Hej!
Någon som byggt/tillverkat gamla höja golvlist 20-30cm typ sådana med två lister och skiva mellan
Gärna bilder och hur ni gjort dom
 
T Trollskidan skrev:
Hej!
Någon som byggt/tillverkat gamla höja golvlist 20-30cm typ sådana med två lister och skiva mellan
Gärna bilder och hur ni gjort dom
Nu har jag ingen bild tyvärr, men med ett ex 4mm spår i överkant på golvlisten och motsvarande på undersidan av "topplisten" sen fäller du helt enkelt ned ditt skivmaterial i spåret, alternativt att du fräser en fals på baksidan av list som du ställer skivmaterial i, dock inte lika smidigt om väggen är ojämn så kan du få glipor mellan List och skivmaterial om du inte då stiftat fast den i listen först.

Tycker dock allt under 300mm är lite för "lågt" om man ska göra en förhöjd Golvlist om man nu gör det i gammal stil vill säga. Skulle isåfall utgå från 130-160 i bottenlist 150-200 i skiva och avslut med 30-50 topplist. Men det är ju mina personliga preferenser.

Lycka till
 
R Robin_CG skrev:
Nu har jag ingen bild tyvärr, men med ett ex 4mm spår i överkant på golvlisten och motsvarande på undersidan av "topplisten" sen fäller du helt enkelt ned ditt skivmaterial i spåret, alternativt att du fräser en fals på baksidan av list som du ställer skivmaterial i, dock inte lika smidigt om väggen är ojämn så kan du få glipor mellan List och skivmaterial om du inte då stiftat fast den i listen först.

Tycker dock allt under 300mm är lite för "lågt" om man ska göra en förhöjd Golvlist om man nu gör det i gammal stil vill säga. Skulle isåfall utgå från 130-160 i bottenlist 150-200 i skiva och avslut med 30-50 topplist. Men det är ju mina personliga preferenser.

Lycka till
 
  • Teknisk ritning av lister, profilvyer, dimensioner angivna, byggnadssnickeri, mått på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där har du ett exempel på spår på baksidan av list. Men då byggt med 13mm skiva ist.

Vill du använda dig av tunnare material som typ 4-6mm plywood skulle jag rekommendera att lägga den i ett fräst spår.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Får nog testa hur de går å fixa.
Är ju lättare såga än fräsa spåret
 
Fler exempel på mått och profiler Höga golvlister skapar vackra rum (tredelad golvsockel) (veckebosag.se)
Jag tycker nog de hellre ska göras med bräda än med skiva. Tycker det ska vara textur och tjocklek som matchar för att listen ska upplevas som en helhet om man har proportioner likt de färdiga modellerna.

Med (tunn) skiva kunde jag tänka mig att montera som en låg bröstpanel. Alltså först skiva på vägg, sedan golvsockeln framför den. I första han fräst spår på övre listen (möjligen att de livar i överkant om skivan är tunn, lite beroende på rummet, hur det ska målas osv.) Tänker framför allt modeller likt nedre fotona med en bred slätdel passar så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.