Hej på Er,

Jag har i många år haft en IKEA kolfilter fläkt i köket över hällen. Ovanför finns ett luftutsug från lägenheten men man får inte koppla på slang på utsuget utan jag har lett luften via kåpan.

varje gång jag stekte något så osade det rejält och brandvarnaren gick konstant och läghenheten typ os-fylldes så det blev smådimmigt.

Lukten från matlagningen kunde hänga kvar i dagar ibland. Jag rengjorde bytte filtet och testade olika lösningar men det blev aldrig bättre.

Bestämde mig för en snyggare och bättre fläkt så jag köpte en Electrolux EFV716K, sådan 45 graders variant. Den hade grymt bra sug så det kändes lovande. Men jag tog fram stekbordet och stekte 2 hamburgare och samma visa upprepade sig. Fullt i os i lägenheten.

Vad kan jag göra? Vad är bästa alternativet av fläkt? Vi har stöd för Alliance fläkt i bostadsrätten, är det bättre? Något märke som är bättre på att filtrera?
 
BirgitS
Kolfilterfläktar klarar ju inte av hur mycket os som helst utan man får anpassa sin matlagningsteknik. Alliancefläktar skickar ju ut luften via frånluftskanalen så på det sättet är det ju bättre, dock så brukar inte luftflödet vara begränsat.

Men om lukten är kvar i dagar så låter det ju som att lägenheten har dåligt fungerande ventilation.
 
  • Gilla
T-dog
  • Laddar…
A
Din matlagning passar inte dessa fläktar skulle jag vilja säga. Det krävs mycket av fäktar när man gör smashburgers
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Alliancefläktar skickar ju ut luften via frånluftskanalen så på det sättet är det ju bättre, dock så brukar inte luftflödet vara begränsat.
Ta bort "inte" i den meningen.
 
electroluxaren skrev:
Din matlagning passar inte dessa fläktar skulle jag vilja säga. Det krävs mycket av fäktar när man gör smashburgers
vad skulle du tipsa om för typ av fläkt då? Tycker varje gång jag steker en köttbit eller något så blir det os, blir inte trevligt att sitta i samma rum om man har bjudning.
 
Har en Bora häll med inbyggd fläkt. Helt överlägsen allt annat jag haft.
Men den jag har är inte med kolfilter, så vet inte hur den varianten är.
 
BirgitS
Stekbord är väl inte riktigt anpassade till lägenheter utan de är ju till för restauranger med mycket kraftigare utsug. Sen gäller det ju att steka på lägre temperatur så att det man steker inte bränns vid.
 
A
B Basekson skrev:
vad skulle du tipsa om för typ av fläkt då? Tycker varje gång jag steker en köttbit eller något så blir det os, blir inte trevligt att sitta i samma rum om man har bjudning.
Har du ett stekbord så kika på restaurangfläktar vilka byggs på plats , kolla att du har trefas indraget för fläktmotorn drar en del, du får kanske göra ett 200mm hål i väggen eller taket för imkanalen och gå vidare på utsida upp till taknockshöjd,
Det går inte att få en nissan micra att gå som en ferrari
 
M Mortsken skrev:
Har en Bora häll med inbyggd fläkt. Helt överlägsen allt annat jag haft.
Men den jag har är inte med kolfilter, så vet inte hur den varianten är.
vilken modell har du? Har varit sugen på sådan fläkt men allt känns knepigt att det fungerar bra
 
B Basekson skrev:
vilken modell har du? Har varit sugen på sådan fläkt men allt känns knepigt att det fungerar bra
Tror det är Bora Pure
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.