C
Fairlane Fairlane skrev:
Jag menar bara att det är märkligt att situationen uppkommer, att ingen av parterna tänker på att det är lämpligt att kunden verifierar färgen innan man gör ett andra försök.
Ja visst är det det. Men hade de gjort vad de borde ha gjort hade ärendet sannolikt inte heller hamnat hos ARN.
Det är ju det man får ha i bakhuvudet när man kikar på ARN-ärenden - att det som hamnar där är ytterligheter som (förhoppningsvis) inte är representabla för hur det borde/skall/brukar gå till.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
TRJBerg
D Dr Benz skrev:
Om kunden själv väljer golv så ansvarar denna för att det är rätt golv som blir lagt. Hur kan en totalentreprenör veta vad som är rätt eller fel?
Märkligt resonemang. Om kunden beställer en viss produkt och den ansvariga säljaren (= totalentrepenören) levererar fel produkt är det alltid säljarens ansvar. Enda undantaget är om kunden explicit godkänner den felaktiga produkten. Och det senare har uppenbart inte gjorts.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Märkligt resonemang. Om kunden beställer en viss produkt och den ansvariga säljaren (= totalentrepenören) levererar fel produkt är det alltid säljarens ansvar. Enda undantaget är om kunden explicit godkänner den felaktiga produkten. Och det senare har uppenbart inte gjorts.
Inte alls märkligt. Kunden har ju själv sett ut golvet och bestämt vad man skall ha. För att entreprenören skall veta hur det skall se ut så måste ju denne vara med i butiken och se provet.

Annars lägger man ju det golv som kunden har beställt?

Vi kikade t ex på ett golv som såg fint ut på displayen men när man sänkte ner golvplankan så att den kom ca 30 cm från golvet i ena änden så ändrade sig färgen drastiskt. Det gick från ljust vitt till svagt rosa. Omöjligt att upptäcka bara genom att se provet. Men fruktansvärt att leva med.

Hade jag bett någon att lägga in det golvet så hade jag ju inte kunnat klandra denne för det..
 
C
D Dr Benz skrev:
För att entreprenören skall veta hur det skall se ut så måste ju denne vara med i butiken och se provet.
Entreprenören får ju i detta fall lita på att golvleverantören gör sitt jobb och levererar ett golv som motsvarar det prov de förevisar i butiken. Och om golvleverantören nu inte skickar rätt grejor, i sin tur kräva ersättning från golvleverantören.

Det är ju inget konstigt eller ovanligt med att en återförsäljare får hantera reklamationer som beror på fel från tillverkarens sida.
 
TRJBerg
D Dr Benz skrev:
Inte alls märkligt. Kunden har ju själv sett ut golvet och bestämt vad man skall ha. För att entreprenören skall veta hur det skall se ut så måste ju denne vara med i butiken och se provet.

Annars lägger man ju det golv som kunden har beställt?

Vi kikade t ex på ett golv som såg fint ut på displayen men när man sänkte ner golvplankan så att den kom ca 30 cm från golvet i ena änden så ändrade sig färgen drastiskt. Det gick från ljust vitt till svagt rosa. Omöjligt att upptäcka bara genom att se provet. Men fruktansvärt att leva med.

Hade jag bett någon att lägga in det golvet så hade jag ju inte kunnat klandra denne för det..
Du är märklig.
 
C cpalm skrev:
Entreprenören får ju i detta fall lita på att golvleverantören gör sitt jobb och levererar ett golv som motsvarar det prov de förevisar i butiken. Och om golvleverantören nu inte skickar rätt grejor, i sin tur kräva ersättning från golvleverantören.

Det är ju inget konstigt eller ovanligt med att en återförsäljare får hantera reklamationer som beror på fel från tillverkarens sida.
Precis. Men det är inte entreprenörens fel att det är fel golv. Denne har ju inte haft någon insikt i vilket golv det skall vara då kund har ordnat golvet helt självt. Eller har jag missat något att entreprenören var med när proverna kollades?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Du är märklig.
Det kan man tycka men också duktig på att tänka kritiskt och resonligt. Går väldigt sällan på känslor vilket ganska många verkar göra..
 
TRJBerg
D Dr Benz skrev:
Det kan man tycka men också duktig på att tänka kritiskt och resonligt. Går väldigt sällan på känslor vilket ganska många verkar göra..
Men du tycks ha svårigheter att läsa innantill eller åtminståne att bemöta argument.
 
C
D Dr Benz skrev:
Men det är inte entreprenörens fel att det är fel golv.
Inte entreprenörens fel i den bemärkelsen att det är entreprenörens egen personal som gjort något direkt fel.

Men det är inte helt rättvisande att säga att kunden ordnat med golvet helt själv.
Kunden har valt ut golvet i Golvpoolens utställning och sedan beställt golvet genom entreprenören.

Det är väl precis vad som är brukligt vad gäller t.ex. golv, kakel, tapet, färg, osv.?
Byggfirman har ju oftast inte någon egen utställning, utan kunden kollar ut materialet och meddelar byggfirman märke/modell/benämning och de köper sedan in materialet? Ofta till och med ett krav från entreprenören att materialet skall köpas genom dem. Och då har de också hela ansvaret gentemot kund, precis som vilken återförsäljare som helst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kanske följande har hänt: kunden har valt golvet "Silver Light Oak" ( helt påhittat). Detta har också levererats till kunden, två gånger. För dessvärre var proven felmärkta i utställningen och det var egentligen "Nordic Light Oak" ( också helt påhittat) som var i utställningen och som kunden ville ha.
 
  • Gilla
Kashew och 2 till
  • Laddar…
Hoppas verkligen dom inte följer Arn.
 
  • Arg
  • Gilla
hans10 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inte entreprenörens fel i den bemärkelsen att det är entreprenörens egen personal som gjort något direkt fel.

Men det är inte helt rättvisande att säga att kunden ordnat med golvet helt själv.
Kunden har valt ut golvet i Golvpoolens utställning och sedan beställt golvet genom entreprenören.

Det är väl precis vad som är brukligt vad gäller t.ex. golv, kakel, tapet, färg, osv.?
Byggfirman har ju oftast inte någon egen utställning, utan kunden kollar ut materialet och meddelar byggfirman märke/modell/benämning och de köper sedan in materialet? Ofta till och med ett krav från entreprenören att materialet skall köpas genom dem. Och då har de också hela ansvaret gentemot kund, precis som vilken återförsäljare som helst.
Då är vi helt överens isf. Jag har tolkat det som att kunden skaffat golvet själv.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.