Har fått överta en CTC Ecosol styranordning inkl 2 paneler, därav blir det rätt billigt att komma igång så.
Det kan kopplas in på min CTC Ecoel 1550.
Så långt är det lugnt.

Huset går med tak i öst /väst.
Pannan står i den norra delen.
Söderväggen på huset är gissningsvis 12-13 meter rördragning bort från pannan. Innanför är det en varmkällare, så det är ok om acktank en står här.

1: Jag måste köpa en acktank som kan fungera som "reservlager/förvärmning".
2: Solfångarna kommer anintingen monteras på
A: södervägg med långt avstånd till pannan.
B: på varsin sida taknock i öst/väst-läge ovanför pannan.

På Söderväggen känns klokast. Men var ställer jag då ackumulatortanken? Vid söderväggen så det är kort avstånd från solfångare till tanken, eller bredvid pannan så det blir långt avstånd till solfångarna?

Vi skippar ev dialog kring att solceller är mer lönsamt än solfångare.

Edit: Glömde nämna att jag även har en ecoair luft/vatten-pump kopplad till detta. Den står på nordväggen.
 
B
Jag hade satt solfångare på södersidan. Skulle nog säga att placeringen av acktanken är mer av estetiska skäl snarare än rördragningsskäl i alla fall. Bredvid din ecoel känns väl logiskt, om det finns plats och du inte har några andra framtida planer på att nyttja det utrymmet.
 
  • Gilla
Christian.a
  • Laddar…
Ok, så du tror inte att det finns några "tekniska" krav, förutom ev rördimension, som kräver placering av acktank en på ena eller andra stället?
Utan det är praktiska och estetiska skäl som får väga?
 
B
Nä, det är ju bara välja rätt dimension på rör och pump.
 
  • Gilla
Christian.a
  • Laddar…
Det finns ett par saker att fundera över när det gäller rören... Långa rör är en nackdel eftersom
1) förluster i rören (löses med välisolerade rör)
2) vattnet i rören kommer vara kallt, värme tillförs bara i panelerna. Lite beroende på typ av paneler, men blir rören långa ökar det vattenvolymen och gör systemet trögare. Det gör att systemet kommer bli lite "hackigt" när det är varmt i panelerna, men innan allt vatten blivit varmt och stör en del vid låg instrålning. Jag upplever det under dagar som idag...
3) rören är DYRA! Beror så klart på vad man väljer, men enligt mitt system ska isoleringen klara 140 grader peak och då blev det armaflex, dubbelpipigt 15 mm kopparrör och isolering. Funkar bra och trevligt att jobba med, men smakar det så kostar det...
Det är fullt möjligt att det funkar med "vanliga" rör, men det är inte "rätt"...
En annan aspekt är absolut att jag skulle föredra vertikal montering så här års... Mina 27 grader taklutning är inte optimalt för att fånga vintersolen!
 
  • Gilla
Christian.a
  • Laddar…
B
Men rörens meterkostnad bör väl inte påverka hur man bygger upp sitt system?

Tittade lite snabbt på första bästa solvärmeslang med isolering (för solvärme, så den borde ju vara armaflex ht). 5200kr för 20m, 265kr / m, för dubbla rör med isolering
https://www.solvarmeshop.se/sv/solvärme/solkulvert-solrör. Är det så dyrt?

Köper man t.ex. hårda kopparrör 18mm exempelvis, så kostar det 83kr/m +20kr/m för isolering (billig isolering som tål 105C dvs rätt tveksamt för solvärme). X 2 eftersom det är singelrör, dvs 207kr/ m. Cu rör från hornbach, isolering från jula.

50kr/m I diff? Dvs hyggligt försumbar om man räknar med kostnaden för alla presskopplingar extra som behövs / löddelar, plus hur smidigt är det inte att ha en böjlig färdigisolerad kulvert jämfört med lösa rör?

Vet inte exakt hur du tänker dig systemet, men acktanken borde vara i förbindelse med övriga värmesystemet och solfångarna. Antingen så blir ju solkulverten lite kortare, och längre förbindelserör mellan acktank och ecoel, eller tvärtom.

Att det tar lite tid att få igång kontinerlig drift på solvärme, om man har mycket rör (vatyen) är ju fakta. Den går lite on off vintertid. Men även om bara får upp tempen på solvärmekulverten och laddar 0% i acktanken, så hamnar ju större delen av rören innanför husets isolering. Och en förlust där kommer ju huset till godo vintertid. Ser inte riktigt det som ett stort problem. Solvärme på vintern ger för övrigt nära 0% av energibehovet under vintermånaderna. Det är i princip helt försumbart innan mars månad.

Kan tycka att estetik bör avgöra hur solvärmen monteras. Följa taket känns rätt givet i min värld, även om brantare vinkel ger några kWh extra. Ren fråga om estetik vs ekonomi. Avvikerna man från takets vinkel är det ganska viktigt att man beaktar kraft från vind extra.
 
  • Gilla
Christian.a
  • Laddar…
Delar här lite erfarenheter från solfångare som jag installerade för flera år sedan. Hade en pelletspanna med acktank på 800 liter förberedd med solslinga och vattenburen värme i huset så det var rätt givet att installera solfångare. Sedan har jag hjälpt några andra med installationer och reparationer av solfångare och skrivit installationsbeskrivningar för Resols regulatorer (tror det är en äldre Resol i din CTC Ecosol)

När du väljer plats för tanken, tänk på att du ska ha pumpkopplet på solslingan och behöver ha el dit. Sedan vill du docka tanken mot värmepumpen, kanske med en shunt?

Rör: ja, som du säger så ska du inte använda vanlig rörisolering man köper på byggvaruhandeln. Normalt ska inte vattentemperaturen gå över 100°, men... vid ojämt väder kan pumpen stanna när ett stort moln passerar. När solen kommer tillbaka värms panelen i mitten och det kan ta ett tag för temperaturen att gå upp vid tempgivaren i ena hörnet. Men när pumpen startar kan det komma vatten som håller 120° under några sekunder - och då smälter billig isolering. Det har hänt mig... Inte ofta, men en eller två gånger räcker.

Du kan ha dyr isolering på inkommande ledning och billig isolering på returen. Det finns separat isolering för solslingor.

Om du sätter en avluftningsventil på taket, tänk på att sätta dit en som tål höga temperaturer. Jag har fått byta en hos en kund som hade en standard avluftning med plastdetaljer.

Undvik kardinalfelet med för tjocka rör. Rekommendationen är 10 eller 12 mm. Med tjockare rör får du problemet som Ingenjör Jesper beskriver. Jag har 12 mm till 4 paneler, du klarar dig med 10 mm. Min pump går sällan på högvarv. Jag har rätt långa rör, panelerna står i trädgården, och det kan ta flera minuter innan värmen når acktanken, bl.a. för att rören är kalla. Även professionella rörkrökare protesterar nog, men tänk på att varje liter ska värmas flera 10-tals grader på några sekunder, då kan inte flödet vara särskilt högt.

Varför behöver du en extratank? Är den som sitter i värmepumpen för liten? Räkna med ca 200 L per panel. Med mindre kan den koka på sommaren, med mer tar det lång tid innan temperaturen kommer upp i användbara nivåer.

Tanken du sätter in ska ha en solslinga som fungerar som intern värmeväxlare, alternativt en extern värmeväxlare men då krävs ytterligare en pump. Du behöver en speciell vätska i solslingan som är rätt dyr, men den tål hög temp och minusgrader.

Kolla vilken regulator som sitter i CTC Ecosol-paketet. Det är ett stort plus om regulatorn kan varvtalsstyra pumpen - och naturligtvis att pumpen kan regleras. Då undviker man start-stopp och systemet startar tidigt och håller på längre på kvällen när varvtalet kan sänkas. Moderna regulatorer kan också ställas in att gå några sekunder då och då, just för att få ut varmvattnet till givaren. Och t.o.m. kyla anläggningen på natten om tanken blir för varm. Synd att börja dagen med en tank som kanske är 70° från dagen innan.

Solfångare kräver lite mer av ägaren och installationen är krångligare än solceller - men solceller är absolut inte alltid mer lönsamma. Solfångare ger 3-4 gånger så mycket effekt på samma yta. Räkna in att din värmepump kan vila på sommaren om du kopplar in systemet så att solfångaren kan klara allt varmvatten - och den bidrar till uppvärmningen hela året. Och när du har fått allt gratis... :ok:
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tack för mycket bra info. Funderar på att köpa en begagnad CTC Eco El 1550 med utedel Ecoair 107 och koppla på solfångare OCH vattenmantlad kamin. Går det?

O Ove Fredriksson skrev:
Delar här lite erfarenheter från solfångare som jag installerade för flera år sedan. Hade en pelletspanna med acktank på 800 liter förberedd med solslinga och vattenburen värme i huset så det var rätt givet att installera solfångare. Sedan har jag hjälpt några andra med installationer och reparationer av solfångare och skrivit installationsbeskrivningar för Resols regulatorer (tror det är en äldre Resol i din CTC Ecosol)

När du väljer plats för tanken, tänk på att du ska ha pumpkopplet på solslingan och behöver ha el dit. Sedan vill du docka tanken mot värmepumpen, kanske med en shunt?

Rör: ja, som du säger så ska du inte använda vanlig rörisolering man köper på byggvaruhandeln. Normalt ska inte vattentemperaturen gå över 100°, men... vid ojämt väder kan pumpen stanna när ett stort moln passerar. När solen kommer tillbaka värms panelen i mitten och det kan ta ett tag för temperaturen att gå upp vid tempgivaren i ena hörnet. Men när pumpen startar kan det komma vatten som håller 120° under några sekunder - och då smälter billig isolering. Det har hänt mig... Inte ofta, men en eller två gånger räcker.

Du kan ha dyr isolering på inkommande ledning och billig isolering på returen. Det finns separat isolering för solslingor.

Om du sätter en avluftningsventil på taket, tänk på att sätta dit en som tål höga temperaturer. Jag har fått byta en hos en kund som hade en standard avluftning med plastdetaljer.

Undvik kardinalfelet med för tjocka rör. Rekommendationen är 10 eller 12 mm. Med tjockare rör får du problemet som Ingenjör Jesper beskriver. Jag har 12 mm till 4 paneler, du klarar dig med 10 mm. Min pump går sällan på högvarv. Jag har rätt långa rör, panelerna står i trädgården, och det kan ta flera minuter innan värmen når acktanken, bl.a. för att rören är kalla. Även professionella rörkrökare protesterar nog, men tänk på att varje liter ska värmas flera 10-tals grader på några sekunder, då kan inte flödet vara särskilt högt.

Varför behöver du en extratank? Är den som sitter i värmepumpen för liten? Räkna med ca 200 L per panel. Med mindre kan den koka på sommaren, med mer tar det lång tid innan temperaturen kommer upp i användbara nivåer.

Tanken du sätter in ska ha en solslinga som fungerar som intern värmeväxlare, alternativt en extern värmeväxlare men då krävs ytterligare en pump. Du behöver en speciell vätska i solslingan som är rätt dyr, men den tål hög temp och minusgrader.

Kolla vilken regulator som sitter i CTC Ecosol-paketet. Det är ett stort plus om regulatorn kan varvtalsstyra pumpen - och naturligtvis att pumpen kan regleras. Då undviker man start-stopp och systemet startar tidigt och håller på längre på kvällen när varvtalet kan sänkas. Moderna regulatorer kan också ställas in att gå några sekunder då och då, just för att få ut varmvattnet till givaren. Och t.o.m. kyla anläggningen på natten om tanken blir för varm. Synd att börja dagen med en tank som kanske är 70° från dagen innan.

Solfångare kräver lite mer av ägaren och installationen är krångligare än solceller - men solceller är absolut inte alltid mer lönsamma. Solfångare ger 3-4 gånger så mycket effekt på samma yta. Räkna in att din värmepump kan vila på sommaren om du kopplar in systemet så att solfångaren kan klara allt varmvatten - och den bidrar till uppvärmningen hela året. Och när du har fått allt gratis... :ok:
 
Beroende på var man bor och vilket läge så får man vara noggrann med att man har tillräcklig volym i tanken. Som jämförelse har jag kört 1 panel i sydväst på ca 1.8*2 m mot en 500l tank. Den ligger på 70-80c+ från juni till sept trots varmvatten uttag för en liten familj, styrsystemet går in och kyler ner tanken vissa nätter då den legat på 90c+ på kvällen. Den har fungerat helt problemfritt i 11 år, inget underhåll även om det är dags att byta vätska nu. Pumpen kan stängas av från slutet av april och sättas på i slutet av okt.
Jag bor dock där vi har mest soltimmar i landet.
 
G guggen skrev:
Beroende på var man bor och vilket läge så får man vara noggrann med att man har tillräcklig volym i tanken. Som jämförelse har jag kört 1 panel i sydväst på ca 1.8*2 m mot en 500l tank. Den ligger på 70-80c+ från juni till sept trots varmvatten uttag för en liten familj, styrsystemet går in och kyler ner tanken vissa nätter då den legat på 90c+ på kvällen. Den har fungerat helt problemfritt i 11 år, inget underhåll även om det är dags att byta vätska nu. Pumpen kan stängas av från slutet av april och sättas på i slutet av okt.
Jag bor dock där vi har mest soltimmar i landet.
Låter som mycket bra utbyte med bara en panel och 500 L. Men är det ”bara” varmvatten?
Sitter de på taket får du också sol lite längre än vad jag har med panelerna på en markställning.
 
G golfpeo skrev:
Tack för mycket bra info. Funderar på att köpa en begagnad CTC Eco El 1550 med utedel Ecoair 107 och koppla på solfångare OCH vattenmantlad kamin. Går det?
Har. Inte kollat upp de olika produkterna, men ja, du bör kunna koppla på både solfångare och kaminen till samma tank. Kolla att styrutrustningen kan hantera två värmekällor. Alternativt att kaminen har en egen styrning. Jag har pelletspanna som går direkt mot tanken då glykol inte behövs där, och med egen pump och egen regulator. Solfångaren går till solslingan i tanken med glykolblandning och helt separat styrning.

Beroende på intresse kan man optimera en hel del. Det viktiga är att bibehålla en skiktning i tanken; det kan mycket väl vara 25-30 grader i botten och över 70 i toppen. Solfångarna vill ha så kallt vatten som möjligt att jobba mot, och då är det synd att köra in 60-70 gradigt vatten från kaminen i botten. Om styrutrustningen och anslutningarna medger det så låt kaminen mata hetvatten till toppen och ta ut returen i mitten av tanken. Då kan solfångaren värma det kallare vattnet i botten.

I moderna tankar förvärms det inkommande kalla tappvattnet i botten, och kyler då ner bottenvattnet. Sedan leds tappvattnet upp till en andra rörslinga i toppen av tanken för att värmas så mycket som möjligt.

När tanken har värmts upp ordentligt under en solig dag, t.ex. till 70 grader eller mer, ja då hjälper det inte att panelerna är 60 grader en sen eftermiddag. Men för att utnyttja det uppfann jag en lösning: jag satte upp ett vanligt värmeelement i källaren som annars saknar värme. Kopplade solslingan till elementet via en motorventil. Så nu får jag lite värme till källaren morgon och kväll och soliga vinterdagar när panelerna är varmare än källaren men inte tillräckligt varma för att ge ett tillskott till acktanken. Kul - men lönsamt? Tja, troligen på sikt. Men man måste väl få ha lite roligt också :cool:. Och källaren Är lite varmare nu, som på vintern/våren brukar hålla 12-13 grader.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 2 till
  • Laddar…
O Ove Fredriksson skrev:
Låter som mycket bra utbyte med bara en panel och 500 L. Men är det ”bara” varmvatten?
Sitter de på taket får du också sol lite längre än vad jag har med panelerna på en markställning.
Jag har solslingor (dvs värneväxling) och slingor för varmvatten i min tank så jag kör panelen till samma tank som jag har andra värmekällor till. Så jag shuntar ut till radiatorer och tar varmvatten med vv slingorna. Jag kör också mkt låg hastighet på pumpen i styrningen och får mkt bra skiktning i tanken.
Jag har bara en panel, men paneler är olika höga och stora. Min är alltså närmare 4m2 med effektiva vacuum rör/ heatpipes.
 
Ah, mina är mindre och plana solfångare, 4 st, totalt 10m2. Ja, vacuumrören är effektiva!
Jag har dessutom medvetet rest mina upp rätt brant så att jag får ut mer på vintern. De kan koka ändå på sommaren, täcker över dem ibland vid långvarig hetta och kyler på natten. På höst/vår drar min kåk rätt mycket värme, byggd -48 men klarar mig en bit in i september utan att elda och de ger ett bra bidrag resten av året.

Just nu är det soligt och 3° ute, panelen håller 50° och pumpen går på 70% så solen klarar hela uppvärmningen och lite till, temperaturen stiger sakta i tanken. :cool:
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
O Ove Fredriksson skrev:
Har. Inte kollat upp de olika produkterna, men ja, du bör kunna koppla på både solfångare och kaminen till samma tank. Kolla att styrutrustningen kan hantera två värmekällor. Alternativt att kaminen har en egen styrning. Jag har pelletspanna som går direkt mot tanken då glykol inte behövs där, och med egen pump och egen regulator. Solfångaren går till solslingan i tanken med glykolblandning och helt separat styrning.

Beroende på intresse kan man optimera en hel del. Det viktiga är att bibehålla en skiktning i tanken; det kan mycket väl vara 25-30 grader i botten och över 70 i toppen. Solfångarna vill ha så kallt vatten som möjligt att jobba mot, och då är det synd att köra in 60-70 gradigt vatten från kaminen i botten. Om styrutrustningen och anslutningarna medger det så låt kaminen mata hetvatten till toppen och ta ut returen i mitten av tanken. Då kan solfångaren värma det kallare vattnet i botten.

I moderna tankar förvärms det inkommande kalla tappvattnet i botten, och kyler då ner bottenvattnet. Sedan leds tappvattnet upp till en andra rörslinga i toppen av tanken för att värmas så mycket som möjligt.

När tanken har värmts upp ordentligt under en solig dag, t.ex. till 70 grader eller mer, ja då hjälper det inte att panelerna är 60 grader en sen eftermiddag. Men för att utnyttja det uppfann jag en lösning: jag satte upp ett vanligt värmeelement i källaren som annars saknar värme. Kopplade solslingan till elementet via en motorventil. Så nu får jag lite värme till källaren morgon och kväll och soliga vinterdagar när panelerna är varmare än källaren men inte tillräckligt varma för att ge ett tillskott till acktanken. Kul - men lönsamt? Tja, troligen på sikt. Men man måste väl få ha lite roligt också :cool:. Och källaren Är lite varmare nu, som på vintern/våren brukar hålla 12-13 grader.
Hej Ove! Lite gammal tråd men intressant. Har fått tag i beg vacumrör och funderar på hur bäst få ihop anläggningen. Har idag jordvärme med CTC Zenith 550i förberedda solslingor som sitter i botten. Det står att den kan förvärma brinevätskan vid lägre temp men där vet jag inte hur det funkar ovh vad som skall till ännu. Men som du skriver har jag funderat en hel del då tempen sjunker på vår höst och huset i sig kräver kanel mer än vad fångarna producerar och är då inne på att koppla upp några radiatorer i källaren som idag inte har någon värme alls och som då kan cirkulera de timmar fångarna kan leverera 10-20 gradig värme med en motorventil som styr om när tempen når över en viss gradtal lr något sådant. Har lite för få element i huset i övrigt så behöver höga temperaturer tyvärr. Sedan så kommer jag montera på mark en bit från kåken så blir till att gräva en bit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.