OK ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.