Hittade 2st gamla Traktordörrar, som i mina ögon är fräscha, eller klart renoveringsbara för den som behöver.

Men jag har inte en susning om från vilken traktor...
Om de är dussintals tillgängliga, eller om det är något som är helt omöjligt att få tag på...
Tänker att det är kanske sparade av en anledning, eller så bara sparade man på allt.....

Någon som kan hjälpa min identifiera dem ?
Kan såklart försöka ta fler bilder eller mått.
 
  • Gamla takbjälkar, rostig metallstruktur, rör och diverse föremål på ett dammigt vindsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle kunna passa "leyland" men ingen fantast på anitk fordon :crysmile: så jag kan ha fel
 
T
De flest traktorer byggdes utan hytt, så det fanns många olika tillverkare av eftermarknadshytter.
Ibland helt hemmabygge, ibland lokal smed, men även många företag specialicerade sig på hytter till olika fordon.

Har för mig att vi hade något på den gamla volvon från Tommelilla (eller nån annan skånsk by på T)
men minnet är lite suddigt för det var ju ett tag sen :) .

Dörren du har är väldigt smal nertill så kanske en Fordson eller en major.
 
Om jag minns rätt fanns de där dörrarna att köpa som tilläggsutrustning till en svensktillverkad störtbåge som monterades på många olika traktormärken. Man kunde köpa till dörrar och vindruta och sidorutor som tilläggsutrustning till sin störtbåge och få en sorts hytt som åtminstone skyddade mot det värsta regnet. Tyvärr minns jag inte vad tillverkaren hette.
Säkert finns det folk som vill uppgradera sin störtbåge även i dag!


Det är sannolikt att de här bågarna skulle ha funnits på leyland traktorer annat än i form av hemgjort hopplock. Leyland hette Nuffield fram till 1968 och jag skulle nästan tro att de här störtbågarna är några år äldre.
 
  • Gilla
Fackman
  • Laddar…
Kanske till Klippan hytt?
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
Patrik440
T trycklös skrev:
från Tommelilla (eller nån annan skånsk by på T).
Tollarp?
De byggde brandbilskarosserier iaf och kanske slängde de ihop traktorhytter också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.