Hej. Byter bastuaggregat hos mina föräldrar då gamla gick sönder efter många år. Det gamla var en Helo 6kw som var inkopplad via 3-fas men utan nolla.

Efter att elektrikern bytt central för ett par år sedan så har vi nu även nolla/jfb förberett till bastun. Nollan har dock ej varit inkopplad.

Nu ska jag byta till nya aggregatet som är en Tylö Sense 2/4, 400v på 4,5kw.

Instruktionerna för inkoppling syns i bifogad fil.

Jag har kopplat in det enligt alternativ A på bilden. Två faser, nolla och jord. Tredje fasen används ej och lämnades isolerad i närmsta dosa. Blir det korrekt inkopplat eller har jag missat nått? Det är 5x2,5mm2 kabel dragen till aggregatet.

Snälla hjälp mig. Är konstigt nog elektriker men jobbar med helt andra saker än bastuaggregat. Man vill ju inte att det ska bli nått tokigt så aggregatet går sönder eller nått.

//Peter
 
  • Manuell för bastuinstallation, elektrisk kopplingsschema, instruktioner, säkerhet och underhållsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Låter ju konstigt att du är elektriker men inte kan fundera ut det där.
 
Varför envisas de med att kalla 230V prylar för 400V
 
D Daniel 109 skrev:
Varför envisas de med att kalla 230V prylar för 400V
Antagligen för att det kopplas in med fler än en fas.Sen blir det ju en definitionsfråga såklart beroende på hur det är inkopplat under skalet men det tror jag få bryr sig om så länge effekten är normal.
 
Ja du har kopplat rätt.
Synd bara att det säljs 230 V-aggregat i Sverige. Och synd att det är tvåfasigt.
Vad är det för skräp du har installerat?
Jag tycker att ni skickar tillbaka aggregatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.