Har tänkt göra iordning tvättstuga i rummet under huset. Problemet är att det inkommande (utgående?) avloppsröret ligger ca 40-50 cm ovanför själva källarens marknivå. (Svårt att förklara, men står jag nere i källaren så kommer avloppsröret in en halvmeter från golvnivå genom väggen)

Skulle gärna vilja ha ett avlopp i källarens tvättrumsgolv, men hur kan man göra? Nån pump som pumpar upp vatten t avloppsröret eller går det att lösa på något annat sätt?

Tacksam för ideér och svar!
 
Jag vet hur jag hade gjort om det bara handlar om tvättmaskin och ev. vask, jag hade satt tvättmaskinen på bra arbetshöjd lämpligtvis då minst lika högt upp som avloppet är. Samma sak med avloppet från vasken. På det sättet slipper du mycket problem...
 
Tvättmaskinens avlopp brukar väl vara en slang högst upp på tvättmaskinens baksida, cirka en meter upp? Och då klarar du att bygga ett vattenlås med fall ner till 50 cm, även om tvättmaskinen står på golvet.

Så har jag gjort i min sommarstuga. Det är nu ingen tvättstuga utan bara ett källarutrymme där avloppet passerar. Jag vill inte kalla det tvättstuga om det inte finns någon golvbrunn.
 
hur ser avloppet ut utanför huset? Ligger det under källarens golvnivå?
Om så gräv fram det om inte så får du sätta en pump som lyfter upp avlopps vattnet.
 
Våtutrymme måste ha minst 1 golvbrunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.