E
Hittar ofta hus längre norr som passar min budget, men har inte möjligheten att åka och titta på alla. Många mäklare i alla fall vill att man fysiskt besöker huset innan man budar, vilket är bökigt med en låg maxbudget. Bryr mig inte så mycket om skicket och vill gärna kunna flytta in en del grejer direkt.

Går det att göra och hur skulle man då gå till väga för att det ska vara säkert med betalningen och lagfarten?
 
Det enda helt korrekta sättet att sköta formaliteterna vid ett distansköp, är att anlita ett ombud (mäklaren får inte vara ombud).

Det förekommer att mäklare erbjuder att skicka köpekontraktet till dig som köpare för underskrift. Problemet med det är att då är du bunden att köpa, men du får ev. aldrig se att säljaren skriver under. I värsta fall så får du reda på 10 minuter före tillträde att säljaren hittat någon annan som bjuder mer.

Och det finns flera varianter på samma risk. Visserligen är köpet inte giltigt förrän båda parter skrivit på, du är inte bunden om inte säljaren skriver på. Men du vet aldrig om säljaren har skrivit på eller inte. Om du vill häva köpet eftersom säljaren inte har skrivit på så kan han hävda "jag skrev på igår" kontraktet är på väg till dig. Detta behöver inte ens vara sant.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E elsjo skrev:
Bryr mig inte så mycket om skicket och vill gärna kunna flytta in en del grejer direkt.
Om taket är i dåligt skick kanske det inte går att flytta in några grejer innan man har lagat taket. Det är väl sånt som mäklaren vill att man ska komma och se först så det inte blir så att man köper grisen i säcken.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
E
H hempularen skrev:
Det enda helt korrekta sättet att sköta formaliteterna vid ett distansköp, är att anlita ett ombud (mäklaren får inte vara ombud).

Det förekommer att mäklare erbjuder att skicka köpekontraktet till dig som köpare för underskrift. Problemet med det är att då är du bunden att köpa, men du får ev. aldrig se att säljaren skriver under. I värsta fall så får du reda på 10 minuter före tillträde att säljaren hittat någon annan som bjuder mer.

Och det finns flera varianter på samma risk. Visserligen är köpet inte giltigt förrän båda parter skrivit på, du är inte bunden om inte säljaren skriver på. Men du vet aldrig om säljaren har skrivit på eller inte. Om du vill häva köpet eftersom säljaren inte har skrivit på så kan han hävda "jag skrev på igår" kontraktet är på väg till dig. Detta behöver inte ens vara sant.
Var hittar man ett ombud? Vad skulle ett sådant kosta att hyra?

Det låter naturligtvis lite "sketchy" att köpa på distans, men det kanske är en del liknande risker i vanliga fall också?
 
E
BirgitS BirgitS skrev:
Om taket är i dåligt skick kanske det inte går att flytta in några grejer innan man har lagat taket. Det är väl sånt som mäklaren vill att man ska komma och se först så det inte blir så att man köper grisen i säcken.
Släng över en presenning. ;)
 
BirgitS
E elsjo skrev:
Var hittar man ett ombud? Vad skulle ett sådant kosta att hyra?
Det bör ju vara någon som du känner och litar på.
E elsjo skrev:
Det låter naturligtvis lite "sketchy" att köpa på distans, men det kanske är en del liknande risker i vanliga fall också?
Liknande kanske, men betydligt värre med distansköp.
 
Självklart går det att köpa på distans! Gjort det själv ett par gånger. Bara kontakta mäklaren innan så de vet att du är seriös och sedan delta i eventuell budgivning. Antingen får man fixa underskrifterna på distans eller så löser man det i samband med besiktning!
 
  • Gilla
lidhem och 2 till
  • Laddar…
Min spontana tanke kanske är att om du väl kommit så långt som att det är dags att skriva kontrakt så kanske det är rimligt att sätta sig i bilen (flyget/tåget) och faktiskt åka dit för att skriva under, ställa några väl valda frågor om huset till den som säljer. Om det nu är så långt att du ogärna åker dit kanske det är fel ställe att köpa hus på. Något som är i sämre skick kräver ju att man vill ta sig dig för att få ordning på det. Även om du lejer ut jobb till andra så behöver man ju ofta vara med o förklara på plats för att det ska ens bli i närheten av det man önskar. Att mäklaren ställer sig på tvären låter konstigt men det kanske är för att de inte vill att någon ska säga "jag tar den" för att sedan åka och kolla o då se vilket horribelt skick stugan var i eller vad som dolde sig i vinkeln på bilden som aldrig var med. Ställverket bakom dasset är nog inte med på Hemnet bilden.
 
  • Gilla
TickyNucker och 5 till
  • Laddar…
Visst är distansköp möjligt. Se bara på husdrömmar och paret som köpte ett hus i Enskede för x antal miljoner från Thailand.... Och sen upptäckte att det var lite mer att renovera än de tänkte på

Om du inte ens har råd att ta en resa upp för att titta på husen skulle jag vrkligen avråda.
Bara virke för att räta upp ett tak är rätt många pengar.
En spånkiva eller gipsskiva kostar lätt lika mycket som en tågbiljett i lågsäsong.

Hus i Norrland som är billiga kanske ligger 5 mil från en bygghandel. Det betyder kostnader för att transporter saker fram och tillbaka.

Har du verktyg och erfarenhet. Annars är det en hel del inköp. (Vet inte hur många budgetrenoveringar jag följt där man efter 5 år skriver "önskar jag köpte bättre verktyg från början än från biltema...")

Men typrätt har verkligen rätt i:

"Om det nu är så långt att du ogärna åker dit kanske det är fel ställe att köpa hus på"
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
För övrigt. Har en vän som vill fynda som du. Men när han ringt runt och frågat om de där billiga objekten har det alltid visat sig vara billigt av en anledning.

Den där stugan vid sjön visade sig vara så illa att det bara är riva skiten (genomrutten)
Och den där stugan fint i skogen visade sig ligga 5 km från närmsta väg. Och skogsvägen underhålles ej.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Om det absolut var tvunget, dvs jag låg på sjukhuset. Så skulle jag googlat fram närmaste granne och ringt dem. Är det en hygglig och inte blind gubbe så vet han nog mer om husets skick än mäklaren. Och i obygden så är man ofta trevliga mot varandra och benägna att få ordentligt folk som flyttar in, så jag tror att de skulle vara behjälpliga.

Eller ännu enklare, ring säljaren direkt, är det bra folk så brukar de ha svårt att blåljuga på stående fot. 98% av människor är som bekant goda och hederliga.
 
  • Gilla
nino och 8 till
  • Laddar…
Du behöver inget ombud för att köoa hus på distans. Att mäklaren vill att du ska titta först, är egentligen mest för din skull. Men möjligtvis för att slippa eventuellt tjafs om skick i efterhand. Men det är som sagt inget krav. Alla kontrakt kan skickas till dig. Du kan kräva att säljaren skrivit under innan de skickas.
Det finns ju som du säkert vet/förstår stora risker med att köpa osett. Det är därför du får höra "hur du ska göra". Men vet du vad du vill, så får du stå på dig gentemot mäklaren. Dock finns risken att säljaren väljer en annan köpare, då det kan verka oseriöst att köpa osett.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
E elsjo skrev:
Var hittar man ett ombud? Vad skulle ett sådant kosta att hyra?
En konkurrentmäklare?
 
L lat skrev:
En konkurrentmäklare?
Ja, mäklare har ibland marknadsfört en tjänst som de kallat köpmäklare. Är tydligen vanligt i andra delar av välden.
Ett alternativ borde vara att anlita en besiktningsman (en som inte mäklaren rekommenderar).
 
E elsjo skrev:
Hittar ofta hus längre norr som passar min budget, men har inte möjligheten att åka och titta på alla. Många mäklare i alla fall vill att man fysiskt besöker huset innan man budar, vilket är bökigt med en låg maxbudget. Bryr mig inte så mycket om skicket och vill gärna kunna flytta in en del grejer direkt.

Går det att göra och hur skulle man då gå till väga för att det ska vara säkert med betalningen och lagfarten?
Jag har köpt både hus och lägenheter utan att titta på dem i förväg.
Viktigt att veta vad som är "rätt" pris.
Brukar heller aldrig titta på en begagnad bil annat än på foto innan jag köper den,
prisklass 5.000 kr - 250.000 kr.
Ibland blir det bra, Ibland inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.