Hej!
Jag har vedeldning och 3st 500liters tankar. Är det slingor i tankarna som ger varmvatten i kranen eller är det vattnet i tankarna som går ut i kranen?
Huset är byggt 1950 och det är inte mycket gjort åt rören efter det. Tankarna kom dit -95. Blir till att byta rör längre fram då elementen trots att jag luftar och knackar på rören funkar inte alls eller bara en del av dem. Andra blir varma som tusan så termostaterna är inte helt ok heller.
Tänkte slänga i några diskmaskinstabletter i varmvattnet och pumpa runt det ett par varv och tömma ut systemet och se ifall det gör någon skillnad. Vattnet i elementen är kolsvart när jag luftat dem så det är inte konstigt att dem inte funkar nåt vidare.
Alla rör ska bytas efterhand framöver så jag vill bara kunna använda dem några år till.
Vet inte ens ifall min idé fungerar. Är det nån som har nåt annat förslag eller har gjort nåt liknande så vore jag jättetacksam att få veta!

Vet inte hur det här låter för en rörmokare, det kanske är helt tokigt. Eller finns det nåt som är bättre att lösa upp gammalt klegg med? Vill inte använda citronsyra då där finns en del kopparrör och det är väl inte så bra att ha i järnrör heller. Tänkte på det här när jag körde kylarrensning på bilen. Principen borde ju vara densamma
Mvh Fredde
 
  • Wow
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det finns acktankar med beredare, dvs en sluten tank omgiven av pannvattnet/radiatorvattnet, men finns även kopparslingor/spiraler som oxå är omgiven av pannvattnet i acktanken/arna.

D.v.s. det är aldrig raditatorvattnet som kommer ut ur duschen.

Svart vatten i radiatorerna är normalt. Du ska helst inte byta vattnet i radiatorerna utan det syrefattiga vattnet motverkar korrision/rost. Lägg absolut inte i några diskmaskinstabletter.

Vet inte hur de ser ut hos dig, men de finns "ettrörssytem" och "tvårörssystem" varav det senare är att föredra. Du kan se det som att "ettrörssystem" är seriekopplade och "tvårörssystem" är parallelkopplade. Sen finns de varianter där dessa två system är blandade.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
En bild på anslutningarna till elementen kan vara en bra början.

Vattnet blir svart med tiden så det är inget fel. Att köra i en massa kemikalier låter riskfyllt.

Hur ser rören och anslutningarna ut?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
I korta drag har du intern tank i ackumulatortanken som håller tappvarmvattnet eller slingor som värmer. Det är inte samma som går till radiatorerna. Det senare är ett slutet system.

Förmodligen är det inte rören som är bekymret utan ventilerna i varje radiator. Eventuellt också termostaterna. Termostaten styr bara ventilen, och kärvar ventilen hjälper det inte med ny termostat.

Skruvsr du loss termostaten på en radiator har du ett stift. Tryck in det, så skall det fjädra tillbaka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A
Att vattnet är svart är normalt. Ta reda på felet istället för att chansa med ngt som inte hör hemma i ett radiatorsystem, typ maskindiskmedel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Radiatorrör håller mycket längre än 30år om det inte är något fel. Till att börja med, vet du hur mycket vatten du har i systemet?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
I korta drag har du intern tank i ackumulatortanken som håller tappvarmvattnet eller slingor som värmer. Det är inte samma som går till radiatorerna. Det senare är ett slutet system.

Förmodligen är det inte rören som är bekymret utan ventilerna i varje radiator. Eventuellt också termostaterna. Termostaten styr bara ventilen, och kärvar ventilen hjälper det inte med ny termostat.

Skruvsr du loss termostaten på en radiator har du ett stift. Tryck in det, så skall det fjädra tillbaka.[/
Förmodligen är det inte rören som är bekymret utan ventilerna i varje radiator. Eventuellt också termostaterna. Termostaten styr bara ventilen, och kärvar ventilen hjälper det inte med ny termostat.

Skruvsr du loss termostaten på en radiator har du ett stift. Tryck in det, så skall det fjädra tillbaka.

Det är därför jag knackar på rören. Röret är ofta varmt fram till termostaten sen får jag knacka så känner jag när värmen går förbi.
Elementen/radiatorerna är antagligen igensatta så det var väl mest att få loss det så gott det går jag tänkte.
Rören kommer jag byta ut efterhand för det är en himla massa järn eller mineraler i vattnet. Fick problem med hydroforpumpen häromveckan vilket visade sig vara Tryckströmbrytaren. Jag fick borra hålet i anslutningsröret med 10mm bort till den för det var helt igensatt. Sen tog jag även itu hydroforen och det var som ett 3-4mm äggskal med rost så den blev oxå ren. Det ska ner nya rör/slangar i backen ute och ett filter inne innan jag byter hydrofor och tank inne. Så min teori är att även rören inne och elementen är ganska igensatta.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tappvattnet har som tidigare sagts inget med radiator vattnet att göra. Med din kunskapsnivå ska du inte ta några beslut om vad som bör göras.
 
  • Gilla
  • Älska
Skogen#3 och 31 till
  • Laddar…
Det är inte ditt vanliga dricksvatten som cirkulerar i värmesystemet.

Hur är det med expansionskärlet? Har du den äldre varianten av öppet expansionskärl, oftast på vinden? Eller har du den nyare sorten, ett tryckkärl som ser ut som en röd metallbehållare, oftast i pannrummet?

Och har du, som tidigare frågats, ordentligt med vatten i värmesystemet?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M
När jag satte in luft/vatten värmepump monterade jag även ett magnetitfilter. Förenklat är det ett filter med en magnet där järnpartiklarna i radiatorkretsen ska fastna. Sedan öppnar man en ventil i botten och tömmer det.
https://filtrena.se/produktkategori/magnetfilter-värmesystem-magnetitfilter

Vattnet i radiatorkretsen ska du helst fippla så lite som möjligt med. Att byta delar "när man får arbetslust" och fylla på nytt syresatt vatten är att be om problem. Gör det du ska, på en gång, inget småfipplande, då kommer det syrerika vattnet som du tillför orsaka mer korrosion och ekorrhjulet snurrar igång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Skillnaden på radiatorkretsen och ditt tappvatten är att radiatorkretsen fyller du förhoppningsvis bara en gång och sen är det bra med det. Tappvattnet kör du hela tiden och får med dig järn och mangan från brunnen som kan sätta igen.

Så visst kan du ha skit i radiatorkretsen, men du skall byta det vattnet så lite som det bara går.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bild 1
Kopplingar som dem ser ut på elementen
Bild 2
Dessa rör går ifrån källaren och rakt upp på övervåningen.
Bild 3
Kökselementet
Även här går rören till övervåningen fast här är ju kökselementet anslutet
Bild 4
Oxå kökselementet fast jag höjde telefonen nån cm
Bild 5
Märket på tankarna
Bild 6
Dem här rören går igenom väggen ifrån pannan och ner i tankarna.
Bild 7
Samma sak fast på tanken med elpatronen.
Bild 8
Bild på shunten, vilket är elementvattnet och
Bild 9
är röret ifrån tanken till shunten.


Ett element med termostatventil, rörledningar och ett eluttag på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två vita rör längs en vägg, trägolv, gardin och kabel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla, målade rör längs en vägg och golv i ett hörn. Slitna ytor. Inomhus, installation, VVS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla, vita rörledningar längs en vägg, ventil, slitet utrymme med skräp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallplatta med teknisk specifikation för utrustning. Innehåller typnummer, tillverkningsår och tryckgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild under golvet: isolerade rör, träbjälklag, betong, installationsvy från en krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus VVS-installation: olika rör och anslutningar synliga under tak, av trä och metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett cirkulationspumpsystem med kopplingar och rör mot betongvägg, installationsdetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepanna med mätare, kopparledningar och isolerade rör. Teknisk installation, industriell känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska ordna bilder på rören vid elementen så får vi se vilket system det är. Fast när huset är byggt -50 installerades parallellkopplade element då eller är det nåt dem kommit på senare?
Jag ska ta lite bilder i källaren oxå för då kanske det går och se ifall det är dricksvatten i tankarna eller om det är inbyggd tank/slingor med kranvatten. Kanske går om man vet tillverkare och årtal.
Sen är det väl samma vatten i pannan som i elementen? Nu är mitt system byggt så att det är ett skvallerrör som släpper tryck då vi eldat för hårt så även att pannan gått i kok så har den inte tagit skada. Tack o lov. Ifall det är radiatorvattnet så är inte systemet slutet, i vart fall inte pannan.
Jag struntar i tabletter och andra kemikalier men jag undrar ifall man tömmer systemet och sköljer igenom det några ggr med destillerat vatten, för det måste väl vara syrefattigt? Kan det funka? Eller är det ingen skillnad mot vanligt kranvatten?
Annars får jag ta ett element i taget och skruva loss och skölja igenom. Åtminstone dem som är sämst och byta både termostat och känselkropp samtidigt. För blir det 10-15 minusgrader ute så är det nästan omöjligt att få upp nån vidare värme i en del rum.
Jag ska fixa bilder nu.
Det är 2 våningar i huset, 2 rör går upp i köket och 2 rör i tv-rummet. Gamla, vita rörledningar längs en vägg, ventil, slitet utrymme med skräp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallplatta med teknisk specifikation för utrustning. Innehåller typnummer, tillverkningsår och tryckgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev rätt rörigt med bilder och text. Köpt en ny telefon så det tar ett tag med allt.
Hursomhelst, sista bilden med röret ifrån tanken till shunten, går det att säga att elementvattnet går i slinga eller inbyggd tank i tanken som nån skrev. Eller är det vattnet precis bakom skalet?
Även om det just nu inte känns som det har nån betydelse eftersom det inte blir som jag tänkte från början så vill jag ändå ha en uppfattning om hur grejerna är byggda. För nu lutar jag åt att tömma hela systemet och ta loss ett element i taget och spola. Går det att laga det så vore det toppen.
Är syrefattigt vatten samma som destillerat vatten så om jag tömmer kan jag fylla med det?
Ni får ursäkta mig men jag har inte haft nån direkt att prata om saker som rör huset. Har bott här i 10år nu men hyrde i början och fick köpa det för 3år sedan. Det har varit en och annan hantverkare här när vi hyrde men går nåt sönder så lagar jag det själv numera. Det är bara synd att det knappt är gjort nåt sen det byggdes. Så det här forumet är guld värt för annan
 
  • Gilla
LarsJan
  • Laddar…
Kan du ta en bild på expansionskärlet också, det hade varit till större hjälp.
 
Innan du börjar riva allt så kanske du ska se igenom ventil och termostater på elementen först. Termostaterna ser ju ut att vara till åren så dom kanske inte reglerar så bra
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag förstår tanken med radiatorkrets att det ska vara samma vatten som går runt där. Fast varje höst tömmer jag ut en hel del vatten i samband med att jag luftar. Ibland blir det ett par dricksglas på ett element. Ja, blir nog runt en liter nästan som försvinner ur systemet. Sen luftar jag lite då o då nere på tankarna. Antagligen är det alldeles för dåligt med vatten i systemet vilket oxå ställer till det. Jag börjar få en rätt bra uppfattning hur det ska funka när det funkar. Och nog borde väl systemet varit påfyllt några ggr på snart 75år?
När jag eldar och kommit upp i temperatur så fyller jag upp pannan för att få ut värme i kåken. Undrar om det är samma vatten i pannan som i elementen? Isåfall är inte mitt system slutet vilket inte borde vara så bra eftersom det ska vara sk syrefattigt vatten och fyller jag på emellanåt så är det inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.