T
Hej,
Jag kommer byta VP snart och har en ny stående i källaren som jag köpte i panik när dom var slut i höstas och elpriserna var skyhöga.
Nu när jag ska koppla in den funderar jag på en Eco-Comfort frikylaanläggning men är osäker på om det är vettigt eller om det finns andra (billigare) alternativ med värmeväxlare, pump och det som behövs.

Jag har det svårt när det är för varmt i huset så vill gärna kyla men har oxå lite bökigt att dra rören till fläktkonvektorer, jag hade tänkt separat konvektor till kyla.

Så några frågor till er som kan:
1) Hur bra funkar frikyla? räcker 3-4 kW för att kyla ner ett vardagsrum på 35m2?
2) Går det att få runt kylan i huset eller behöver man konvektorer i alla rum som ska kylas? (Mitt hus har inte speciellt öppen planlösning så tänkte kanske "värmeflyttarfläktar" i vissa väggar)
3) Finns det några vettiga (läs böjbara/smidiga) slangar jag kan dra från källaren via schakt upp i huset till konvektorerna?

Någon som kan råda?
 
Hej! Har man tillräckligt djupt borrhål och en tillräcklig stor fläktkonvektor (eller fler) kan frikyla fungera helt okej. Kylan sprider sig ganska långsamt i huset men har man innerdörrarna öppna så blir det svalt överallt till slut. Viktigt att ha bra persienner och/eller markiser under dagtid. Brine innehåller etanol och är brandfarligt. Vad jag vet är det därför bara tillåtet med kopparrör för detta inne i huset. Rören måste givetvis vara kondensisolerade eftersom de är kalla.
 
Redigerat:
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Har man tillräckligt djupt borrhål och en tillräcklig stor fläktkonvektor (eller fler) kan frikyla fungera helt okej. Kylan sprider sig ganska långsamt i huset men har man innerdörrarna öppna så blir det svalt överallt till slut. Viktigt att ha bra persienner och/eller markiser under dagtid. Brine innehåller etanol och är brandfarligt. Vad jag vet är det därför bara tillåtet med kopparrör för detta inne i huset. Rören måste givetvis vara kondensisolerade eftersom de är kalla.
Var det inte någon tråd där de hade en värmeväxlare (eller köldväxlare) och transporterade kallt vatten till konvektorerna? Så brinen kylde ned vanligt kranvatten i en stängd slinga till 4-5 grader och kom tillbaka typ 10 grader och på så risk var det ingen fara med brandrisken.
 
Allt är väl möjligt men man förlorar i effekt och verkningsgrad om man sätter in en extra värmeväxlare. Sedan behövs en extra cirkulationspump. Det normala är brine hela vägen vid frikyla.
 
Har läst det på fler inlägg å det skulle vara roligt å se belägg för det hela hur det är att ha brinevätska i hus med pexrör för brandrisken. Då den är utspädd å det inte ryms mycket i en slang så har jag svårt å se att det ska vara något som har någon större betydelse. Expansionkärlet som brukar följa med vp brukar ju vara av plast...
 
T
Tänkte mig en ecocomfort från CTC och den har en värmeväxlare så jag utgår från att brine bara snurrar i primär-sidan men vet inte.
https://ctc.se/file-download-accessory/387
Där och i manualen sysn växlaren - enheten kostar 12k på Velltra men innehåller då:
Cirk-pump
värmeväxlare
motorshunt
samt lite småprylar, tykte inte det var så dyrt att få detta i ett fint skal. shunt växlare o pump är några tusen styck tänker jag.

Jag tänker lite såhär eftersom jag har svårt att dra rör:
Byter ett eller fler element till fläktkonvektorer, kör "sötvatten" i dom på samma sätt som i vanliga element.
Har 3-vägsventiler där jag kan skifta dessa element från att cirkulera via frikylan på sommaren och den vanliga stigaren på vintern - när det är riktigt kallt hade fläktkonvektorer varit bra på vintern oxå... detta är bara på tankestadie men ser inte att det inte skulle funka...
samma vatten i värme/kyla (inte brine) och manuell ventil att ställa om för sommar/vinterdrift..

Mina fina röda markeringar visar sommar/vinter - ventiler.
frikyla.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
groidum
  • Laddar…
Hos mig är det draget combi rör i rör till just frikyla och jag antar att det är rätt.
 
T
R Runnis skrev:
Hos mig är det draget combi rör i rör till just frikyla och jag antar att det är rätt.
Har du någon länk till combi rör?
Skulle vara kul att se vad det är förnågot!
 
T
J Josth skrev:
Allt är väl möjligt men man förlorar i effekt och verkningsgrad om man sätter in en extra värmeväxlare. Sedan behövs en extra cirkulationspump. Det normala är brine hela vägen vid frikyla.
Har man ventiler via shunt så man inte har brine i konvektorn på vintern eller snurrar brine hela tiden in i huset?
Jag gillade EcoComfort för det blir ett helt isolerat system.

Sedan är mitt brine i mycket större rör än jag tänkt mig till mina kyelement.
 
T
En annan relaterad fråga -
Jag har en hall i mitten av huset - är det rimligt att sätta en kylare (fläktkonvektor) i den hallen och tro att kylan sprider sig?
Man kan ju ha enkla fläktar/värmeflyttare oxå, men frågan är om en fläktkonvektor dentralt placerad kan kyla ett hus?
 
R Runnis skrev:
Hos mig är det draget combi rör i rör till just frikyla och jag antar att det är rätt.
Jag antar att du menar Combi-PEX och det är inte rätt...

Då normal brinevätska med med 28% etanol har en flampunkt på 35 grader är det "Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrifter om cisterner med anslutna rörledningar för brandfarliga vätskor" som gäller.

Där står det bl a:
"24 § Cisterner och rörledningar av material utan eget brandmotstånd ska vara placerade i mark, med certifierat brandskydd eller i eget utrymme brandavskilt i minst brandteknisk klass EI 30."
 
T
useless useless skrev:
Jag antar att du menar Combi-PEX och det är inte rätt...

Då normal brinevätska med med 28% etanol har en flampunkt på 35 grader är det "Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrifter om cisterner med anslutna rörledningar för brandfarliga vätskor" som gäller.

Där står det bl a:
"24 § Cisterner och rörledningar av material utan eget brandmotstånd ska vara placerade i mark, med certifierat brandskydd eller i eget utrymme brandavskilt i minst brandteknisk klass EI 30."
Kanske är det varför man vill ha en EcoComfort med värmeväxlare så kan man ta vilket rör/slang som helst.
Finns det billigare lösningar än Ecocomfort eller ska jag gå för Brine upp i huset?
 
Billigaste lösningen (om det ska vara rätt) är att använda godkända rör. En extra värmeväxlare har ju en hel del nackdelar och extra kostnader både för installation och drift.
 
T
useless useless skrev:
Billigaste lösningen (om det ska vara rätt) är att använda godkända rör. En extra värmeväxlare har ju en hel del nackdelar och extra kostnader både för installation och drift.
Men då leder jag ju brine in i huset året om och det vill jag inte.
Vill ju inte kyla ett hus (även om fläkten är avstängd) på vinterna.
Har du någon principskiss motsvarande den jag skickade som beskriver detta med brine direkt till elementet?
 
useless useless skrev:
Jag antar att du menar Combi-PEX och det är inte rätt...

Då normal brinevätska med med 28% etanol har en flampunkt på 35 grader är det "Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrifter om cisterner med anslutna rörledningar för brandfarliga vätskor" som gäller.

Där står det bl a:
"24 § Cisterner och rörledningar av material utan eget brandmotstånd ska vara placerade i mark, med certifierat brandskydd eller i eget utrymme brandavskilt i minst brandteknisk klass EI 30."
Det stämmer i sak, men...

Hur många av oss har PEM slang med brine in i huset?
Hur många av oss har nivåkärl i plast?

Enligt ett tidigare svar från MSB har de skrivit:

Cisternföreskrifterna för brandfarlig vätska (MSBFS 2014:5) gäller för cisterner och anslutande rörledningar, och omfattar alltså inte rör som inte är anslutna till en cistern. I hanteringsföreskrifterna för brandfarlig vätska (SÄIFS 2000:2 kap. 4.2) finns däremot kravet att ”anläggning där brandfarliga vätskor hanteras skall vara utformad och lämplig för hanteringen”. För att uppfylla detta krav kan 2 kap. 24 § i MSBFS 2014:5 anses vara vägledande (även om den alltså inte omfattar denna typ av rörledning): ”Cisterner och rörledningar av material utan eget brandmotstånd ska vara placerade i mark, med certifierat brandskydd eller i eget utrymme brandavskilt i minst brandteknisk klass EI 30”.

Plast är exempel på material som saknar brandmotstånd.
Knepig fråga och MSB har inte kommit med någon ytterligare information om vad som gäller för värmepumpsinstallationer, men ska man hårddra reglerna ska det inte vara plast någonstans ovan mark...

Jag tror att de flesta av oss har konstaterat att om det är så varmt att plaströren smälter så är det kört i vilket fall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.