Hej
Har någon av är erfarenhet av raider som inte vill starta?
Batteriet är fullt, ny plugg(och olja, luftfilter) just byta startrelé. Ny säkring. Hade den igång för en vecka sedan, stoppade den och när jag skulle starta igen var den "död". Körer bara på miljö bensin.
Kan höra att relét klikker, när jag prövar å starta den...men det er alt.
Någon tanker som kan hjälpa mig?
Tack på förhand
Har någon av är erfarenhet av raider som inte vill starta?
Batteriet är fullt, ny plugg(och olja, luftfilter) just byta startrelé. Ny säkring. Hade den igång för en vecka sedan, stoppade den och när jag skulle starta igen var den "död". Körer bara på miljö bensin.
Kan höra att relét klikker, när jag prövar å starta den...men det er alt.
Någon tanker som kan hjälpa mig?
Tack på förhand
Om startmotorn "knappt går runt" så skulle jag i första hand misstänka att batteriet är urladdat. I andra hand dåliga anslutningar i matningen till startmotorn.
Har du tillgång till multimeter och en medhjälpare?
Fick du fast kablarna till startreläet ordentligt, och var kabelskorna rengjorda från oxid?
Har du tillgång till multimeter och en medhjälpare?
Fick du fast kablarna till startreläet ordentligt, och var kabelskorna rengjorda från oxid?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Lostmoose skrev:Om startmotorn "knappt går runt" så skulle jag i första hand misstänka att batteriet är urladdat. I andra hand dåliga anslutningar i matningen till startmotorn.
Har du tillgång till multimeter och en medhjälpare?
Fick du fast kablarna till startreläet ordentligt, och var kabelskorna rengjorda från oxid?
Tar kort på allt du frågar om, enklare för dej att tolka När det gäller batteriet, så hade jag laddaren på...och den visade 100% på grönt områden.
Må så vara, men testa startkablar. Om den beter sig likadant, så är det dålig kontakt någonstans. Och om den startar, så är batteriet uttjänt.Senn skrev:
Har varit med om att det visar fullt, men sedan visat sig varit så slut att den inte tagit emot laddningen.
Ohchips skrev:
Ska prova både med multimeter, och ett nytt batteri
Utifrån vad man på bilderna ser av kontaktpunkterna för kraftmatningen (de grova kablarna som går mellan batteri, startrelä och startmotor samt batteri-jordpunkt motor (inte morot)) så ser det rent och snyggt ut.
Känn för säkerhets skull på dem så att de inte sitter löst och dra åt om så är fallet.
Annars misstänker jag också batteriet.
Känn för säkerhets skull på dem så att de inte sitter löst och dra åt om så är fallet.
Annars misstänker jag också batteriet.
Lostmoose skrev:Utifrån vad man på bilderna ser av kontaktpunkterna för kraftmatningen (de grova kablarna som går mellan batteri, startrelä och startmotor samt batteri-jordpunkt motor (inte morot)) så ser det rent och snyggt ut.
Känn för säkerhets skull på dem så att de inte sitter löst och dra åt om så är fallet.
Annars misstänker jag också batteriet.
Tack för svar, nu har ju batteriet några år på nacken (2015) så det är ju inte omöjligt. Gräsklipparen laddar kanske inte batteriet, när den åker? Slik som bilen gör??