K Kane skrev:
Nej, inte i detta fall då frågan är utbetalning nu eller några månader senare. Om möjlighet finns att skjuta utbetalning till nästa år kan det vara fördelaktigt ur den synvinkeln om inkomsten nästa år totalt räknas bli låg.
det är ju inte en fråga om att skjuta upp klumpsumman till senare, utan det är om jag ska ta semester och komp som mina sista dagar på anställningen Istället för att ta ut allt i en klump nästa månad.
 
Grillen Grillen skrev:
det är ju inte en fråga om att skjuta upp klumpsumman till senare, utan det är om jag ska ta semester och komp som mina sista dagar på anställningen Istället för att ta ut allt i en klump nästa månad.
Jag hade hellre tagit ledigt.
Ju äldre man blir desto mer värderar man ledigt än pengar.

Ung och dum. Tid men inga pengar.
Gammal och vis. pengar men ingen tid :D
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jag hade hellre tagit ledigt.
Ju äldre man blir desto mer värderar man ledigt än pengar.

Ung och dum. Tid men inga pengar.
Gammal och vis. pengar men ingen tid :D
Kan bara instämma.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fyfan, tycker synd om anställda. Löneskatt är ett helvete
Är ju samma oavsett hur du får ut lönen.
 
A atomlab skrev:
Är ju samma oavsett hur du får ut lönen.
Mja, har du eget blir en del utdelning, pensionsfonder, investerings-dito osv.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, har du eget blir en del utdelning, pensionsfonder, investerings-dito osv.
Fast tar du för stor utdelning så blir skatten detsamma som om du tar ut hög lön. En anställd kan också sätta in lönen över brytpunkten i pensionen o form utav löneväxling men summa sumarium är om du vill ha ut en hög lön så betalar man hög skatt oavsett om du är anställd eller egen.

Är man dock smart i sin skatteplanering så har det helt klart sina fördelar att ha egen låda.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Är ju samma oavsett hur du får ut lönen.
Inte om du har anställda. Du kan ta 50 procent av hela bolagets löneuttag
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jag hade hellre tagit ledigt.
Ju äldre man blir desto mer värderar man ledigt än pengar.

Ung och dum. Tid men inga pengar.
Gammal och vis. pengar men ingen tid :D
alltså jag kommer sluta nu i månadsskiftet och byta jobb oavsett, frågan är om det gynnar mig att förlägga mitt slutdatum framåt i tiden på nuvarande jobb till att jag tar ut min semester och komp/ATK som det är, eller att jag får ut detta i en klumpsumma med min slutlön.
 
Om du har tjänstepension så kan det vara smart att ta ut allt i en klumpsumma då många fackavtal reglerar att du får 30% på din lön över brytpunkten insatt till tjänstepensionen. I övrigt är skatten lika oavsett vilket alternativ du tar, det regleras vid din deklaration nästa år.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Raderat
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fyfan, tycker synd om anställda. Löneskatt är ett helvete
Enligt obekräftade uppgifter framgår det i mellan 7 och 14 % av alla trådar på byggahus att malmgren driver en liten konsultlåda. Det gör frågan till den näst mest avhandlade på forumet efter "är detta ett dolt fel". I kategorin "ämnen som som dyker upp OT" saknar ämnet konkurrens.

Som sagt obekräftade uppgifter.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Beror på hur mycket du tjänar. Får du det utbetalt i en klumpsumma så kommer det dras en högre skattesats vid tillfället. Men det kompas sedan med återbäring och du tjänar mindre. Behöver du inte pengarna så skulle jag sätta in dom på tjänstepensionen.
Kan man som anställd bestämma att extra pengar ska sättas in på tjänstepensionen? Trodde det inte gick.
 
Z ZipLock skrev:
Kan man som anställd bestämma att extra pengar ska sättas in på tjänstepensionen? Trodde det inte gick.
Det går, är extra förmånligt om du tjänar över gränsen för statlig inkomstskatt
 
Z ZipLock skrev:
Kan man som anställd bestämma att extra pengar ska sättas in på tjänstepensionen? Trodde det inte gick.
Tror inte det här till vanligheten att arbetsgivaren låter en växla in slutlönen till tjänstepension även om det är kostnadsneutralt för dem då det lär vara lite pappersarbete för dem och de är nog inte jätteintresserade att lägga ner energi på någon som sagt upp sig. Ett företag jag varit anställt hos har haft en maxnivå på löneväxling, varför vet jag inte. Som Malmgren skriver är det ju bara intressant med löneväxling om man hamnar över brytpunkten för inkomstskatt för aktuellt helår.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.