Nu står jag inför sista inköpen till vårt nya badrum. Lotten har nu fallit på Kommoden. Tänkte hålla lite i plånboken, det är vårt andra badrum, främst för barnen. Men vill inte sätta in kvalitet som är förstört efter 1 år. Jag skall ha en Kommod på 100cm med heltäckande handfat . Vi står mellan Svart/grått eller EK.

Var nära att ramla dit på Bathlife då jag läste en tråd med idogt nöjda kunder. Men när tråden blivit äldre, så svängde det ordentligt. Folk som hade haft dom bara något år menade att det var total katastrof. En annan visade att de var total skrot efter bara ett par år. Många hade fått felaktiga delar, om än sen utbytta.. Så nu funderar jag måste verkligen en komplett kommod kosta över 15000:-? Ofta 20000:-

Kollar sen Ikea, hade inte tänkt välja IKEA, men ett komplett skåp med 2 lådor, tvättställ och vattenlås under 4500:- Får mig att fundera på hur är kvaliteten på Ikea. Är dessa också skräp, liksom Bathlife. De är ju trots allt ännu billiagre.
Eller är Badrumsmöbelbrancehn väldigt uppskruvad??
Har någon erfarenhet av IKEA VS Bathlife???
För 4500:- kan jag dessutom tänka mig att slänga ut den efter 3-4 år.
 
D
Håller med om att det mesta nya som säljs verkar vara laminerat eller trist mdf. Vi köpte Hafa till slut. Inte superbilligt mtp kvaliteten men kommoden har hållit och ser likadan ut 3 år senare. Hafa är ju inget premiummärke direkt.
 
Satte in IKEA kommod och ett skåp för nått år sen när jag gjorde om badrummet.
Hur bra som helst, ser ingen anledning att betala dyrt för nått.som inte är speciellt bättre.
Folk som säger att IKEA är dåligt är bara dom som blivigt lurade att betala dyrt för annat
 
  • Gilla
SWE421 och 1 till
  • Laddar…
AXS
Mina erfarenheter av Ikea är att de funkar utmärkt och kännas bra sålänge de inte får vatten/fukt på sig.

Skulle inte sätta de nära dusch eller där någon ska tvaga sig i handfatet dagligen.

Lådorna på 100cm tycker jag blir lite vingliga, men det blir bättre med last i
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MrJay
Byggde egen i valnöt efter att ha sett en snarlik i en bostadsannons, kostade ca. 3500kr i material och tog jättelångt tid att färdigställa. Bara inoljningen tog flera veckor men vår kommod ser fortfarande ny ut 8 år efteråt och är ett kvalitetsbygge som tål vatten utan problem.
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi satte in Ikeas 80 cm breda lådkommod när vi renoverade badrummet för fem år sedan. Nu har vi inte några småbarn men väl tonåringar, men kommoden är fortfarande hel och fin. Jag skulle inte tveka att köpa samma igen, om jag skulle renovera ett badrum.
 
  • Gilla
SWE421 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Eftersom Ikea har flera kommoder i olika prislägen (kvalitet) är det ju bra om folk kan berätta vilken kommod de har.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Vi satte in Ikeas 80 cm breda lådkommod när vi renoverade badrummet för fem år sedan. Nu har vi inte några småbarn men väl tonåringar, men kommoden är fortfarande hel och fin. Jag skulle inte tveka att köpa samma igen, om jag skulle renovera ett badrum.
På begäran: det var Ikeas Godmorgon vi satte in, med Tolken toppskiva.
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Har också Ikeas Godmorgon kommod med Ikeas handfat. Tre år gammal och fortfarande lika fin som när jag satte in den trots det lite utsatta läget intill duschen.

Ett badrum med handfat, spegel, duschdraperi, tvålpump och personliga hygienartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ikeas kranar ger jag emellertid lägsta betyg, den vi köpte först började läcka efter ett halvår så den byttes ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man kan säkert köpa en” kommod” på loppis eller auktion, kapa benen, såga bort det som behövs för rören och ”vägghänga” den.

själv köpte jag en 3-sektionsbokhylla på loppis för270 kr. Mahognyfanerad, obehandlad.
Den blev kommod, badrumsskåp m spegeldörrar och en liten garderob för diverse. Men jag hade bra med tid.

Jag oljar in ovansidan på kommoden 1gång om året, och, peppar peppar; inga fläckar på tolv år!

Kolla gärna bilderna! Badrumsspegel med träram och belysningsarmatur, duschkabin synlig, vita kakelväggar, hygienprodukter och blå handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett badrumsskåp med spegel, handdukar uppepå och föremål inne i skåpet och på hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum med toalett, träkommod, handfat, spegel, handdukar och hygienprodukter. En dusch syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cadeex och 2 till
  • Laddar…
Kolla in Macro Design. Riktigt bra enligt mina referensramar, pris vs kvalitet. Satte ett badrum med deras grejer och det blev riktigt bra.
 
Snailman
Har satt in fyra av Ikeas kommoder godmorgon, några med ekfaner och resten med björkfaner, köptes när Ikea ändrade yta på en del kommoder så var väldigt billiga, köpte tom en extra för att ha som reservdelar.

De flesta var 120 breda med en ho, den i reserv har jag för mig var 140 bred, så det finns inte längre några tvättställ att köpa till den storleken. (Finns en tråd om det här https://www.byggahus.se/forum/threads/tvaettstaell-140cm-till-ikea-godmorgon-kommod.223211/. )

För tåligheten tror jag det har stor betydelse hur ytan på stommen och fronterna är gjord, åtminstone gör det det på Ikeas köksluckor.

Så de som är nöjda här i tråden kanske kan tala om vilken yta ni valde?
 
Vi satte in en Vedum Flow 2000 för snart 2 år sedan och efter drygt ett år har den börjat svälla vid ena sidan där det blir som blötast pga småbarn. Givetvis laminerad mdf eller liknande material som enligt mig inte har något i våtutrymmen att göra, men det blir tyvärr en kostnadsfråga.
Kontentan är att även grejer för över 20k kan gå sönder om man inte minskar vätan eller torkar upp direkt om det blivit mycket spill.
Alternativt tätar alla kanter och skarvar med silikon i förebyggande syfte, inte bara på de självklara ställena.
 
Utifrån din beskrivning hade jag kört på Ikeas dyra serie.
De andra känns betydligt billigare (tyvärr för de hade rätt mått när jag letade.
 
Lutar åt en Ikea Godmorgon. Men blandaren väljer jag nog damixa silhouet svart så det blir damma serie som duschen. Själv rätt skeptisk till just Ikeas blandare.
 
  • Gilla
Renoverings-Pettson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.