Hej

Har länge gått o funderat på fölande:
Om man skaffar en tank typ ackumulatortank med bra isolering. Kopplar denna till ett vattenburet radiator/golvvärme system. I denna tank stoppar man in 220V / 110V (eller andra som passar bättre) elpatroner som är kopplade till ett gäng solceller på taket. Dessa styrs så att de alltid har bästa solvinkel.

Skulle det funka? Vad kostar solcellerna?

5st av dessa "12-11160 solpanel 160W Max effekt: 160W vid 35,62V" kostar ca 50 000.- och levererar max 800w
5st av dessa "Solcell 150W SP-0025 upp till 8,5 A" kostar ca 57 000.- och levererar max 750w dock klarar dom 8.5A/st

Frågorna är, finns det billigare solceller?
Hur många watt levererar de i genomsnitt i skåne, fördelat på höst, vinter, vår & sommar?
Hur många Kw behövs för "köra" en normal villa för 4-5 personer?

Alltså om jag täcker mitt tak med solceller för 200 000.- behöver jag ingen annan värmekälla ??
Eller kostar det 300 000.- och kanske mitt tak inte alls räcker?

är ute efter en diskussion då kostnaderna för värmepumpar verkar ligga runt 100 000 och uppåt och dessa kanske bara håller 10-15 år, de solceller jag kollat på verkar klara sej dubbelt så länge mm...mm...mm
 
Enligt Energimyndigheten http://www.energimyndigheten.se så ligger kostnaden för solcellssystem i Sverige i intervallet 40 000-150 000 kr per kW. Man brukar ange att kostnaden ligger på 50 000kr per kW för ett solcellssystem av standardtyp. Säg att du behöver någonstans runt 20 000kW för värme och varmvatten per år. Så att värma ett hus enbart med solceller ställer sig väldigt dyrt jämfört med andra uppvärmningssystem. Dock är det nya solceller på gång som använder en annan effektivare teknik för att producera el, samtidigt som de ska bli billigare ut till konsument jämfört med dagens solceller. Så sista ordet är nog inte sagt ännu.

För att producera all el som används i världen så skulle det räcka om man täckte 5% av Saharas yta med solceller. Varför gör man då inte det kan man undra? Svaret är naturligtvis att kostnaden blir alltför hög.
 
Hej

o det kom jag oxo fram till, ca, 50 000.- / producerad Kw
Men du måste mena att man i ett "vanligt" hus behöver runt 20 000 Kwh per år.

och 24 timmar * 365 dagar är 8760 timmar. Nu är det ju svårt att producera el när solen inte skiner men det måste finnas något värde på hur mycket solen lyser i tex skåne.

Räknar man på 1/3 så ger de 2920 producerad Kw / investerade 50 000.-

Vilket i sin tur ger 342 465.- för en anläggning som producerar 20 000Kwh

Om då jag i detta fallet tänker bygga en helt ny och energisnål gård med verkstad m.m. för ca 3 - 4 milj (min plan är sådan ivf) så är det inte SÅ mycket pengar att lägga om man betänker att det är ganska lite man behöver fundera och tillföra på det sen.

Och på en VP har man ju ett COP värde, på en solanläggning måste det ju vara ett COP värde på typ 500-1000. Det är ju bara ev. pumpar o shuntar som behöver ström utifrån(då solen inte skiner)

Men återigen, jag är kanske uppe i det blå & svävar..
 
Det blir för dyrt i förhållande till vad du får ut. Eller rättare sagt kommer det knappast att fungera. Tyvärr. Särskilt med tanke på att under de månader du förbrukar den i särklass största andelen kWh, får du ut väldigt lite av dina solceller. Det blir nog vare sig förtjänst ekonomiskt eller miljömässigt just med tanke på vår ojämna fördelning av soltimmar över året. Det enda kostnadeffektiva när det gäller solenergiproducerad värme, d v s som kan betala av sig inom en rimlig period, är idag olika typer av vattenburna solfångarsystem. Där kan du räkna med en "return of investment" på i bästa fall 10-15 år.

Det finns expriment med lite större s k grid-anläggningar på radhusområden där solcellerna leverar till elnätet, i huvudsak då på sommarhalvåret. Försäljningen till kraftbolaget finansierar sedan driften av värmepumpar. Eftersom elmarknaden är global och vi förbrukar mest vintertid medan sydeuropa gör åt mest sommartid (AC) kan grid-anläggningar kanske på sikt bli effektiva. Under förutsättning att solcellerna blir mer kostnadseffektiva. "Direktvärme" via solceller för enskilda hushåll funkar knappast på våra breddgrader.
 
Soleneregi kan med fördel användas till två saker...varmvatten (behövs hela året) och aircondition (störst tillgång när behovet är störst)

FLKR
 
Vinsten bör väl ligga någonstans i ett system för årstidslagring av värme: säg producerad på sommaren, lagrad i bergrum (massa, massa kbm) å framtrollad på höstkanten? Å sånt finns det ju faktiskt. Frågan är om det är lösbart i liten regi dock.
 
Inte lusläst alla inlägg, men varför gå omvägen via el ? Solfångare som ger varmvatten/värme är ju betydligt effektivare.
Någon typ av tillskott kommer alltid att behövas, så länge man inte har löst långtidslagringen av solenergin.
 
KalleT skrev:
Inte lusläst alla inlägg, men varför gå omvägen via el ? Solfångare som ger varmvatten/värme är ju betydligt effektivare.
Någon typ av tillskott kommer alltid att behövas, så länge man inte har löst långtidslagringen av solenergin.
håller med, solfångare är billigare i inköp och känns effektivare!
har hört att nya går att använda iaf 9mån om året, men är det millt ute så går det ju lite mer.

byggde en liten solfångare i skolan, på ca 30 min steg tempen på vattnet från 20 till 60 grader, och då va det ca 10 minus ute i januari eller om det va februari.

så solfångare är grejen, har jag själv funderat på, den dagen jag bygger hus.
 
Att gå omvägen via el för att värma vatten är jätteinnefektivt. Dessutom har solfångare svårt att betala sig alls i (större delen av) Sverige om man inte har dem till en pool. Störst behov när det finns nästan noll tillgång tyvärr.
 
OlaF skrev:
Dessutom har solfångare svårt att betala sig alls i (större delen av) Sverige om man inte har dem till en pool.
Vad baserar du det generella omdömet på? Menar du solfångare? Solceller är svårt att få någon "ROI" med i dagsläget däremot.

Solfångare är givetvis ingen vinstmaskin men visst kan det löna sig rent ekonomiskt på 10-15 års sikt om man köper en anläggning till vettigt pris samt redan har förutsättningar i form av en vettig acktank (min solkomplettering har gått på c:a 20 000 kr efter bidrag och beräknas leverera c:a 6500 kWh/år mellan mars och oktober/november och även om allt inte kan utnyttjas sommartid är det rätt lätt att räkna hem investeringen på 10 år). Dessutom blir solvärme (jag utgår alltså ifrån att vi pratar om solfångare) en ren bekvämlighetsinvestering för många vedeldare. Pelletseldare och oljeledare kan fixa varmvatten och värme under den årshalvan då pannan har som lägst verkningsgrad. Energipriserna stiger dessutom rakt över alla bränsleslag, sannolikt el inkluderat, medan solvärme är en engångsinvestering som därefter i princip levererar gratis energi.

Återkommer i denna tråd om 10 år med lite statistik från energimätaren ;)
 
Det grundas bara på det jag har läst här, på värmepumpsforumet och andra ställen på nätet. Har du redan anläggningen "halvfärdig" så är det klart att det betalar sig lättare. Många jag har läst om får inte alls de beräknade effekterna i varken solfångare eller t.ex. bergvärme.

Men, jag applåderar alla som installerar energibesparande åtgärder. Jag hoppas verkligen att du får ut din beräknade effekt. Själv vill jag också installera något men vet inte vad som skulle vara vettigt i vårt läge.
 
Investera i solfångare lönar sig alltid.
Ex. ovan som ger 6500 kWh/år, investering på 20000 låter lite, vi tar 50000 som exempel och 5 % i ränta med återbetalning på 10 år. Når vi jämför med ett el pris på 1 kr kWh så gå man jämt upp efter 9 år (förmodligen tidigare eftersom elpriset beräknas stiga) och efter 10 år så fortsätter solanläggningen att producera energi helt gratis, säkert 30 år till. med obetydlig driftskostnad.
 
Ok, vad trevligt att alla de jag läst om verkar vara i stor minoritet och att solfångare är så bra som man önskar. Själv har jag rätt skuggat i söder så det blir inte många soltimmar vår/höst så jag tvivlar på att det skulle bli en vettig investering i mitt fall. Men som sagt, kul att höra att de som inte alls fått vettig effekt/återbetalning verkar vara i minoritet.
 
BosseA skrev:
Investera i solfångare lönar sig alltid.
Ex. ovan som ger 6500 kWh/år, investering på 20000 låter lite, vi tar 50000 som exempel och...
Jo, det är ett specialfall - men med 50 tkr kan man komma långt utan att snåla ens med bortlejt installationsarbete. De 10-15 år jag angav är grovt och rejält tillhöftade p g a en del försämrande omständigheter. Till att börja med måste jag ta ner en del träd - annars blir det minimal produktion denna årstid och tidig vår...
 
Kasch skrev:
Solfångare är givetvis ingen vinstmaskin men visst kan det löna sig rent ekonomiskt på 10-15 års sikt om man köper en anläggning till vettigt pris samt redan har förutsättningar i form av en vettig acktank (min solkomplettering har gått på c:a 20 000 kr efter bidrag och beräknas leverera c:a 6500 kWh/år mellan mars och oktober/november och även om allt inte kan utnyttjas sommartid är det rätt lätt att räkna hem investeringen på 10 år)
Om du får ut/tillgodo gör dej 3000 kWh/år ska du va väldigt glad, Tyvär..
Är nog mer realistiskt att du tillgodo gör dej max 2000 kWh/år...

Har kollat själv i 2 år nu o jag förbrukade ifjol 1 ton pellets mellan 1/4-1/10 o i år har det gått lite drygt 4 m3 ved för värme/vv, April o sep räcker inte 500 l tanken i 1 dygn då det går lite värme fast jag eldar upp tanken i 100° så är den 22° efter 1 dygn...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.