Hej!

Jag tänkte först strunta i snörasskydd till mitt garage som är under uppbyggnad på grund av oro att det ska knäcka pannor och/eller skapa läckage i underlagspappen och förkorta livslängden på mitt tak.

Jag har dock insett att jag måste ha ett för säkerhetens skull. Jag behöver dock hjälp att bli guidad i djungeln.

Förutsättningar:

Nybygge, garage med betongpannor Benders Palemas tvåkupiga betongpannor. Under dessa ligger underlagspapp och 20mm råspont.

Takvinkel 38 grader i snözon 3.

Taket är ca 11x5.5m per sida och jag vill ha snörasskydd över hela längden på båda sidor.

Takstolar cc120 och bärläkten är 25x48 med undantag för den nedersta som är en 45x120 för att rännkrokarna är nedfrästa i den.

Jag hade gärna undvikit att skruva genom pappen men min oro kanske är obefogad? Eller kan man kanske utnyttja att jag har en 45x120 som nedersta läkt och slippa det?

Jag har sett att det finns både durk och rör samt ”byglar” man sprider över hela taket. Jag tror dock att jag hellre har rör eller durk längst ner istället för något utspritt över hela taket.

All guidning till att jag får ett riktigt bra och hållbart resultat välkomnas!

Mvh Amrich
 
Jag svarar mig själv angående min tanke att eventuellt montera på läkten. Det kommer inte gå då nedersta läkten är 45mm tjock och övriga 25 så de ligger inte plant med varandra.

Då återstår alternativet med att montera konsol på råspont som jag var lite orolig för. Det kanske jag inte behöver vara?

Vilka gör de bästa snörasskydden då? Lite nyfiken på Cw Lundbergs. Men Benders har ju egna och även Monier finns. Dela gärna med er av era erfarenheter!
 
K
Fästena som man skruvar genom pappen i råsponten ska ju tätas med EPDM gummi. Vi kommer byta tak om några månader och sätta CW Lundberg. Var det fabrikat vår bygghandel valt att sälja
 
K kniv skrev:
Fästena som man skruvar genom pappen i råsponten ska ju tätas med EPDM gummi. Vi kommer byta tak om några månader och sätta CW Lundberg. Var det fabrikat vår bygghandel valt att sälja
Tack för svar!

När jag pratade med CW Lundberg så fick jag beskedet att EPDM-gummi normalt sett inte används vid montering av konsol på råspont.

Vilken bygghandel har du hittat som återförsäljare av CWL?
 
K
A Amrich skrev:
Tack för svar!

När jag pratade med CW Lundberg så fick jag beskedet att EPDM-gummi normalt sett inte används vid montering av konsol på råspont.

Vilken bygghandel har du hittat som återförsäljare av CWL?
Ok vad spännande. Säljaren som drog upp offerten och specade materialet sa att det följer med. Oklart om det följer med från tillverkaren eller från dem.

Hur tyckte CW i så fall att man skulle säkerställa att det blir tätt när konsolen monteras på råsponten och gör hål i duk/papp?
 
Butyltätning på tub är annars en optimal produkt att kladda på under fästet och sedan bara skruva fast ner i råsponten.

Benders har ju annars fästen som är "anpassade". Men måste ändå slipa av lite på pannan för att det skall bli snyggt och slätt
 
K kniv skrev:
Ok vad spännande. Säljaren som drog upp offerten och specade materialet sa att det följer med. Oklart om det följer med från tillverkaren eller från dem.

Hur tyckte CW i så fall att man skulle säkerställa att det blir tätt när konsolen monteras på råsponten och gör hål i duk/papp?
Någon form av asfaltsklister eller liknande om man ville ha ”hängslen och livrem”. Eller så sa han att man själv kunde hitta nått lämpligt gummimaterial typ cykelslang men det lät ju lite sådär tyckte jag…

Jag kör nog på något klister av något slag.
 
P paralun skrev:
Köpte senast härifrån utan något krångel
[länk]
Sen finns det då även snöräcke som är billigare.
Tack för den länken! Jag ser dock att de levererar material beräknat på cc900 mellan konsolerna medan alla monteringsanvisningarna på CW Lundbergs hemsida visar cc1200. Undrar vad anledningen till det där?
 
K
A Amrich skrev:
Någon form av asfaltsklister eller liknande om man ville ha ”hängslen och livrem”. Eller så sa han att man själv kunde hitta nått lämpligt gummimaterial typ cykelslang men det lät ju lite sådär tyckte jag…

Jag kör nog på något klister av något slag.
Låter som ett ganska kasst förslag från en tillverkare. Dom borde kunna vara tydliga med hur deras produkter ska monteras.

Så om man bara vill ha hängslen eller livrem menar dom att det ska räcka med konsolens och skruvens tryck vid infästning för att hålla tätt? Eller menar dom att vattenbegjutningen på duk/pappen inte är särskilt stor med pannor ovanpå så det behöver inte vara så supernoga tätat?
 
K kniv skrev:
Låter som ett ganska kasst förslag från en tillverkare. Dom borde kunna vara tydliga med hur deras produkter ska monteras.

Så om man bara vill ha hängslen eller livrem menar dom att det ska räcka med konsolens och skruvens tryck vid infästning för att hålla tätt? Eller menar dom att vattenbegjutningen på duk/pappen inte är särskilt stor med pannor ovanpå så det behöver inte vara så supernoga tätat?
De hade konsoler som suttit direkt på pappen utan något extra i 30 år utan några problem. Jag fick inga mer detaljer.

De hade något EPDM-tätning som läggs under konsolerna men de används tydligen vid montering på andra typer av tak.
 
A Amrich skrev:
Tack för den länken! Jag ser dock att de levererar material beräknat på cc900 mellan konsolerna medan alla monteringsanvisningarna på CW Lundbergs hemsida visar cc1200. Undrar vad anledningen till det där?
Vet ej, ring eller maila och fråga.
Går du in på ett val har du ju även monteringsmanualer under "Beskrivning > montering"
 
Har denna typ av snörasskydd som väl egentligen är taksteg som och som enkelt häktas på läkten under plattorna utan att behöva ta hål på pappen.. Hus byggt 1990 i snözon 3,5 med 45 graders lutning. Fungerar utmärkt.

zXw3mV4dYBQlBq1SW50t9_i5BboV2Wauh-vTjLP9UG1oKMicwkmtlui_8pN3c2VPA6D7ZsPqI-miUvt_2J5IG8m6Q6MEEjS4FVYT7doxgIHfNFrqpL8-iPn690SyRnhoEUWE6GCoibkT8jYaCW9nEknPeSs6kLi_N-hvV87hf9vMCuCGpxEWBm2g-EfZfMvNWgKjFBbmcpM3r5Los2y2k-a0yZiifW6-ILfyvb8irBKqwCPm1DGOUpSBlD4WQ-HnAe58mu6E1dcPCspSCQ_aKALzuc-j6qM3u0HDT2r2S4ki0TyW6547GR8oKabDO9WyQhxxcvIKArVhWv6IzCVYoX4RuoRRpjF67rqCcT43TKng7HrYIbkU_w7YxpbQSSR2fXA31m_0eq4iY_ivecL2nxUSGxwdk3SO0JygE51C64wnTES1IzrdaN6AD-28_Tr1ptmo-b7ZUFzTtOQmxW-BaUmN6BEgqWRRJRT8l2Vw1xwR9V_CnuvTI9yf9AuEG5iH7VubcjYrtmT5JHY-KDbN0_kAMpWQT6_2LPGib2KYqkkzXX-naD6yILXJ6CTMDLVWhQOwXFL0n7XADJYFtgwEKnZ5gzNd5ic-qdk8LYc_FXl0y3WhCRP8OxSdfjq9F8vPDWaQr91wa6IuHaG6z3oBFVcpT37OTLHEC9t-GvzZWonEAUUgtcmc3LYqLGlzbuSVpxq1EVAsaqmbOxkM4K75ZKWZ8PaJXHgdIqwltiTfcp2sJtWv3bizwUR08zVeyONNyLG5trbEfe2PiQ_hlmKAAfB-51BXM8uozxcXbBUzDOJ6n1TdijnTaUpMZORL6aJMQh_TQNYsVdi8P7DvUdSBij5cP12owszObS22YH8lDHolErlUH4C_Z85uWbS8inWQYUbZq9sE3H_tIt4QOim79fnuyLZM9x5JjOVZU7rwh8YtfQ=w597-h1329-s-no
 
Intressant!

Hur många meter är takfallet? Vad har du för dimension på läkten under?

CWL har ju byglar som sprids ut över taket men enligt deras kalkylator skulle jag behöva ca 400 per sida för att fördela lasten över bärläkten.
 
K
M Myckling skrev:
Har denna typ av snörasskydd som väl egentligen är taksteg som och som enkelt häktas på läkten under plattorna utan att behöva ta hål på pappen.. Hus byggt 1990 i snözon 3,5 med 45 graders lutning. Fungerar utmärkt.

[bild]
Det var kreativt! Antar det är funktionen som är det primära, att det ser lite oortodoxt ut kanske man kan leva med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.