Ola C Ola C skrev:
Alla dina resor brukar sluta i Arboga så jag gissar på det.
Det har du rätt i Ola!
Oavsett om det är en snickeriresa, verktygsresa eller ölresa tycks dom alltid sluta med Arboga. Känns gött! :beer:
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Teknisk uheld”

Vår gemensamma bastu vid stranden drabbades av nyttjandeförbud. Gjutjärnsgallret i Harvia kaminen var helt förbrukat. Fyra år höll originalet. Tydligen en förbrukningsdel. Samtidigt visar det att bastun används flitigt och det är bra!
Jakten på nytt galler inleddes. Nytt galler fanns på hyllan hos väldigt få butiker. Beställningsvara tydligen. Men med hjälp av nätet hittade jag en bra lösning på vårt problem. Lösningen fanns runt hörnet.
Ett mindre familjeföretag, Badbaljan i Västerhaninge, hade många på lager och samma dag skickades fyra nya.
Att priset var ungefär hälften jämfört mot andra butiker tackar vi för.

Trevlig Helg! :beer:
Dag

[bild]

[bild]
Att det rostar sönder så snabbt!? Då förstår jag att du köpte 4 stycken på en gång när de håller bara i 4 år
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”Sekundärkonsult”

I dag har Sekundärkonsulten fått jobba hårt. 36 paneler skulle upp på taket.
Mitt konsulterande gällde mest kaffe och förplägnad samt några OK! och tummen upp.
Tre betydligt yngre förmågor körde igång vid 8-tiden och 17.00 var dom klara.
Det märktes att dom gjort takmontering av paneler tidigare.
Väldigt strukturerade och metodiska. Skall titta lite närmare på det hela i morgon när ljuset återvänder.

Den mesta tiden stod jag i ”Snickerboa” och löste några surdegar som blivit nedprioriterad en längre tid. Ett nytt anhåll till min Kapex fick jag gjort.

Träsåg underifrån mellan två trästycken, metallskenor, handtag, träbjälkar och lysrör i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anhållet kommer att få ett extra minianhåll som komplement när mindre bitar skall kapas med precision. Dom tio infrästa brickorna ingår i fastsättningen av det extra anhållet. Jag har helt klart kommit in i ett ”magnetfält” när det gäller enkla lösningar i ”Snickerboa”!

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Före och efter installation av solpaneler på hustak på en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
richardtenggren
stigen stigen skrev:
[bild]
Ser ju nästan ut som ni fått in en panel till, till höger om takfönstren? :)
Synd det inte finns tegelröda paneler :p
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ser ju nästan ut som ni fått in en panel till, till höger om takfönstren? :)
Synd det inte finns tegelröda paneler :p
Jag var ju bara ”Sekundärkonsult” i går men du har rätt.
Jag fick samma tanke idag när jag såg det i dagsljus.
Jag har skickat en bild till säljaren och begärt ännu en panel.
Dag
 
  • Gilla
Miter och 2 till
  • Laddar…
”Magnetanhållet”

Första versionen (1:1) är nu klar att börja testa. Alla tre tryckpunkterna är individuellt ställbara.
Dom två magnethusen låser väldigt kraftigt på gjutjärnsbordet. Dom bör klara sidokrafterna.
Två meter är den längsta brädan som bearbetas i ”Snickerboa”. Skall man bearbeta längre bitar behövs mer plats och en annan maskinpark. Två meter är precis vad som går att hantera med precision. Jag har lite fler idéer om andra funktioner för anhållet men det får komma senare.

Snickeriverkstad, grönt bord, klämsystem, trästycke, handtag, spån, verkygssäkerhetsskydd, justerknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbearbetningsutrustning, bordsåg, säkerhetsskydd, röd laserljusguide, trähantverk, verktygsklampar, mäta linjal, precisionsskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordssåg med inmonterad laser, trästycke, spånskydd, handtag och tryckfjädrar för träbearbetning i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av träbearbetningsutrustning med röd laserlinje, justerbara handtag och trästycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har bytt klinga på bandsågen till 6mm.

Borrstånd fastklämd i skruvstäd, trädisk med hål, borr, verkstadsmiljö, skärpedjup, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I morgon kommer en annan medlem på BH som vill ha hjälp att såga/fräsa ut delarna till en gunghäst i ek. Gunghäst har jag aldrig gjort. Det blir spännande och se om vi får ihop det hela.
Dag
 
  • En grön magnetisk bas med en svart strömbrytare märkt 'OFF', placerad på en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 9 till
  • Laddar…
”Ännu ett kraftfält klart”

Min gamla Festool Kapex är jag väldigt nöjd med. Väldigt stabil och med rätt klinga i ger den väldigt fina snitt. Jag har den monterad i en sågbänk med original linjaler på bägge sidorna.
Ett problem som har stört mig är att vid kapning av mindre bitar fungerar inte linjalerna och stoppen för kapsnittet. Så ett extra stopp för finlir stod på önskelistan.

Så här tänkte och gjorde jag.
18 stycken 20mm runda brickor har fällts in i dom bägge anhållen. En stabil lite ekbit formades till och på baksidan sitter 4 stycken kraftiga 30kg magneter. Stoppet fäster väldigt enkelt mot anhållets brickor och sitter som gjutet. Finjustering görs lätt med en liten hammare som försiktigt knackar in det exakta kapmåttet. Stoppet är också lite fasat i ändan så att inte den kapade biten kommer i kläm och slungas ut. Det stabila handtaget behövs verkligen när man vill ta bort stoppet. Detta anhåll är monterat som standard ”Snickerboa”. När det skall kapas en massa fulbitar är det bara att monter dom gamla anhållen igen. 4 skruvar och några minuter så är det fixat.
Dag

Träklyva med många skruvar fastsatt i geringssåg vid snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träföremål med metallknappar på gersåg. Verkstad, hantverk, träbearbetning, precisionsverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träskena med metallbeslag, skruvar, del av geringssåg, graderad vinkelinställning. Verktyg för snickeri eller träarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träsvarvning verktyg på sågbänk, i ett snickeri med träspån och arbetsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trästruktur, metallhandtag, skruvar, hörndetaljer, snickeriarbete, delvis reflekterande yta, grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
E
stigen stigen skrev:
”Ännu ett kraftfält klart”

Min gamla Festool Kapex är jag väldigt nöjd med. Väldigt stabil och med rätt klinga i ger den väldigt fina snitt. Jag har den monterad i en sågbänk med original linjaler på bägge sidorna.
Ett problem som har stört mig är att vid kapning av mindre bitar fungerar inte linjalerna och stoppen för kapsnittet. Så ett extra stopp för finlir stod på önskelistan.

Så här tänkte och gjorde jag.
18 stycken 20mm runda brickor har fällts in i dom bägge anhållen. En stabil lite ekbit formades till och på baksidan sitter 4 stycken kraftiga 30kg magneter. Stoppet fäster väldigt enkelt mot anhållets brickor och sitter som gjutet. Finjustering görs lätt med en liten hammare som försiktigt knackar in det exakta kapmåttet. Stoppet är också lite fasat i ändan så att inte den kapade biten kommer i kläm och slungas ut. Det stabila handtaget behövs verkligen när man vill ta bort stoppet. Detta anhåll är monterat som standard ”Snickerboa”. När det skall kapas en massa fulbitar är det bara att monter dom gamla anhållen igen. 4 skruvar och några minuter så är det fixat.
Dag

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Drömsåg <3
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”Halv böj”

Kontaktade igår leverantören av solcellerna och idag monteras ”den felande” länken!

Hus med solpaneler på taket, inglasad uteplats, täckt båt, snörester och trädgårdsdekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


36 blir till 37 = Halv böj! Ibland går det fort i hockey!


PS.

Etymologi:
Härstammar från tiden då Systembolaget förvarade spriten bakom disken. På grund av Explorerns popularitet förvarades 37-centilitersflaskan högst upp, och expediten behövde endast göra en "halv böj" för att ta fram den åt kunden.
75-centilitersflaskan förvarades längre ner och kallades därför helböj.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
Ser ju fint ut,bra med 37 paneler.Fick installerat 38 paneler jan-22 och producerat 13800kWh under 2022.Kör Tibber timtaxa viket jag kan rekommendera då jag säljer ut så mkt jag kan på dyra soltimmar samt tankar bil nattetid på lågpris.Då jag har pott hos Tibber betalade jag ingen elräkning mellan april-dec.
Således väldigt nöjd och det bästa jag gjort efter bergvärmeinstallation.Ser lite på sikt att installera batterier när pris och effekt sjunker.
Vilken effekt har du per panel?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Halv böj klart!

Ett hus vid skymning med solpaneler på taket och tända fönsterlampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 11 till
  • Laddar…
T
Lysande :)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Ser ju fint ut,bra med 37 paneler.Fick installerat 38 paneler jan-22 och producerat 13800kWh under 2022.Kör Tibber timtaxa viket jag kan rekommendera då jag säljer ut så mkt jag kan på dyra soltimmar samt tankar bil nattetid på lågpris.Då jag har pott hos Tibber betalade jag ingen elräkning mellan april-dec.
Således väldigt nöjd och det bästa jag gjort efter bergvärmeinstallation.Ser lite på sikt att installera batterier när pris och effekt sjunker.
Vilken effekt har du per panel?
Per panel vet jag nog inte men tillsamman ca.15kw. Tibbler låter intressant men då vi har bundet hela 2023 till 50 öre väntar vi med det bytet tills avtalet går ut.
 
stigen stigen skrev:
Per panel vet jag nog inte men tillsamman ca.15kw. Tibbler låter intressant men då vi har bundet hela 2023 till 50 öre väntar vi med det bytet tills avtalet går ut.
Då är det nog 405W paneler ,men bör ju stå i din offert ,även på växelriktaren.
Bara att gratulera till bundet avtal med låga 50 öre.Jag har kopplat en makapär som heter Pulse på elmätaren så jag ser förbrukningen i mobilen minut för minut som en kurva med kW
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.