Nu har jag inte skrivit på ett tag. Däremot har jag forskat vidare om de olika materialen.

Nej du har rätt ktm250. Fast de flesta pratar om stenhus idag när de menar Leka eller lättbetong.

Jag tror att Lekablock har den bästa fästförmågan om man ska välja tjockputs till fasaden. Lättbetongblocken är lätta att arbeta med och har sina fördelar, både ut värmesynpunkt och och att man kan använda en tunnare ytputs, men vad jag förstår binder de fukt mycket mer och längre än Leka. Men, jag har också sett hus med lättbetongblock som "limmats" och sett sprickor i fogar. Tegel, typ Wienerberger tror jag är mindre lämpliga att putsa på.

Detta är mina egna slutsatser och själv kommer jag att välja Lekablock typ Isoblock med cellplastfyllning i mitten. Trots att man nu kan läsa att cellplast inte är bra ur fuktsynpunkt. Jag tolkar det att det gäller när man sedan putsar med tunn puts och ofta har trä eller annat material innanför cellplasten.

Erwe
 
erwe skrev:
.
Nej du har rätt ktm250. Fast de flesta pratar om stenhus idag när de menar Leka eller lättbetong.
Och de flesta pratar om trähus när de egentligen menar gipskartonghus. För så många hus i solida trämaterial byggs det inte längre.....
 
Erwe, cellplast är alldeles utmärkt ur fuktsynpunkt. Tror du tänker på det som skrvits om cellplast som putsbärare på en trästomme. Helt annan sak.
 
Om du är ute efter en problemfri "puts" kan jag rekommendera Finjas väggelement (väggarna i betong och isolering leveras färdiga och sätts på plats med kranbil). Dessa väggar behöver inte putsas utan man målar direkt på betongen som har fått önskad yta i "fabriken". Underhållsfritt och bra!
 
Petra_Victoria skrev:
Om du är ute efter en problemfri "puts" kan jag rekommendera Finjas väggelement (väggarna i betong och isolering leveras färdiga och sätts på plats med kranbil). Dessa väggar behöver inte putsas utan man målar direkt på betongen som har fått önskad yta i "fabriken". Underhållsfritt och bra!
Fast det blir rätt fula skarvar, väl synliga på fasaden. Nu är jag inte helt säker om det är KC-betong eller Finja, eller kanske både och, som levererar dessa i mitt tycke fula väggelelemt där man inte bryr sig om att täcka skarvar. På nära håll ser det hela mycket "industriellt" ut. Passar bättre på transformatorstationer än villor i övre prissegmentet.
 
Kan hålla med isolde om man inte döljer eller lägger in fogarna snyggt. Så blir det inte så bra. Men det är slarv från de som ritar.
Själv ska jag bygga en villa med SW- Element. Jag lovar du kommer inte se skillnad på ett murat hus och detta
Dock gör jag element hålldecken själv med :)

Ps största problemen med element är ju frakten. Som hindras av max höjd på 4400mm å längd på runt 15000mm.
 
Visst har jag haft betong i tankarna men precis som ni säger, det ser lite industriellt ut. Jag har sett några hus där man målat på betongelementen och i min smak blir det inte bra. Fast det är klart, det beror säkert på vem som gör jobbet.
Vad är SW-element?
Nej, jag tror nog ändå att det lutar åt Lekablocken. Däremot vill jag veta mer om de olika putsmetoderna. För att inte tala om nätningen i putsen. Jag har sett vita hus som har genomslag av rost som syns igenom putsen. Inte alls snyggt. Det måste ju bero på att man inte använt rostfritt nät och därmed fått genomslag av rost. Varför inte använda plastnät så är man garderad?

Erwe
 
Sandwichelement
 
Själv ska jag anända vitcement på ytsidan. Just för slippa måla :)
Sen finns olika färger osv. Men för min del blir det så mycket dyrare att mura upp det själv . Än att köra med SW-element. Så jag lägger nåra kr istället på formmatrialet. å får all perfekt.
 
Vitcement, det låter intressant. Det ska jag titta närmare på. Är det då färgpigment i bruket? Man har ju hört att putsade väggar utan något ytterskikt tar åt sig mer fukt.
erwe
 
Vitcement är naturligt vit. Sen finns det andra färgpigment osv
 
Kanon, vitcement låter bra. Tackar för tipset.
Erwe
 
Har du kollat prisbilen på färdig vägg inkl allt arbete och material

Lättbetongen bir klart billigare enl Wikells kostnadsberäkningar /sektionsfakta
http://www.wikells.se/

Kolla med H+H som alternativ till Leca
 
Kan inte rikitg hålla med dig där flinta. Visst ska du mura själv blir det billigare men hyr du in folk till att mura så hamnar pris
bilden högre än prefab.
 
Kan någon upplysa mig hur prisbilden för sandwichelement ser ut? Har sett andra trådar där bl a Finjas väggelement avhandlades, men 4000 kr/kvm lät hiskeligt dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.