Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Väldigt låg skrev jag, inte riskfritt, det finns ingen investering som är helt riskfri.
Sant, men en semantisk skillnad i sammanhanget då det inte ändrar något av mitt inlägg mer än termen ”ingen risk” till ”låg risk”.
 
Det finns ingen anledning att tro att solceller inte kommer att gå samma väg som övrig elektronik med teknisk utveckling och otrolig ökning av massproduktionen.

Vad betalade du för en "platt-TV" 2002? En snabb googling ger ca 50 000 kr för 42" då.
Idag får du en 55" för 4 500 kr (med bättre bildkvalitet... jag var inte överförtjust i de första plasmorna).

Idag får du skitfula, klumpiga, tunga plattor som ska skruvas fast i taket för 200 000 kr. Om 5-10 år kanske du rullar ut en 1 mm tunn film på några kilo över taket för en bråkdel av kostnaden med högre verkningsgrad.

Eller passar på att lägga takpannor med integrerade solceller för i princip samma kostnad som nya betongpannor.
 
  • Gilla
  • Älska
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Excel
H Hullefar skrev:
Det finns ingen anledning att tro att solceller inte kommer att gå samma väg som övrig elektronik med teknisk utveckling och otrolig ökning av massproduktionen.

Vad betalade du för en "platt-TV" 2002? En snabb googling ger ca 50 000 kr för 42" då.
Idag får du en 55" för 4 500 kr (med bättre bildkvalitet... jag var inte överförtjust i de första plasmorna).

Idag får du skitfula, klumpiga, tunga plattor som ska skruvas fast i taket för 200 000 kr. Om 5-10 år kanske du rullar ut en 1 mm tunn film på några kilo över taket för en bråkdel av kostnaden med högre verkningsgrad.

Eller passar på att lägga takpannor med integrerade solceller för i princip samma kostnad som nya betongpannor.
Om nu det blir som du säger om 10 år så kommer nog andra ytor än tak tapetseras med den ”billiga filmen” Elen kommer bli så billig att takmonterat blir helt obsolet.
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
D
O Ossian K Olsson skrev:
Kul att du är så säker på din sak att börsen är dålig men att elpriset kommer vara högt, räntorna låga och solcellerna håller!
Börsen är alldeles utmärkt och där ska man vara, man kan vara ännu mer aktiv på börsen med låga kostnader, det gör bla att man kan vara uthållig och behålla höga sparkvoter även i dåliga tider. Jag ser på en del kommentarer att det saknas rätt mycket kunskap runt investeringsstrategier och det är väl en konsekvens av den längre börsuppgången vi har haft. Jag gissar att börsen kommer att sluta mellan -20 till +20% under detta året, vad säger du att den kommer stänga på i december?
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Väldigt låg skrev jag, inte riskfritt, det finns ingen investering som är helt riskfri.
Riskfritt idag är väl SBAB, 2,5% ränta, upp till insättningsgarantin.
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
D
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det beror ju på att det är svårt att kvantifiera risken i alla kalkyler. t.ex. kan man utan problem argumentera för att en diversierad portfölj med lite indexfonder har väldigt låg riskspridning.

Det finns ju en risk att vi får väldigt låga elpriser så moms och energiskatt är det som skapar nytta, det har pratats om distributionstariffer som straffar småproducenter, risker i teknisk livslängd, kostnar för underhåll om 5-10-15-20 år, värde minskning eller värdeökning på huset, takläckage - vad händer då?
Självklart finns det risker kopplat till solceller som är svåröverblickade. Det är dessutom ett anläggningsvärde som är 0 från dagen du installerat den, du kan inte montera ner den, sälja den efter 5 år och få tillbaka några pengar som är värda att ta hänsyn till i kalkylen, ergo en ekonomisk inlåsningseffekt. Den inskränkningen av frihetsgrader brukar investerare inte gilla.

Enligt din kalkyl så tar det 10 år att få tillbaka pengarna som du betalat för anläggningen (exkl. det jag nämner ovan), därefter så har du 5-10 år kvar av livslängden för att skapa någon typ av positivt kassaflöde. Det visar ju, enligt mig, hur skakig investering det är (om man ser det som en investering). Man låser in sig nu för en stor kostnad för att få ett positivt tillskott om 10 år där storleken på tillskottet är svårt att greppa.

Det behöver inte vara en dålig investering, men att påstå att den är riskfri håller jag inte med om.
Vad gör att du räknar högst 15-20 års livslängd på panelerna, det finns paneler som är mer än 30 år gamla som fortfarande är i drift, vad menar du har ändrats som gör att dagens bara håller halva den normala tiden?
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
F
J Jeppan skrev:
Varför då arg? Fortsatt imponerande nivå på diskussionen från solcellsmobben. 2020 år var ett år av exceptionellt billig el, ingen har nämnt stabilisering av priserna på 2020 års nivåer, varför påstår du det? Däremot gjordes analysen energimyndigheten hänvisar till då, den tog nog hänsyn till lite mer än senaste årets priser :)

Fortsatt bara påståenden från er sida. Jag utgår inte från teori, vad pratar du om? Terminspriserna är el som köps idag, den är där och handlas i detta nu! Det är inte teori. Du har helt rätt i att elen inte köps och säljs på dygnssnittet för er. Det är sämre än så, ni säljer billigt dagtid när solen lyser och får köpa tillbaka de dyra vintermånaderna :rofl:

Avseende att solceller är en ny teknik var en groda, men det är ”nytt” med den extrema kommersialiseringen som drivit en enorm utveckling av marknaden, vilket resulterar i lägre priser fram till nu när efterfrågan tillfälligt drivit upp dem.

Nu får ni fortsätta vara otrevliga mot andra här i tråden.
Inte det minsta arg. Som jag skrev, det skall bli ett sant nöje att dra din röv i koks men tanke på att statistik vinklas så det passar dig. Punkt.
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
F fsn skrev:
Inte det minsta arg. Som jag skrev, det skall bli ett sant nöje att dra din röv i koks men tanke på att statistik vinklas så det passar dig. Punkt.
Och föga förvånande kan du inte peka på vad som är vinklat, eller hur det över huvud taget skulle kunna anses vara det, när det som är skrivet är källhänvisat till informationskällor som inte har något alls med mig själv att göra utan bara aktuella marknadsläget och analyser från kvalificerat håll :thinking:
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
F
J Jeppan skrev:
Och föga förvånande kan du inte peka på vad som är vinklat, eller hur det över huvud taget skulle kunna anses vara det, när det som är skrivet är källhänvisat till informationskällor som inte har något alls med mig själv att göra utan bara aktuella marknadsläget och analyser från kvalificerat håll :thinking:

Vad var oklart, jag redogjorde för det för mindre än två inlägg sen… avvakta utfall, då vet du men dina idiotsiffror är starkt vinklade.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad var oklart, jag redogjorde för det för mindre än två inlägg sen… avvakta utfall, då vet du men dina idiotsiffror är starkt vinklade.
Så svaret är alltså att din tro gör att du hoppas på att om några år få säga att du har rätt. Det kan såklart bli så, alla utfall är möjliga. Men analysen man kan göra med faktisk information om terminspriser man har tillgång till idag pekar på att så inte lär bli fallet och att fjolåret var en anomali. Jag gillar väl underbyggda beslut baserade på analys. Siffrorna är väl underbyggda och 0% vinklade, har du inte förstått det kommer det aldrig gå fram. De är dock ingen sanning. Andra följer magkänslan (y)
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
D djac skrev:
Vad gör att du räknar högst 15-20 års livslängd på panelerna, det finns paneler som är mer än 30 år gamla som fortfarande är i drift, vad menar du har ändrats som gör att dagens bara håller halva den normala tiden?
Brukar väl vara den garanterade livslängden? Få tekniska prylar håller hur länge som helst.
Håller de längre är det så klart bra, men den låga intäkten långt fram i tiden som diskonteras fram till dagens värde ändrar kalkylen marginelt. Alltså låg nytta istället för ingen nytta år 20-35 påverkar inte kalkylen astronomiskt.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
D
Viktor.J Viktor.J skrev:
Brukar väl vara den garanterade livslängden? Få tekniska prylar håller hur länge som helst.
Håller de längre är det så klart bra, men den låga intäkten långt fram i tiden som diskonteras fram till dagens värde ändrar kalkylen marginelt. Alltså låg nytta istället för ingen nytta år 20-35 påverkar inte kalkylen astronomiskt.
Brukar vara 25 års garanti men mest nyfiken varför du antog att livslängden plötsligt skulle störtdyka, varför skulle det vara låg nytta med el om 25 år, tänker du att vi inte använder elektricitet mer då?
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
F
J Jeppan skrev:
Så svaret är alltså att din tro gör att du hoppas på att om några år få säga att du har rätt. Det kan såklart bli så, alla utfall är möjliga. Men analysen man kan göra med faktisk information om terminspriser man har tillgång till idag pekar på att så inte lär bli fallet och att fjolåret var en anomali. Jag gillar väl underbyggda beslut baserade på analys. Siffrorna är väl underbyggda och 0% vinklade, har du inte förstått det kommer det aldrig gå fram. De är dock ingen sanning. Andra följer magkänslan (y)
Det finns ingen med väl underbyggda siffror, inte ens för denna sommars siffror och absolut inte en jävla aning om hur det ser ut om 5 eller 10 år. Men man kan använda sunt förnuft, Tyskarna öppnar inte sin kärnkraft igen, energibehovet går inte ner, det finns inga eller extremt begränsade baskraftinvesteringar som öht kommer att vara i drift om 5, 10 eller 15 års tid. Det är det man vet, det är betydligt säkrare prognoser än vad du kan leverera om en börs.

Vidare så funderar jag på om du är läskunnig, jag har aldrig påstått att 2022 är nåt annat än ett extremår. Men jag skall med gläde häckla och håna dig när genomsnittsförsäljningen är över 45 öre för helåret 2023. Och jag är genuint nyfiken på hur man kan vara så jävla dum i huvudet att man bygget en hel kalkyl på mer än ett decennium och verkligen TROR att man har underbyggda siffror. Grattis, du är trög.
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.