Om jag förstår det rätt kan jag skänka (t ex) så lite som 0,1% av min fastighet till mitt barn som då, under förutsättning att inkomst finns, får rätt till fullt ROT avdrag? Om mitt barn senare bestämmer sig för att skänka tillbaka den erhållna gåvan är det OK? eller om andelen t ex återköps? Gåvan som sådan är skattefri. Men behöver den nya delägaren söka lagfart? Om hantverkaren skickar faktura till nya delägaren, hur vet då Skatteverket att det är "OK"? d v s att i det här fallet barnet är delägare i fastigheten?
 
C
S sepani skrev:
hur vet då Skatteverket att det är "OK"? d v s att i det här fallet barnet är delägare i fastigheten?
ROT-avdrag förutsätter att ägaren är lagfaren.

I övrigt gäller allmänt att det inte är tillåtet med transaktioner vars huvudsakliga syfte är att undvika skatt.
Precis som att du inte kan påstå att hantverkaren har hjälpt dig gratis på sin fritid + att du gett honom en skattefri penninggåva.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Rätt, isåfall borde kanske barnet snarare få t ex halva fastigheten i gåva m h t förestående arvskifte och då s a s vara delägare på riktigt. Vid fritidsboenden är det dock inte ovanligt med delat ägande mellan t ex föräldrar och barn men det är ett lite annat fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.