1081 inlägg, är det ett nytt rekord där svaret fortfarande faller ut i två slutsatser:
1) Ja det är lönsamt med solcellsanläggning
2) Nej det är inte lönsamt med solcellsanläggning
Spännande….
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
E ettan47 skrev:
1081 inlägg, är det ett nytt rekord där svaret fortfarande faller ut i två slutsatser:
1) Ja det är lönsamt med solcellsanläggning
2) Nej det är inte lönsamt med solcellsanläggning
Spännande….
Finns ju även ett tredje alternativ: det beror på :)
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Finns ju även ett tredje alternativ: det beror på :)
Det har du rätt i…
 
nikasp
M Markarbetaren skrev:
Hade man varit arbetslös och gått hemma hela dagarna så har du faktist en poäng(y)!!!
Jag och sambon hybridjobbar så vi är bara fysiskt på jobbet 40% eller mindre. Det är ganska vanligt i vänkretsen efter Corona.
 
M
B buffyin skrev:
eller om man jobbar hemma….. som många fortfarande gör efter pandemin.
Jo det är lite skillnad på jobb och jobb har man märkt nu efter pandemin :D
Citat:
"lyxen med solcellerna är att kunna ladda bilen, diska, tvätta, tummla, bada, duscha, köra ugnen, AC osv på dagen, när behovet är som störst. Inte behöva bli nån nattuggla bara för att Alliansen la ner kärnkraften."
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
M
  • Gilla
BigR och 3 till
  • Laddar…
nikasp
M Markarbetaren skrev:
Jo det är lite skillnad på jobb och jobb har man märkt nu efter pandemin :D
Citat:
"lyxen med solcellerna är att kunna ladda bilen, diska, tvätta, tummla, bada, duscha, köra ugnen, AC osv på dagen, när behovet är som störst. Inte behöva bli nån nattuggla bara för att Alliansen la ner kärnkraften."
Den där var väntad. Själv flyter allt ihop. Jobbar lite före frukost, lite efter och före lämning till skola, sen full dag och lite till kring och efter middag och kväll osv. Inte alltid men ofta, har fått dra i nödbromsen nu för att inte gå på näsan. Var 17 år sedan det var nära utmattning sist. Jag har ju själv fördomar om jobb där man börjar 7 och börjar förbereda hemgång vid 15 och inte en käft kvar vid 15:45. Lyx.
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
M
nikasp nikasp skrev:
Jag har ju själv fördomar om jobb där man börjar 7 och börjar förbereda hemgång vid 15 och inte en käft kvar vid 15:45. Lyx.
Ett sånt jobb skulle jag vilja ha!
 
M Markarbetaren skrev:
Jo det är lite skillnad på jobb och jobb har man märkt nu efter pandemin :D
Citat:
"lyxen med solcellerna är att kunna ladda bilen, diska, tvätta, tummla, bada, duscha, köra ugnen, AC osv på dagen, när behovet är som störst. Inte behöva bli nån nattuggla bara för att Alliansen la ner kärnkraften."
Jag kör allt sånt när jag jobbar hemma, förutom att bada. Värmer dock spa badet 13-15. Så det funkar utmärkt för oss.

Nu får vi 300w kl 06 och 1kw 07, så även morgon dusch eller kaffet går på solel. Vi har köpt 101kw denna månaden, egen användning på 210,6kW o sålt 600kw på 2veckor.

Jag tror inte solceller är för alla och med vissa av dagens priser, som15000+kr/kW är svårt att räkna hem.
 
M Markarbetaren skrev:
Kanske har varit uppe innan men jag har efterfrågat en räknesnurra för solceller där man kan se hur elpris, subvention osv. påverkar utfallet, och hittade en nu.
[länk]
[bild]
Kanon med med en kalkylator från en oberoende :)

Det är mycket osäkerhet och jag vet inte själv hur mycket jag skulle sälja/köpa (bara att genomsnittet blir runt 0).

Oroväckande lång avbetalningstid och då har jag ändå räknat med att jag får 3% sparränta on jag skippar solcellerna och sen får man räkna på ett växelriktarbyte under de uppskattade 30år.
Det borde finnas med vilket elområde i kalkylatorn, jag som bor i SE4 har bättre förutsättningar.

Sen nästa fundering är hur mycket kostnaden är för reparationer på 30år när de hittar 95% på besiktningen är felaktigt gjorda.
Ekonomisk kalkyl för elproduktionsanläggning med resultat, beräknad produktion, kostnader och antaganden på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
M
Idag är det billigt att koka kaffet(y)
Tack alla solfarmare:D
App visar elpriser, energiförbrukning med graf, lägsta/högsta pris, aktuellt pris, prognos uppdatering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
nikasp
M Markarbetaren skrev:
Ett sånt jobb skulle jag vilja ha!
Jag har sommarjobbat på Luleå Hamn och Försvarets Personbilsverkstad fast det är riktigt länge sedan. Var inte så att folk råkade komma för sent till stämpelklockan :D
 
nikasp
C ConnyK skrev:
Kanon med med en kalkylator från en oberoende :)

Det är mycket osäkerhet och jag vet inte själv hur mycket jag skulle sälja/köpa (bara att genomsnittet blir runt 0).

Oroväckande lång avbetalningstid och då har jag ändå räknat med att jag får 3% sparränta on jag skippar solcellerna och sen får man räkna på ett växelriktarbyte under de uppskattade 30år.
Det borde finnas med vilket elområde i kalkylatorn, jag som bor i SE4 har bättre förutsättningar.

Sen nästa fundering är hur mycket kostnaden är för reparationer på 30år när de hittar 95% på besiktningen är felaktigt gjorda.
[bild]
Att du orkar plåga dig i tråden och leta upp negativ sak efter negativ sak. Tror de flesta har fattat att solpaneler inte är din grej. Jag är övertygad om att vi kommer att få dyrpriser inom nåt eller några år igen pga <oväntad orsak/did not see that coming>. Nu är vi säkrade mot det och kan köra pool och luftvärmepump för egenproducerad el och sälja resten. Och elbil lär det bli men troligen inte i år. Det verkar ju vara väldigt bra att köra för 2-3 kr/mil mot 15-16 kr med fossilkombi.
 
  • Arg
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Att du orkar plåga dig i tråden och leta upp negativ sak efter negativ sak.
Vet inte varför du klankar ner på mig, jag har skrivit totalt 7st inlägg i denna del av forumet.
Jag uppfattar inte all dessa 7 som negativa (om man inte väljer att tolka dom så) och tycker att man måste få fundera och vrida på saker och har inte bestämt mig hur jag skall göra.
Men du kommer slippa mig i denna del av forumet så slipper du reta dig.
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Idag är det billigt att koka kaffet(y)
Tack alla solfarmare:D
[bild]
Så ock imorgon.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.