N Niq skrev:
Vid vilket mönsterdjup byter ni däck? Sommardäck kör jag oftast tills dom blir olagliga vid 1.6mm vinterdäck brukar jag nog köra till dom lagliga 3mm jag använder dubbdäck.

Nokia har ännu kvar sina siffror i gummit. Har provat Nokia vinterdäck och var inte så nöjd dom var bra i början men åldrades fort inte bara slitagemässigt utan gummit hårdnade hastigt också. Dom bästa vinterdäck vi haft var Hankook grymt bra grepp. Hade goodyear sommardäck men dom var riktigt dåliga.

Hur gör ni som byter 2 däck i gången? Jag flyttar mina däck så att dom vartannat år sitter fram och vartannat bak och byter ej rotationsriktning på dom och dom brukar nog slitas ganska jämnt. Jag har aldrig haft 2 som varit så bra att jag velat spara dom och bara köpa 2 nya.
Var lite mindre snål och kassera de sämsta sommardäcken innan de har mindre än 3mm kvar och sätt de kvarvarande bak. Du kommer köra med överlag bättre däck.
 
N Niq skrev:
Vid vilket mönsterdjup byter ni däck? Sommardäck kör jag oftast tills dom blir olagliga vid 1.6mm vinterdäck brukar jag nog köra till dom lagliga 3mm jag använder dubbdäck.

Nokia har ännu kvar sina siffror i gummit. Har provat Nokia vinterdäck och var inte så nöjd dom var bra i början men åldrades fort inte bara slitagemässigt utan gummit hårdnade hastigt också. Dom bästa vinterdäck vi haft var Hankook grymt bra grepp. Hade goodyear sommardäck men dom var riktigt dåliga.

Hur gör ni som byter 2 däck i gången? Jag flyttar mina däck så att dom vartannat år sitter fram och vartannat bak och byter ej rotationsriktning på dom och dom brukar nog slitas ganska jämnt. Jag har aldrig haft 2 som varit så bra att jag velat spara dom och bara köpa 2 nya.
4-5mm på sommardäcken, vill kunna köra igenom vattenpölar utan att få vattenplaning. Vinterdäck när de börjar greppa dåligt, så runt samma mönsterdjup kanske om inte lite mer mönster.

Sätter bäst däck bak då mina bilar primärt är bakljusdrivna (4wd auto har jag fördelningslådan sa i vintertid och vid regn) = håller sig alla i närheten av varandra i slitageväg
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Kör samma lika, brukar köpa lite billigare däck typ nankang eller annat mellansegment och så byter jag kring 4-5mm.

Gör hellre så än o köper ett dyrt däck och kör det sopslut med vattenplaning som följd.

Vinterdäck köper jag alltid i övre mellansegment och byter vid samma 4-5mm.
 
H hapazard skrev:
Var lite mindre snål och kassera de sämsta sommardäcken innan de har mindre än 3mm kvar och sätt de kvarvarande bak. Du kommer köra med överlag bättre däck.
Men dom brukar vara ganska jämnt slitna. Brukar inte ens skilja 1mm i slitage.
Fast du har rätt i att jag borde byta lite tidigare.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
4-5mm på sommardäcken, vill kunna köra igenom vattenpölar utan att få vattenplaning. Vinterdäck när de börjar greppa dåligt, så runt samma mönsterdjup kanske om inte lite mer mönster.

Sätter bäst däck bak då mina bilar primärt är bakljusdrivna (4wd auto har jag fördelningslådan sa i vintertid och vid regn) = håller sig alla i närheten av varandra i slitageväg
Placera dina däck som du tycker är bäst men den allmänna rekommendationen nuförtiden är ju att man ska sätta bästa däcken fram oavsett vilka hjul som driver. Alltid finns det ju undantag.
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
N Niq skrev:
Placera dina däck som du tycker är bäst men den allmänna rekommendationen nuförtiden är ju att man ska sätta bästa däcken fram oavsett vilka hjul som driver. Alltid finns det ju undantag.
Nej, bästa däcken bak oavsett
 
  • Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
Ja bak är det som gäller, men för egen del sätter jag bästa däcken där det slits mest för då får jag ett i det närmaste helt jämt slitage på de fyra hjulen. Mindre än en mm diff under en säsong.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Kan inte välja, har olika storlek fram o bak.
Annars bäst fram, jag vill kunna styra och ha bäst våtgrepp fram.
 
  • Gilla
Stubai
  • Laddar…
N Niq skrev:
Placera dina däck som du tycker är bäst men den allmänna rekommendationen nuförtiden är ju att man ska sätta bästa däcken fram oavsett vilka hjul som driver. Alltid finns det ju undantag.
Prio är att ha jämt slitage! För sätter jag i 4x4 lock fördelar fördelningslådan 50/50, då vill man inte ha olika storlekar på hjulen. Som tur är har även fördelningslådan en 4wd auto (med lammeller) som gör bilen bakhjulsdriven till bakhjulen tappar grepp, så slipper använda fasta 4x4 läget för det mesta
 
De bästa däcken hamnar alltid där bak, på framhjulsdriven bil och det har för mig resulterat i ett slitagemönster där de främre alltid är de som behöver bytas först.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kan inte välja, har olika storlek fram o bak.
Annars bäst fram, jag vill kunna styra och ha bäst våtgrepp fram.
Problemet är ju att våtgreppet och motstånd mot planing då blir sämre bak och därmed ökar sladdrisken.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vid vilket mönsterdjup byter ni däck? Sommardäck kör jag oftast tills dom blir olagliga vid 1.6mm vinterdäck brukar jag nog köra till dom lagliga 3mm jag använder dubbdäck.

Nokia har ännu kvar sina siffror i gummit. Har provat Nokia vinterdäck och var inte så nöjd dom var bra i början men åldrades fort inte bara slitagemässigt utan gummit hårdnade hastigt också. Dom bästa vinterdäck vi haft var Hankook grymt bra grepp. Hade goodyear sommardäck men dom var riktigt dåliga.

Hur gör ni som byter 2 däck i gången? Jag flyttar mina däck så att dom vartannat år sitter fram och vartannat bak och byter ej rotationsriktning på dom och dom brukar nog slitas ganska jämnt. Jag har aldrig haft 2 som varit så bra att jag velat spara dom och bara köpa 2 nya.
Jag skaffar nya när dom inte längre klarar en hel säsong.
 
Synd, hittade en 84ans hilux till bra pris och som såg bra ut. Men problem med vevstakslager fjärde cylindern och kanske vevaxeln själv. Jag kunde dras med det, söker ju en projektbil att jobba på i lugnan ro. Den är 40 mil bort och kan jag inte köra hem bilen går det inte.

L200an jag nämnde tidigare skulle jag köpt men den vart såld. Säljaren var en såndär lat människa som inte tar bort annonserna efter de är sålda.
 
galento
Här är nog risken större att däcken blir gamla än att miltalet tar dom. Växlar mellan
5 bilar och 2 hojar så bilarna går inte så många mil + frugans bil och hoj. Men byter
däcken på hojarna så fort mönstret börjar bli dåligt .
 
H hapazard skrev:
Problemet är ju att våtgreppet och motstånd mot planing då blir sämre bak och därmed ökar sladdrisken.
Jag har aldrig riktigt haf det problemet.
Brukar skoja och säga att jag sladdat 100 tals timmar på is, grus och asfalt, men aldrig "fått" en sladd.
Hade en Suzuki Swift, de var kända för att vara överstyrda för att vara en framhjulsdriven bil, men den sladdade inte av sig själv, man måste svänga och släppa gasen i rätt tillfälle för att den skulle vika ut baken.
För de som inte har kontrollen och känslan kan det bli spännande, framförallt om man ställer sig på bromsen för att lösa problemet villket de allra flesta nog gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.