Jag har en lada som är över hundra år gammal som jag nu har reparerat golvbjälkarna på. Fick också slänga ut 5-6 kvm ruttnade brädor som jag behöver ersätta. Vet inte riktigt vad jag ska leta efter och vad det finns för möjligheter att hitta något billigt.

De brädor som är kvar är antingen 4.5 cm tjocka eller ca 5.5-6cm tjocka. Där det är 4.5 cm så har det lyfts upp till samma höjd som de andra med en tunn list. Brädorna är förstås väldigt slitna, men fullt funktionsdugliga. Alla har not med fjäder.

Som ni förstår behöver jag inte direkt något sprillans nytt ekgolv, utan något enkelt för att få ett helt, stabilt och funktionsdugligt golv. Några förslag på vad jag ska söka efter?
 
Search XL Bygg or BoList. Very often they have sawmills and can cut something to your size!
 
  • Gilla
dovetailjoint
  • Laddar…
Vad är cc på bjälklaget? Enklast är råspont..

Med vänlig hälsning, fremax
 
A
Veckebo såg har 45 tjockt hyvlat furugolv. Kamske lite pricey som ett ladgolv men kolla på deras webbsida om det ser bra ut för dina ändamål. Är ju inga mängder du behöver.
 
Cc
fremax fremax skrev:
Vad är cc på bjälklaget? Enklast är råspont..

Med vänlig hälsning, fremax
cc är ca 135 cm
 
yoloboi skrev:
Veckebo såg har 45 tjockt hyvlat furugolv. Kamske lite pricey som ett ladgolv men kolla på deras webbsida om det ser bra ut för dina ändamål. Är ju inga mängder du behöver.
Ja, det blir nog lite onödigt dyrt.
 
Jag har en fräs, så jag kan fixa skåror själv. Funderar på att köra på 45mm tjockt, gör ju inte så mycket om det sviktar bara lite grann.
 
U
Kan de inte bara köpa typ 45x145 regelvirke och fräsa not i och sen klyva nått lagom tjock plank för att göra lös fjäder av?
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Kan de inte bara köpa typ 45x145 regelvirke och fräsa not i och sen klyva nått lagom tjock plank för att göra lös fjäder av?
Jag funderar på 45x195 alt 45x220 och fräsa ut.

Att tillverka fjäder så låter dock besvärligt. Går det inte att köpa färdiga fjäder idag?
 
U
Asså nu tänker jag mig typ ett golv i en gammal loge.
Att då köpa regelvirke 45xXXX och sen fräsa sidorna med en typ 12mm pinnfräs. Köpa sen 12mm plywood eller annat valfritt material i 12mm som du kan såga i lämplig bredd som fjäder. Med anhåll på vanliga cirkelsågen går det rätt fort.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 2 till
  • Laddar…
Precis! Bra idé med plywooden, det borde ju duga fint tror jag.
 
Köp vanliga sågade 2tums plank på närmaste sågverk.
 
M -MH- skrev:
Jag hade noga funderat på detta, inte mycket dyrare än 45x120 på Byggmax.

[länk]
Ser vettigt ut, men lite väl smala.
 
Spelar väl ingen roll i en lada?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.