Har monterat solpaneler på garagetaket samt monterat växelriktaren (Huawei), nu behöver jag hjälp att ansluta till elnätet. Elektrikern som skulle göra jobbet har "gått in i väggen" och kan troligen inte göra jobbet innan sommaren. Någon som har tips om bra Elektriker som kan göra jobbet? Eventuellt kan gamla Elektriker ansvara för administrationen.
Anläggningen ligger i Kungsängen 8Upplands-Bro).
 
D Draco560 skrev:
Har monterat solpaneler på garagetaket samt monterat växelriktaren (Huawei), nu behöver jag hjälp att ansluta till elnätet. Elektrikern som skulle göra jobbet har "gått in i väggen" och kan troligen inte göra jobbet innan sommaren. Någon som har tips om bra Elektriker som kan göra jobbet? Eventuellt kan gamla Elektriker ansvara för administrationen.
Anläggningen ligger i Kungsängen 8Upplands-Bro).
Installationsföretaget har väl mer än en elektriker ?!
 
Hej Mortimer,
Nej , det är ett bolag som drivs av en person så det är kris för honom att inte kunna jobba.
Mvh Anders
 
D Draco560 skrev:
Hej Mortimer,
Nej , det är ett bolag som drivs av en person så det är kris för honom att inte kunna jobba.
Mvh Anders
Alltid riskabelt att göra affär med enmansbolag och just när det är solceller som är speciellt på många sätt bör man starkt undvika det.

Detr troligen bara att sätta sig ner och leta efter behlriga elektriker m.h.a Google eller den lista/sökmotorn som finns på elsäkerhetsverket över elektriker med behörighet för produktionsanläggningar.
 
Draco560,
Det kommer säkert att gå bra. Hör i bekantskapskretsen om de känner en elektriker. Det behöver bara vara en elfirma som kopplar in växelriktaren. Den elektrikern behöver inte tvungetvis ha specialutbildning på solceller, det räcker med elektrikern har el-utbildning.
Jag vet en bekant där elektrikern som skulle koppla in växelriktaren drabbades av sjukdom och inte kunde koppla in den. Men då hörde bekanten bara med en annan elektriker, som kopplade in växelriktaren. En annan elektriker är nog också mer benägen att hjälpa dig pga din elektriker har drabbats av sjukdom, då hjälper man litet extra gärna.
Sådana småjobb som tar bara 0,5 - 1 dag, kan man tänka sig att stora elfirmor inte vill göra, men hör med mindre elfirma, 1-mans eller 2 mans, eller pensionerad elektriker som har firman kvar och gör fortfarande en del småjobb. Vi hade själva en pensionerad elektriker som kopplade in vår växelriktare.
 
Redigerat:
Hej, tack för kloka råd. Jag söker vidare.
Mvh Anders
 
Draco560,
Som förtydligande: bekanten med elektrikern som hade insjuknat, hade alltså allt klart, panelerna var monterade på taket och det som saknades var inkoppling av växelriktaren. Du är väl precis i liknande situation.
 
Hej, ja det stämmer bra. Hela likströmsdelen är klar och växelströmsdelen kvarstår.
/Anders
 
Ja då är det ett bekvämt och lätt litet jobb för en elektriker. Han slipper göra takläggarjobb och krypa runt på tak och montera fästen och paneler.
 
D Draco560 skrev:
Har monterat solpaneler på garagetaket samt monterat växelriktaren (Huawei), nu behöver jag hjälp att ansluta till elnätet. Elektrikern som skulle göra jobbet har "gått in i väggen" och kan troligen inte göra jobbet innan sommaren. Någon som har tips om bra Elektriker som kan göra jobbet? Eventuellt kan gamla Elektriker ansvara för administrationen.
Anläggningen ligger i Kungsängen 8Upplands-Bro).
Om elektrikern gått in i väggen får du väll hjälpa honom ut
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Draco560,
Det kommer säkert att gå bra. Hör i bekantskapskretsen om de känner en elektriker. Det behöver bara vara en elfirma som kopplar in växelriktaren. Den elektrikern behöver inte tvungetvis ha specialutbildning på solceller, det räcker med elektrikern har el-utbildning.
Jag vet en bekant där elektrikern som skulle koppla in växelriktaren drabbades av sjukdom och inte kunde koppla in den. Men då hörde bekanten bara med en annan elektriker, som kopplade in växelriktaren. En annan elektriker är nog också mer benägen att hjälpa dig pga din elektriker har drabbats av sjukdom, då hjälper man litet extra gärna.
Sådana småjobb som tar bara 0,5 - 1 dag, kan man tänka sig att stora elfirmor inte vill göra, men hör med mindre elfirma, 1-mans eller 2 mans, eller pensionerad elektriker som har firman kvar och gör fortfarande en del småjobb. Vi hade själva en pensionerad elektriker som kopplade in vår växelriktare.
Var pensionären fortfarande behörig?
 
Räcker väll inte med vanlig behörighet för bostäder utan ska även innehålla behörighet för produktionsanläggningar
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Putte9497,
Ja elektrikern som var pensionerad hade sin firma kvar. Han jobbade själv i sin firma ca 1 à 2 dagar i vecka. För ca 10 år sedan hade han flera anställda elektriker i sin elfirma.
Jag vet inte om han hade certifiering för produktionsanläggningar, jag tror inte det. Det behövs väl bara att elektrikern har en firma, för det är elfirman som gör för- och färdiganmälan av växelriktaren till elnätsbolaget. Kan väl också vara en enskild elfirma, måste gå lika bra som elfirma som aktiebolag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.