Kuslake Kuslake skrev:
Om jag antar att 1euro=10kr, 2000:- för ruta, arbete 2000:-, limsats 500:-, ev. div klips eller list 300:- så är priset helt rimligt. Få rutbyten som landat under 5000:-. Vw Caddy ruta på pardörr kanske.
Vet inte vad ni har för timkostnad men 2000kr i arbetskostnad är dyrt för att byta en vanlig vindruta utan kamera.
Väldigt många bilar kostar runt 300€ monterat och klart om det rör sig om vanliga glas utan uppvärmning och annan utrustning än regnsensor.
 
Typisk arbetstid är 2-2,5h. Tidsättning enligt Cabas. Men det är lite knepigt att ge pris till privatpersoner när försäkringsbolag har avtalade priset som är lägre.
 
Jag tror jag betalat runt 350 förr då jag bytte rutan i Vasa för drygt 7-8 år sen, då jag fortfarande hade en mera omfattande försäkring på bilen.

Det är ingen extrautrustning på rutan, bara spegel typ.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Bästa däcken ska sitta baaaaaaak… sådeså!!
[media]
Skiljer det för mycket köper man nya.

=) Jag vill iallafall ha grepp överallt.
 
Jag bytte till sommarhjul idag.
Efter första hjulet var bytt och jag skulle på med nästa sommarhjul tyckte jag det var väl många sommarhjul kvar, stod fyra fint på rad och jag insåg jag hade satt tillbaka vinterhjulet där jag började byta...
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 20 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Jag bytte till sommarhjul idag.
Efter första hjulet var bytt och jag skulle på med nästa sommarhjul tyckte jag det var väl många sommarhjul kvar, stod fyra fint på rad och jag insåg jag hade satt tillbaka vinterhjulet där jag började byta...
Bra träning och lite senilvarning. ;):crysmile:
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
galento
Tokslut Tokslut skrev:
Jag bytte till sommarhjul idag.
Efter första hjulet var bytt och jag skulle på med nästa sommarhjul tyckte jag det var väl många sommarhjul kvar, stod fyra fint på rad och jag insåg jag hade satt tillbaka vinterhjulet där jag började byta...
Shit happens :cool::D kommer ihåg en kille som monterade hjulen med däckventilen nedåt på alla hjulen och undrade vad det var för fel på bilen när detta ändrades efter ett tag. :cool:
 
  • Haha
  • Wow
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Finns det några kvar är väl frågan ?? Tidiga modeller som hette 2,6 hade en Isuzu motor där topplockspackningen inte höll nån längre tid, men 2,2an är Mazdas egna.
Det är sällan man ser dem tyvärr.
Både 1800, 2000 och 22an är riktigt snygga. Surt att så många rostar bort och blivit skrotade.
E2000 är också en fin modell.
Mazda byggde riktigt fina maskiner back in the days.
 
Jag har börjat köra vår gamla Passatdiesel som sommarbil och nu innan den ska börja köras igen så ville jag byta ett bromsok bak. Ett av dem började kärva när man skulle iväg i höstas, men backade man lite så kändes det som det gick lätt framåt efteråt. Så skaffade ett bromsok och tog loss, då visar det sig att det var inre klossen gått sönder och bitarna kilade nog fast och orsakade kärvheten.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Kuslake Kuslake skrev:
Typisk arbetstid är 2-2,5h. Tidsättning enligt Cabas. Men det är lite knepigt att ge pris till privatpersoner när försäkringsbolag har avtalade priset som är lägre.
Jag vet tyvärr inte vad cabas är. Tror inte vi har det här i Finland. Men ger dom faktiskt 2.5 timma för att byta en vanlig vindruta utan extrautrustning?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag tror jag betalat runt 350 förr då jag bytte rutan i Vasa för drygt 7-8 år sen, då jag fortfarande hade en mera omfattande försäkring på bilen.

Det är ingen extrautrustning på rutan, bara spegel typ.
Jag skulle fråga runt lite om jag var du eller lägga en fråga på auto-jerry. Jag rekommenderar vanligtvis att man far till någon som håller på med bilglas dom brukar göra ett bättre jobb än vanliga bilverkstäder.
 
galento galento skrev:
Shit happens :cool::D kommer ihåg en kille som monterade hjulen med däckventilen nedåt på alla hjulen och undrade vad det var för fel på bilen när detta ändrades efter ett tag. :cool:
Hade en kund när jag ännu jobbade som bilmek som kom in tillbaka och var arg efter att jag bytt däck på hans bil. Jag hade ju satt navkapslarna med logon åt olika håll.:rofl:
 
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag vet tyvärr inte vad cabas är. Tror inte vi har det här i Finland. Men ger dom faktiskt 2.5 timma för att byta en vanlig vindruta utan extrautrustning?
Kanske inte på en enkel modell utan utrustning, variationen är stor iom Cabas som är ett program/verktyg för skadekalkyler där rikttidverk tagits fram sen typ 70 talet. Används även i byggbranschen. Sen är ju oftast rutbyten försäkringsärendenoch vanligaste självrisken är 1500:-, vi har kanske 1 per år som vill byta utan försäkring.
 
N Niq skrev:
Jag skulle fråga runt lite om jag var du eller lägga en fråga på auto-jerry. Jag rekommenderar vanligtvis att man far till någon som håller på med bilglas dom brukar göra ett bättre jobb än vanliga bilverkstäder.
Det är väl akku salminen i Vasa som jag vet om som brukar vara inriktade på bl.a. byten av vindrutor. Har skickat dom en förfrågan så får vi se. Annars behöver det vara över 100€ billigare för det ska löna sig, då jag har fördelen med verkstan att det är nära jobbet och jag får bilen levererad till p-platsen på jobbet då allt är färdigt.

Om alternativet är att ta ledigt från jobbet och åka in till Vasa flera timmar för det ärendet så måste man räkna det i det billigare priset.
 
Service på båda bilarna idag. Frugans (passat 2014) gick smort som vanligt, så skönt med oljefilter som man kan byta ovanifrån. När jag väl tömt min (golf 2017) på olja och bytt filtret (underifrån :mad:) och skulle öppna huven, fick jag vajerspaken i handen! :surprised:
Panik! Fick tag i vajern men den va av någonstans i motorrummet.
Slutade med att jag fick såga upp grillen med dremell för att komma åt bultarna som håller själva låsmekanismen för huven. Stort svart hål in i motorrummet nu där WV märket satt innan i fronten.
Motorn fick olja i alla fall till slut (y)
 
  • Gilla
  • Wow
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.