Om skruven är för kort eller om det är slarvigt låter jag vara osagt. Men där det bara sitter två skruv brevid varandra ser det ändå bra ut. Ungefär så blir det också med spikpistol.

I övrigt blir jag mörkrädd. Du pratar om ett gäng snickare. Alltså plural! En sådan vägg färdigställer jag ensam, inklusive rivning och målning, på 3 DAGAR!
 
  • Gilla
  • Wow
Urban R och 8 till
  • Laddar…
Skruven/spiken får inte slås/skruvas in så långt, skallen ska vara precis innanför panelen
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hade jag gjort detta på egen stuga, så skulle nog alla skruv satts på samma höjd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Föredrar spik till panel. Mindre jobb den dag det ska tas ner och bytas.
Sen måste man linjera raderna till 100%. Ser för j-ligt ut när spik- eller skruvrader svajar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Och jag skulle spikat, 3" och 4".
Provade att skruva panel och lockläkt på ett garage, det blir inte bra utseendemässigt med alla skruvskallarna som syns även efter två strykningar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Och panelbräda med endast 3" spik i mitten och en 4" i lockläkten som även drar in panelbrädorna. Här finns olika teorier, men jag hållet fast vid min då jag sett panelbrädor spricka med två spik.
Nä, det var inget snyggt arbete.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Ett sätt att få bort skruvskallarna är att köra med någon fog som tål utomhustemp. T.ex. Tec7 innan man målar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
...jag hållet fast vid min då jag sett panelbrädor spricka med två spik...
Man kan ju spika högerkant i varannan spikrad och vänsterkant i varannan så får man inga spikpar som spräcker brädan efter krympning.
Men med smal lockpanel håller jag med om att det blir bra med mitten & mitten.
 
  • Gilla
Kårsavagge
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Ett sätt att få bort skruvskallarna är att köra med någon fog som tål utomhustemp. T.ex. Tec7 innan man målar.
Men är det inte en nödlösning? Eller tänker du enbart på ts hus?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Föredrar spik till panel. Mindre jobb den dag det ska tas ner och bytas.
Sen måste man linjera raderna till 100%. Ser för j-ligt ut när spik- eller skruvrader svajar.
Möjligen om du spikar för hand, helt omöjligt att få ur bandad spik.

Ja men har du något tips vid liggande panel att få det rakt, jag har slalombana :oops:
 
Lär ju bli svårt att i framtiden skruva bort, med kitt och färg i skruvskallen.

Att använda 4" spik är dessutom overkill. 3" till allt.
Man ska ju inte behöva spika igenom läkten!
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men är det inte en nödlösning? Eller tänker du enbart på ts hus?
Även en panel som är skruvad korrekt kommer ha synliga skruvskallar efter målning. Men i detta fall kan det både försköna de skallar som är skruvade för djupt och de som är skruvade korrekt. Men spikad panel föredrar jag alla dagar i veckan...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jedis87 Jedis87 skrev:
Är brädorna åt fel.
På första bilden ser det ut som brädan sitter åt fel håll(rotändan upp) , känn med handen så känner du om den är felmonterad eller om den sitter så att vattnet lätt kan rinna av.
 
H Hybro skrev:
Lär ju bli svårt att i framtiden skruva bort, med kitt och färg i skruvskallen.

Att använda 4" spik är dessutom overkill. 3" till allt.
Man ska ju inte behöva spika igenom läkten!
3" drar för dåligt för att orka hålla panelbräda, där sitter 4" betydligt bättre tack vare sin grövre dimension även om den går genom läkten.
Åtminstone om du enkelspikar panelbräddan.
 
F fribygg skrev:
På första bilden ser det ut som brädan sitter åt fel håll(rotändan upp) , känn med handen så känner du om den är felmonterad eller om den sitter så att vattnet lätt kan rinna av.
Det där är bara kvalificerat skitprat. Detsamma som "glad/ledsen mun". Bara rykten från besserwissrar som aldrig hållit i en hammare.
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.