Hej tänkte kolla om ni vet om en elektriker kan dra extra el uttag från denna strömbrytare rakt ner 40cm, lgh är egentligen bara jordad i köket och badrum samt ny elcentral med jordfelsbrytare, men jag ser där finns tre sladdar och endast en lamp kopplingen mitt i rummet.

Alla svar uppskattas :D
 
  • Öppen eluttag utan skyddskåpa som visar trådar och anslutningar mot blå tapetbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Granebo
  • Laddar…
M Micke1994 skrev:
Hej tänkte kolla om ni vet om en elektriker kan dra extra el uttag från denna strömbrytare rakt ner 40cm, lgh är egentligen bara jordad i köket och badrum samt ny elcentral med jordfelsbrytare, men jag ser där finns tre sladdar och endast en lamp kopplingen mitt i rummet.

Alla svar uppskattas :D
I den dosan finns det nog bara en fas och två tändtrådar. Men det kan kanske gå att komplettera med en nolla från någon tidigare dosa. Om detta är möjligt är svårt att svara på när man inte är på plats.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Brukar funka fint med lite extra tråd som man drar i.
 
R roli skrev:
I den dosan finns det nog bara en fas och två tändtrådar. Men det kan kanske gå att komplettera med en nolla från någon tidigare dosa. Om detta är möjligt är svårt att svara på när man inte är på plats.
Fast det ser ut som det finns både noll och fas där redan?
 
S Snigelen 2 skrev:
Fast det ser ut som det finns både noll och fas där redan?
Gamla färger så svar nej till 100%
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
S Snigelen 2 skrev:
Fast det ser ut som det finns både noll och fas där redan?
Nej, det r fas och två tändtrådar, men det finns sannolikt nolla i nästa dosa.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det r fas och två tändtrådar, men det finns sannolikt nolla i nästa dosa.
Kommer han kunna koppla då eller haha? Eller menas det att han får dra ny ledning från dosan och jag får fräsa en kanal åt det där?
 
Fairlane
M Micke1994 skrev:
Kommer han kunna koppla då eller haha? Eller menas det att han får dra ny ledning från dosan och jag får fräsa en kanal åt det där?
Ett uttag behöver fas och nolla, eventuellt jord också. Dvs från strömbrytaren går det inte att dra ett uttag direkt. Om det går att få fram en nolla också (rätt väg) så är det en annan sak. Om det får att få fram utan satt fräsa är svårt att veta. Annars kan man dra utanpåliggande också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ett uttag behöver fas och nolla, eventuellt jord också. Dvs från strömbrytaren går det inte att dra ett uttag direkt. Om det går att få fram en nolla också (rätt väg) så är det en annan sak. Om det får att få fram utan satt fräsa är svårt att veta. Annars kan man dra utanpåliggande också.
A då fattar jag tack för hjälpen, vi ska dock total renovera vår lägenhet därför vill vi liksom passa på att fräsa och sätta alla uttag lampkoplingar osv med kablar som inte syns, innan alla väggar bredspacklas.
 
M Micke1994 skrev:
A då fattar jag tack för hjälpen, vi ska dock total renovera vår lägenhet därför vill vi liksom passa på att fräsa och sätta alla uttag lampkoplingar osv med kablar som inte syns, innan alla väggar bredspacklas.
Snygg tapet! Den känner jag igen sedan min ungdom!! Om ni ska renovera hela lägenheten borde ni uppgradera elen så ni får jordat i alla rum!
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
G
O Oaken skrev:
Snygg tapet! Den känner jag igen sedan min ungdom!! Om ni ska renovera hela lägenheten borde ni uppgradera elen så ni får jordat i alla rum!
Varför?
 
G OMathson skrev:
Varför?
Du skrev att ni skulle totalrenovera lägenheten. Varför då inte uppgradera elen. Det blir säkrare med jord överallt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ang. fräsning. Det går med stor sannolikhet att dra in nya trådar från överliggande kopplingsdosa (bara den hittas). Det går nästan säkert ett rör från kopplingsdosan till dosan med strömbrytaren. Sedan får man fräsa in ett rör ned till platsen där du vill ha uttaget. Det är/var mycket ovanligt med kablar som är inputsade, det är nästan alltid rör mellan dosorna.
 
  • Gilla
Micke1994
  • Laddar…
Dessutom får man inte sätta in jordade uttag i en icke jordat rum. Isåfall måste samtliga uttag vara jordade, även lamputtag.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
M Micke1994 skrev:
Hej tänkte kolla om ni vet om en elektriker kan dra extra el uttag från denna strömbrytare rakt ner 40cm, lgh är egentligen bara jordad i köket och badrum samt ny elcentral med jordfelsbrytare, men jag ser där finns tre sladdar och endast en lamp kopplingen mitt i rummet.

Alla svar uppskattas :D
Finns det inte en takdosa som det finns både jord och nolla i? Titta under lampan som kontakten är kopplad till. Vet att om något i rummet är jordat skall allt vara jordat. Därav oftast vara jord i kök och våt utrymmen i gamla hus. Rätta mig om jag har fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.