Jaha, ja jag tror det är ungefär så här som man försätter en firma i konkurs.
 
  • Gilla
happy_sloth
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att den kostar 7 000:- där säger inte så mycket om priset tidigare i kedjan. Nog tror jag att de 3-4 största distributörerna av elmateriel i Sverige skulle ha råd att ta en smäll på ett par hundra miljoner tillsammans om det verkligen skulle krisa.
Jo det vete tusan? men reklamera är ju en rättighet och jag är ganska säker på att ärendet skulla hamna hos reklamationsnämnden och alla skyller på tillverkaren.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jaha, ja jag tror det är ungefär så här som man försätter en firma i konkurs.
Snarare är det Easees sätt att agera som sätter firmor i konkurs. Det är ju Easee som är 'brottslingen' i det här fallet och de vanliga konsumenterna är 'offren'.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tycker det är för tidigt att döma Easee. De har brustit ja, men till vilken grad vet du inte, men drevet verkar veta. Varför vill du vara så snabb med att straffa dem?
 
  • Gilla
happy_sloth
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker det är för tidigt att döma Easee. De har brustit ja, men till vilken grad vet du inte, men drevet verkar veta. Varför vill du vara så snabb med att straffa dem?
Det är inte jag som straffar dem, det är ESV. San tycker jag av vad jag sett/hört att de verkar ha betett sig otroligt inkompetent och arrogant så mitt förtroende för Easee är väl inte särskilt högt. Tycker du verkligen att de gett ett kompetent intryck.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Snailman
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
- JFBn, DC-skyddet: Det handlar om att din elbilsladdare inte ska störa ut grannens JFB. Glöm det.
Som jag fattat det om DC skyddet inte fungerar och boxen skickar vidare dc från bilen. Om man då har en jordfelsbrytare typ A före boxen som även skyddar resten av huset, så fungerar inte längre den jordfelsbrytaren om tex det skulle bli ett jordfel i diskmaskinen, samtidigt som det läcker DC från bilen.

Då är det ju bättre om boxen har en egen jordfelsbrytare eller personskyddsautomat, då fungerar ju allt som det ska i resten av huset. Allra bäst är ju om denna jordfelsbrytare är av typ B, då fungerar den ju trots DC läckage.

Om den stör ut grannens JFB så står det väl även ut din egna?

Förstår inte riktigt hur du menar att det fungerar?
 
P paralun skrev:
Jo det vete tusan? men reklamera är ju en rättighet och jag är ganska säker på att ärendet skulla hamna hos reklamationsnämnden och alla skyller på tillverkaren.
Och i så fall skulle ARN säga åt installationsfirman att de får ordna upp det för slutkund och sedan ställa krav på tillverkaren själva.
En tvist mellan tillverkaren och återförsäljaren har inget med slutkunden att göra.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Och i så fall skulle ARN säga åt installationsfirman att de får ordna upp det för slutkund och sedan ställa krav på tillverkaren själva.
En tvist mellan tillverkaren och återförsäljaren har inget med slutkunden att göra.
Jo men ARN kan ju skriva hur många beslut som helst och inget händer eftersom den som installerade kommer att skylla på tillverkaren. Det är för mycket pengar i den här röran.
 
P paralun skrev:
Jo men ARN kan ju skriva hur många beslut som helst och inget händer eftersom den som installerade kommer att skylla på tillverkaren. Det är för mycket pengar i den här röran.
Och då kommer någon ta det vidare till tinget och så kommer ett beslut därifrån. Inte så att det är så mycket tveksamheter vad som gäller.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Och då kommer någon ta det vidare till tinget och så kommer ett beslut därifrån. Inte så att det är så mycket tveksamheter vad som gäller.
Som jag ser det så ligger ansvaret på tillverkaren och jag tror även en domstol skulle se det så.
Sen att elinstallationsfirma hamnar på ARN's svarta lista kan de säkert leva med.
 
  • Haha
Marcus-AA
  • Laddar…
P paralun skrev:
Som jag ser det så ligger ansvaret på tillverkaren och jag tror även en domstol skulle se det så.
Sen att elinstallationsfirma hamnar på ARN's svarta lista kan de säkert leva med.
Du har fel.
Tänk att du köper en vattenpump på JULA. Upptäcker att den är trasig. Om du då går tillbaka till JULA och JULA vägrar returen för att den kinesiska tillverkaren gått i konkurs. Vem tror du skulle vinna i domstol.

Det finns ingen tvekan. Bolaget som du köpt den av ska ersätta dig. Läs konsumentköplagen om du inte tror det. Har ingen betydelse att tillverkaren gått i konkurs du ska få ersättning från det företag där du köpt produkten.
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Du har fel.
Tänk att du köper en vattenpump på JULA. Upptäcker att den är trasig. Om du då går tillbaka till JULA och JULA vägrar returen för att den kinesiska tillverkaren gått i konkurs. Vem tror du skulle vinna i domstol.

Det finns ingen tvekan. Bolaget som du köpt den av ska ersätta dig. Läs konsumentköplagen om du inte tror det. Har ingen betydelse att tillverkaren gått i konkurs du ska få ersättning från det företag där du köpt produkten.
Jula kan vägra ersättning med referens att det är en tillverkares fel och man får gå till ARN.
Sen ligger en laddbox i en helt annan division för att täcka kostnader, 99% på Jula är ju sedan billigt kina-junk och Jula har säkert med i beräkningen att ett antal produkter ska säljstoppas.
 
P paralun skrev:
Som jag ser det så ligger ansvaret på tillverkaren och jag tror även en domstol skulle se det så.
Sen att elinstallationsfirma hamnar på ARN's svarta lista kan de säkert leva med.
Hur du ser det är irrelevant. Ansvaret gentemot mig som slutkund ligger på de som jag har ett avtal med, inte tillverkaren.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jula kan vägra ersättning med referens att det är en tillverkares fel och man får gå till ARN.
Sen ligger en laddbox i en helt annan division för att täcka kostnader, 99% på Jula är ju sedan billigt kina-junk och Jula har säkert med i beräkningen att ett antal produkter ska säljstoppas.
Nej, det kan de inte. Eller jo, det kan de, och de kommer förlora i alla instanser som finns.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hur du ser det är irrelevant. Ansvaret gentemot mig som slutkund ligger på de som jag har ett avtal med, inte tillverkaren.
Jo men här handlar det om överlevnad....
Det finns väl inga snygga konkurser utan det är en massa elände.
När löner, leverantörsskulder och skatt är betalt så är det tomt.
Sen enligt E24 artikeln så har man då Easee även en kassaflödesbrist på uppåt en miljard.
https://e24.no/naeringsliv/i/O8lVyO/easee-massepermitterer-og-maa-hente-penger-nkom-starter-tilsyn
Så den här röran måste lösas på ett smart sätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.