Vi vill måla vårt mexitegelhus svart men det verkar vara svårt att få till en så mörk kulör till vissa typer av färg. Det är alltså svart och inte mörkgrå vi önskar… Är det någon som har målat svart och vilken typ av färg har ni isf använt? Hur har det hållit under tid, solblekt?
 
M Marie Nilodahl skrev:
Vi vill måla vårt mexitegelhus svart men det verkar vara svårt att få till en så mörk kulör till vissa typer av färg. Det är alltså svart och inte mörkgrå vi önskar… Är det någon som har målat svart och vilken typ av färg har ni isf använt? Hur har det hållit under tid, solblekt?
Spännande fråga och blir nyfiken på om ditt hus liksom mitt har sprickor i fogarna? Tänker du isåfall byta ut laga detta innan målning? Har också planer på att måla men då i ljus färg
 
  • Vägg och fönsterutsnitt med beige tegel och vit träpanel under takutsprång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Spännande fråga och blir nyfiken på om ditt hus liksom mitt har sprickor i fogarna? Tänker du isåfall byta ut laga detta innan målning? Har också planer på att måla men då i ljus färg

Har ett mexitegel hus som jag målat för 7 år sen. Hade också såna sprickor men jag fyllde med tec7 och måla över, ser bra ut än idag.

mvh målaren
 
  • Gilla
Marie Nilodahl och 1 till
  • Laddar…
M Marie Nilodahl skrev:
Vi vill måla vårt mexitegelhus svart men det verkar vara svårt att få till en så mörk kulör till vissa typer av färg. Det är alltså svart och inte mörkgrå vi önskar… Är det någon som har målat svart och vilken typ av färg har ni isf använt? Hur har det hållit under tid, solblekt?
nu va detta över 10 år sen men vill minnas att den mörkaste kulören i silikatfärg (den typen av färg du ska ha till mexisten) är 8500n. Svart är 9000. Och det är ingen av de vanliga etablerade grossisterna som kan bryta detta, såvida de inte ändrats. Vi fick köpa färg från keim tror ja dom heter för de va bara dom som kunde bryta så mörkt. Färgen va dyrare än hos vanliga grossisterna.
 
L Lechuza skrev:
Har ett mexitegel hus som jag målat för 7 år sen. Hade också såna sprickor men jag fyllde med tec7 och måla över, ser bra ut än idag.

mvh målaren
Snyggt, tack!
 
  • Gilla
Marie Nilodahl
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
nu va detta över 10 år sen men vill minnas att den mörkaste kulören i silikatfärg (den typen av färg du ska ha till mexisten) är 8500n. Svart är 9000. Och det är ingen av de vanliga etablerade grossisterna som kan bryta detta, såvida de inte ändrats. Vi fick köpa färg från keim tror ja dom heter för de va bara dom som kunde bryta så mörkt.

Färgen va dyrare än hos vanliga grossisterna.
det verkar vara det mörkaste de kan bryta nu med, fast endel rekommenderar annat än silikatfärger…
 
N
M Marie Nilodahl skrev:
Vi vill måla vårt mexitegelhus svart men det verkar vara svårt att få till en så mörk kulör till vissa typer av färg. Det är alltså svart och inte mörkgrå vi önskar… Är det någon som har målat svart och vilken typ av färg har ni isf använt? Hur har det hållit under tid, solblekt?
Kalkfärg vore ju det bästa om man ska tänka på att slippa underhåll, tror dock inte den går att få i svart.
Silikat nr 2, och då är ju keims silikat bäst, sen kanske alcro, men vet ej säkert.
Vad har föreslagits som är bättre än dessa två?
 
N neo11 skrev:
Kalkfärg vore ju det bästa om man ska tänka på att slippa underhåll, tror dock inte den går att få i svart.
Silikat nr 2, och då är ju keims silikat bäst, sen kanske alcro, men vet ej säkert.
Vad har föreslagits som är bättre än dessa två?
STO har rekommenderat: Prima en gång med Prim Micro & måla 2 gånger med Dryonic (akrylat) eller Lotusan (silikonhartsfärg).
Men har blivit Keim av vissa andra…
 
N
Det STO rekommenderar skulle jag personligen aldrig valt.
Silikonhertsfärg använder vi bara på socklar, inte på fasader.
Och akrylat skulle jag inte heller använda på sten.
STO är stora, men har inga bra erfarenheter.
 
L Lechuza skrev:
nu va detta över 10 år sen men vill minnas att den mörkaste kulören i silikatfärg (den typen av färg du ska ha till mexisten) är 8500n. Svart är 9000. Och det är ingen av de vanliga etablerade grossisterna som kan bryta detta, såvida de inte ändrats. Vi fick köpa färg från keim tror ja dom heter för de va bara dom som kunde bryta så mörkt. Färgen va dyrare än hos vanliga grossisterna.
det lutar åt att vi kör på det med. Du har ingen bild på huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.