DennisCA DennisCA skrev:
Svarvar litet, kvar att göra ännu, sen blir det att upprepa tre gånger till.
Vad ska det bli för roligt?
 
Du ser originaldel till höger i en av bilderna, en kolv ur en gammal högtryckstvätt jag försöker återuppliva.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Var egentligen igårkväll men jag var för trött för att posta när jag kom in vid 12-snåret.

Kändes som en aningens udda uppgift, men jag har planhyvlat isolering :crysmile: Det var iaf snabbaste och enklaste sättet jag kom på att ta av 2mm på tjockleken, även om det innebar att jag fick klyva ner det till 300mm remsor.

Verkstad med träbearbetningsmaskin och utsug, skumplastbitar på golv, arbetsyta med spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på planhyvlad EPS:

Ett vitt skumblock och en sprayburk på en vit yta inuti ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför behöver man hyvla isolering? Jo den skulle ju vara 50mm men visade sig vara 51-52mm, vilket funkade dåligt applikationen (som redan var byggd i tron att 50mm skivor faktiskt var 50mm...)

Verkstad med träarbetsbänk, verktygstavlor, elverktyg, ordning, hemmaprojekt, snickeri, kreativt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörrprojekt av stilen, man tager vad man haver. Efter detta och anledning till att det blev sen kväll var det roliga spelet: #YouNeverHaveEnoughClamps.
 
  • Gilla
Nilstyko och 10 till
  • Laddar…
Slipat stämjärn (och ett hyvelstål ej i bild) på tormek och sen vattenstenar.
 
  • Fyra trämejslar i en kartong, metall med märket "Narex". Nya och oanvända verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lintto1 och 8 till
  • Laddar…
Fin-narex ser jag. Nöjd?
 
Jag har använt orimligt många tvingar, men kom inte på något annat sätt att hålla fast en list på mittstolpen i en bokhylla.
Verkstadshylla med upphängda skruvstycken i olika storlekar och märken, ordnat och tillgängligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har sett någon på nätet som använde klämmor liknande den här, men med bredare och djupare öppning. Det hade nog räckt med några sådana, men nu fick det bli så här. Någon som vet vad jag menar och vad de kan heta?
Röd plastklämma med svart justeringsratt, används för att hålla fast objekt stadigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Någon som vet vad jag menar och vad de kan heta?
Det där är en kanttving, finns lite olika modeller.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag har använt orimligt många tvingar, men kom inte på något annat sätt att hålla fast en list på mittstolpen i en bokhylla.
[bild]
Jag har sett någon på nätet som använde klämmor liknande den här, men med bredare och djupare öppning. Det hade nog räckt med några sådana, men nu fick det bli så här. Någon som vet vad jag menar och vad de kan heta?
[bild]
Dags att investera i några kanttvingar? :D

/Höghus
 
  • Radiostyrd flygande drönare med fyra rotorer och en central röd kropp, isolerad på vit bakgrund.
  • Tre röda skruvtvingar isolerade mot vit bakgrund, verktyg för träbearbetning och snickeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En c-käx eller skruvtving med röda handtag för fastklämning eller pressning i snickeri och metallarbete.
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Tack för tips. Jag snabbsurfade lite och såg att de inte var gratis direkt, så jag tror jag får fortsätta med min metod.
 
mowatom skrev:
[länk]
Smart. Har du testat den varianten? Jag har 10-15 tvingman så den där kanske man skulle utöka med
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Frustrator Frustrator skrev:
Smart. Har du testat den varianten? Jag har 10-15 tvingman så den där kanske man skulle utöka med
Ja, mestadels under min skoltid för hundra år sedan. Funkar alldeles utmärkt, och priset är ju inget att bråka om. För övrigt gillar jag idén med lätta enkla tvingar som tvingman. Visst det går ju inte att dra ihop vad som helst, men bitar som passar ihop behöver ju ingen större press. Vi använder dem en del när vi limmar Corian etc.
 
Fick äntligen testa min jigg för att planfräsa större ytor. Premiär blev gamla takbjälkar (220x70) från 80-talet som ska göra utgöra ytan på min arbetsbänk. Eller ja de gjorde redan de, men då de buktar ut rejät och är slagna så var det inte den bästa arbetsbänken (även om den har dugit i drygt två år):
Träplanka i förgrunden, suddigt lager eller verkstad i bakgrunden, golv, vägg och hyllor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träsågning setup i verkstad med skenor, klämmor och handöverfräs. Träspanor synliga, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men först behövde skenorna vägas in, en linjelaser tillsammans med linjal och MYCKET tid fixade biffen:
Måttband står vertikalt på arbetsbänk i verkstad, mäter objekt fastsatt med klämma, oskärpa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen var det bara att köra, en 32mm falsfräs från Jula fick göra jobbet. Det tar bara några minuter att köra över hela ytan en gång. Slutresultatet blev över förväntan och det diffar max en halv millimeter på hela ytan. Vilket får duga med tanke på att bjälkarna lär röra sig en del med säsongerna.
Snickeriverkstad, träplankor, handöverfräs på arbetsbänk, spån, verktygslådor, arbetsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad interiör, träplankor i förgrunden, verktyg och maskiner i suddig bakgrund, inomhusbelysning, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessvärre blev det ganska snabbt driftstopp då dammuppsamlingen är obefintligt och spån spreds bokstavligen talat över allt. Nu får 3d-skrivaren ta nattpasset och tillverka ett munstycke till grovdammsugaren :)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 19 till
  • Laddar…
Fortsatte med dörrbygget, fick faktiskt användning av borrstativet (som sällan används), den blev väldigt smidig att använda i kombination med foten jag gjort till den för att montera den i skruvstycke/hyvelbänk. Det hade nog gått bra att göra på frihand också, men det kändes bättre att använda stativet, när jag ändå hade det. Fungerade perfekt för att borra ur både för låskistan samt handtag/vred/cylinder. Träbearbetarens version av magnetborr? :thinking:

Verktygsfylld arbetsbänk, skruvstäd, elektrisk borr, organiserade lådor, arbetsverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT Ville egentligen fräsa, men jag kommer inte så djupt (80mm) med några av de grejerna jag har, så det fick bli borr och stämjärn.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Limmat lite plywoodbitar Träkistor staplade oregelbundet i ett lagerutrymme eller förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen vart jag tvungen att sitta med och lyssna på skräpfestivalen så då fick jag ta fram kniven och tälja lite Hand håller en handgjord träsked över vitt linne och spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det ner i källaren och måla framtida husfasad.. Ett garage verkstad med träbrädor på sågbockar, verktyg, och oorganiserade hyllor, hemprojekt atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonmo och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.