billy_baver skrev:
[länk]

Lådhandtag,Art. nr: 582-501 - Mer typiskt 1960-tal kan det inte bli ...
Ja, det är såna stil 555-handtag jag har väldigt svårt för :)
 
billy_baver skrev:
[länk]

Fabrikslackade luckor, ej vidrörda av människohand. Rejält linoleumgolv. Diskbänken av rostfritt stål och arbetsbänkar av massivt ädelträ (spånskivan ännu inte uppfunnen). Observera utdragsskivan och den lilla "skuffen" med köksstege. Till vänster om fläkten hänger kryddburkar av glas under köksskåpen.
Perfekt bild! Tyvärr de där jäkla fula handtagen ;) Men bara inse att det faktiskt var så på 60-talet :) En liten reda kanske jag måste införskaffa :)
 
Tack för era svar!
 
Det finns ju lite varianter på de där stil 555. De är lite mera knubbiga och attraherar kanske mera?
 
Man får blanda. Om du har kvar och tänker fortsätta ha kvar skåp och luckor från 60-talet så är det en välgärning även om du byter till lådhandtag som inte är tidstypiska. Det blir ändå ett mindre avsteg i sammanhanget eftersom man sannolikt inte vill ha spis, kylskåp, diskmaskin och höjd på bänkarna som de var på 60-talet.
 
2012 var jag på en veteranfordonsmarknad, där fanns en helt ny spishäll med 4 plattor, det hade varit det ultimata i ett 60-talskök!
 
AnneFi skrev:
Mina föräldrar hade ett skåp till köksassistenten . Man öppnade skåpet och drog upp assistenten som stod på en skiva som hängde i två armar typ.
Bästa funktionen någonsin.
Den används väldigt sällan idag sedan köket byttes ut och den inte längre är lika tillgänglig
Strängt taget kan man säga att kaffebryggaren är alla svenska köks "enfant terrible" eftersom kaffebryggarna blev vanliga först efter Miljonprogrammet. Hade kaffebryggaren varit Årets julklapp 1970 skulle den sluppit att stå och se vilsen ut på diskbänken än idag.
 
AnneFi
billy_baver skrev:
Strängt taget kan man säga att kaffebryggaren är alla svenska köks "enfant terrible" eftersom kaffebryggarna blev vanliga först efter Miljonprogrammet. Hade kaffebryggaren varit Årets julklapp 1970 skulle den sluppit att stå och se vilsen ut på diskbänken än idag.
Känner mig trög men vad menar du? Att den hade haft en ibyggd plats?
 
Kaffepanna ingår naturligtvis i ett 60-talskök. Glaslådorna under överskåpet kallades för Reda-lådor, där förvarades torrvaror, typ ris och makaroner.
 
AnneFi skrev:
Känner mig trög men vad menar du? Att den hade haft en ibyggd plats?
Exakt!
 
Kurtivan skrev:
Kaffepanna ingår naturligtvis i ett 60-talskök. Glaslådorna under överskåpet kallades för Reda-lådor, där förvarades torrvaror, typ ris och makaroner.

Precis! "Torrvaror" var ordet. Och kaffepannan förvarades givetvis i vanliga grytskåpet. Det var bara i sydligaste Sverige man vägrade befatta sig med "dränkt kaffe".
 
Kurtivan skrev:
Kaffepanna ingår naturligtvis i ett 60-talskök. Glaslådorna under överskåpet kallades för Reda-lådor, där förvarades torrvaror, typ ris och makaroner.
På 1960-talet övergick Reda till att göra lådorna i plast. Lådorna var ofta i tre olika storlekar.
 
Helt rätt att vara rädd om köken från det tidiga 60-talet.

Har själv kvar köket som den förre ägaren satte in 1961 i villan från 50-talet.

Köket ritades av en ingenjör (har fått org ritningarna) och platsbyggdes i massiv ek av snickare. Insidan av varje hyllplan är klätt med infällt laminat av typ virrvarr. Kvaliteten är smått otrolig, ser nytt ut efter 53 år.

Går inte att jämföra med sånt som sätts in idag.
 
  • Gilla
AiliB och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
2012 var jag på en veteranfordonsmarknad, där fanns en helt ny spishäll med 4 plattor, det hade varit det ultimata i ett 60-talskök!
Hej! Minns du vad det var för fabrikat på den spishällen? och om den var i rostfritt eller emalj.
Jag letar efter en sådan.
 
O ojda skrev:
Hej! Minns du vad det var för fabrikat på den spishällen? och om den var i rostfritt eller emalj.
Jag letar efter en sådan.
Emalj. Det var nyss ett antal likadana utannonserade lokalt här på fb från ett äldreboende. Pm:a om du vill jag ska leta efter den annonsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.