Köpte hus och flyttade in oktober -22. En fantastisk trädgård! Nästan ingen mossa i somras när vi var här och tittade, liten fin damm, ett par fruktträd. Tyvärr är hela tomten lera..
Viktigast först - dränering. Höga fuktvärden i källaren som behövde åtgärdas! Nov-dec fixades det och det var kallt större del av tiden tack o lov.
Nu ser ju dock trädgården ut som förväntat och behöver åtgärdas!
Trädgård med växthus, bar mark, gräs, trädkonstruktion bakom, öppet landskap, övergång till vår eller höst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten damm med stenkanter, is, solcellslampor, grönt gräs och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trädgård med grönt gräs, några träd, buskar, och en jordhög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ni tips och råd? Tänker först så gräs och fixa med rabatter och sådant i ett senare skede. Räcker det att slänga på ny planteringsjord och så gräs?
I och med att det är så lerigt är det också väldigt blött, på sina ställen blir det vatten stående.

Har ni tips, råd och idéer? Snälla, snälla dela med er!
 
  • Gilla
Enrico och 1 till
  • Laddar…
Jämna till marken, köp ett gäng säckar med toppdress/dressjord och så gräs så kommer det bli som innan igen :ok:
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Vänta minst ett år innan ni gör det färdigt, det kommer sjunka bra mycket innan det sätter sig efter att man grävt så djupt.
 
R Roger Ravnestam skrev:
Vänta minst ett år innan ni gör det färdigt, det kommer sjunka bra mycket innan det sätter sig efter att man grävt så djupt.
Detta är längre bort från huset, där han kört med minigrävaren för att komma runt dammen. Bilderna är alltså inte där det är uppgrävt och borde därför inte sätta sig.
 
I och med att den jordmån du har skulle jag hellre sprida ut ett tunt lager sand och så gräset i det, sedan dressa med sand varje år för att försöka få lerjorden lite luckrare.
 
D Dublin skrev:
I och med att den jordmån du har skulle jag hellre sprida ut ett tunt lager sand och så gräset i det, sedan dressa med sand varje år för att försöka få lerjorden lite luckrare.
Finns det inte risk att sand gör att det blir än mer packat? Tänker att man brukar jordförbättra med torv i tex rabatter för att dryga ut leran.
Mig spelar det egentligen ingen större roll bara det blir gräs igen men kommer nog behöva blanda för att inte ha en sandlåda på vissa delar istället då det är rejält nerkört på sina ställen.
Kan man blanda torv och sand? Eller typ halm och sand och så gräsfröerna i?
 
Claes Sörmland
Jag har lera i trädgården och en del ligger lågt. De går inte att vinna över denna naturomständighet utan en sådan tomt är ett gegg från att regnen tar över (ofta i november-december) tills det torkar upp (ofta i april-maj).

Jag har grävt grusfyllda dräneringsdiken (för hand!) och lett bort vatten med dräneringsledningar och det tar bort pölar från markens långpunkter men det gör inte leran fast vintertid. Det är en omöjlighet, lera blir mjuk när den tar upp vatten. Det går heller inte att tillföra små mängder med sand för det äter leran upp. Ler dominerar fullständigt jordens egenskaper om den överstiger några tiotals procent av jorden.

Vill man ha en annan jordart så får man schakta bort lerans ytlager och köpa enorma mängder med annan sandigare jord och göra om hela trädgården från grunden. Eller om huset står högt så fyller man bara upp ovanpå leran med den sandiga jorden. Är man beredd att lägga ett par hundra tusen på detta och helt börja om med trädgården så går det utmärkt. Få är enligt min erfarenhet beredda att göra sig det omaket.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har lera i trädgården och en del ligger lågt. De går inte att vinna över denna naturomständighet utan en sådan tomt är ett gegg från att regnen tar över (ofta i november-december) tills det torkar upp (ofta i april-maj).

Jag har grävt grusfyllda dräneringsdiken (för hand!) och lett bort vatten med dräneringsledningar och det tar bort pölar från markens långpunkter men det gör inte leran fast vintertid. Det är en omöjlighet, lera blir mjuk när den tar upp vatten. Det går heller inte att tillföra små mängder med sand för det äter leran upp. Ler dominerar fullständigt jordens egenskaper om den överstiger några tiotals procent av jordens mängd.

Vill man ha en annan jordart så får man schakta bort lerans ytlager och köpa enorma mängder med annan sandigare jord och göra om hela trädgården från grunden. Eller om huset står högt så fyller man bara upp ovanpå leran med den sandiga jorden. Är man beredd att lägga ett par hundra tusen på detta och helt börja om med trädgården så går det utmärkt. Få är enligt min erfarenhet beredda att göra sig det omaket.
Tusen tack för ditt utförliga svar! Det gav mig lite ro i själen. Även om det är trist att ha en lerträdgård så är det ändå gott att veta vad alternativen är.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J
Samma resa här för ett par år sedan, tung lerjord. Där de grävt kommer det som sagt att sjunka under två år, vänta med det. Behövs fyllas upp med betydligt mer kompakt jord än topdress där, speciellt eftersom du vill få till ett fall ifrån huset.

Där de kört repade sig gräsmattan själv till 90%. Drog ändå på toppdress överallt för att jämna ut och tunt med gräsfrö reparera över hela ytan, ungefär som med stödsådd. Gamla mossan/klövern/gräset under växer lätt igenom. Större sår samma sak men med mer frö. Något år senare har klöver etc växt sig in naturligt.

Ett jävla bök med lera/jord bara innan det satt sig... Men det måste få lite tid.
 
  • Älska
Visan i mitt liv
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Samma resa här för ett par år sedan, tung lerjord. Där de grävt kommer det som sagt att sjunka under två år, vänta med det. Behövs fyllas upp med betydligt mer kompakt jord än topdress där, speciellt eftersom du vill få till ett fall ifrån huset.

Där de kört repade sig gräsmattan själv till 90%. Drog ändå på toppdress överallt för att jämna ut och tunt med gräsfrö reparera över hela ytan, ungefär som med stödsådd. Gamla mossan/klövern/gräset under växer lätt igenom. Större sår samma sak men med mer frö. Något år senare har klöver etc växt sig in naturligt.

Ett jävla bök med lera/jord bara innan det satt sig... Men det måste få lite tid.
Det fanns två altaner som låg lågt innan mot huset. Nu är tanken att sätta tillbaka dem provisoriskt så vi har något över sommaren, om ett par år blir det att bygga nya fina hög högre altaner och vid behov fylla på då.
Vet du vad vi borde fylla upp med och var vi får tag på det? När jag googlat runt får jag bara upp jord på påse och det känns som att det skulle bli både dyrt och löjligt många säckar. samtidigt vill vi inte råka få in typ parkslide om man köper på ”lösvikt”. Har heller ingenstans där det är lätt att lämpa av ett lass med jord..
Skulle blir supertacksam för alla tips och råd ni kan ge, även länkar eller liknande.
Kan man fylla upp med grus under altanerna tex?
 
J
Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Det fanns två altaner som låg lågt innan mot huset. Nu är tanken att sätta tillbaka dem provisoriskt så vi har något över sommaren, om ett par år blir det att bygga nya fina hög högre altaner och vid behov fylla på då.
Vet du vad vi borde fylla upp med och var vi får tag på det? När jag googlat runt får jag bara upp jord på påse och det känns som att det skulle bli både dyrt och löjligt många säckar. samtidigt vill vi inte råka få in typ parkslide om man köper på ”lösvikt”. Har heller ingenstans där det är lätt att lämpa av ett lass med jord..
Skulle blir supertacksam för alla tips och råd ni kan ge, även länkar eller liknande.
Kan man fylla upp med grus under altanerna tex?
Är nästan stamkund på Swerock, hämtar både grus, makadam, sand och matjord där. Otroligt smidigt. Bara köra in med släp, fråga de som jobbar om man är osäker vad man ska ha, betala och sätta sig i bilen. De lastar med typ frontlastare.

Har aldrig haft problem med frö i deras jord, dock i någon billigare påsjord... Maila eller åk till dem och kolla vilken jord de har. Kollar man här (googlade bara lite snabbt) verkar de ha Weibulls på denna anläggning, https://swerock.se/erbjudande/produkter/ballast/kontakt_ballast/privatkunder-hagby/, men det skiljer säkert
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Är nästan stamkund på Swerock, hämtar både grus, makadam, sand och matjord där. Otroligt smidigt. Bara köra in med släp, fråga de som jobbar om man är osäker vad man ska ha, betala och sätta sig i bilen. De lastar med typ frontlastare.

Har aldrig haft problem med frö i deras jord, dock i någon billigare påsjord... Maila eller åk till dem och kolla vilken jord de har. Kollar man här (googlade bara lite snabbt) verkar de ha Weibulls på denna anläggning, [länk], men det skiljer säkert
Då ska jag bara ragga upp någon med dragkrok på bilen och släp
Tusen tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.