Kan man skapa någon slags mellankoppling mellan ESD-godkända dammsugarmunstycken och en vanlig grovdammsugare och få samma antistatiska funktion? Typ någon jordad del mellan ESD-slang och grovisens inlopp.
Anledningen att jag frågar är att den gamla knappt sugande, extremt högljudda, ESD-dammsugaren brann upp. (lagerfel, varmgång, smält plast). En ny kostar fläsk. Har en Nilfisk-grovis och centraldammsugare.
 
AXS
Vad vill du få ut av det hela? Är det statisk elektricitet generellt eller ska du skydda elektronik?

Tejpa aluminiumtejp på insida och utsidan av röret och jorda genom motstånd, kolla om det uppfyller kraven. Enklare går nog inte att göra.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
MrJay
AXS AXS skrev:
Vad vill du få ut av det hela? Är det statisk elektricitet generellt eller ska du skydda elektronik?
Ganska säker på att han vill använda dammsugarslang från den nu döda ESD dammsugaren på sin vanliga Nilfisk och undvika få elstötar som man får med vanliga slangen…
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
AXS
MrJay MrJay skrev:
Ganska säker på att han vill använda dammsugarslang från den nu döda ESD dammsugaren på sin vanliga Nilfisk och undvika få elstötar som man får med vanliga slangen…
Läser ju som en kratta!

Men då bordet "bara" vara att linda lite aluminiumtejp runt esd-slangen närmast grovisen och sen jorda där. Om du skickar måtten kan jag printa en adapter.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
Ni har uppfattat rätt. Vill fortfarande ha ESD-skydd för att kunna städa i känslig elektronik, men med den vanliga grovisen som dammsugare. Då bygger jag ihop något med ett aluminiumrör som mellanstycke, jordar detta och testsuger lite frigolit eller liknande. Går väl att testa med en konding och en LED.
Tack för tips!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.