F fribygg skrev:
Ankägg under pedalen?
Antagligen. Detta var 23år sedan
 
Tokslut Tokslut skrev:
Antagligen. Detta var 23år sedan
Fantastisk siffra, då var jag glad att jag kunde köra en ny liten diesel golf på halvlitern.
 
hsd
useless useless skrev:
Ingen konstig gräns alls. Så har det funkat i flera år.
Yepp, och det har varit trassel med frigörande av återstående belopp
Efter tankning, ex. 400 kr ska resterande 800 kr åter på kortet men det har felat ibland så reservationen kvarstått och ställt till det inför nästa inköp då kort saldot inte varit vad kunden räknat med
Jag har inte drabbats eftersom jag har tankkort på flera mackar
 
richardtenggren
SUV parkerad nattetid, takbox, extra ljus, orange gatubelysning, mörk himmel, träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taskig bild och otvättad bil, men den nya takboxen är nu monterad!
Kör idag Thule Wingbar Evo, men suktar efter Wingbar Edge för att få takboxen tightare mot taket, är det någon som har nya varianten för ”höga” rails här?

Har den gamla varianten för slimmade rails på Volvon, men nyfiken på hur mycket jag skulle tjänar höjd på de nya till Kodiaqen.
Tyvärr är de ju väldigt dyra, men skannar blocket och markerplace då och då, men rädd jag gör det förgäves, då jag inte om jag spar något i just höjd…
 
P Pin skrev:
I Sthlm finns dessa bara i Rinkeby steget innan de skrotas.
Jag har en sådan. 9000 mil, 2.2 bensin 15
 
P Pin skrev:
I Sthlm finns dessa bara i Rinkeby steget innan de skrotas.
Utanför Rinkeby där jag bor köpte jag för1½ år sen en Zaifira 2.2 bensinare 150 hk med prick 8000 mil på mätaren som i sitt tidigare liv mestadels bott inomhus och servats enligt bok. 0,80-0,85 l/mil. Rymmer 7 pers utan bagage eller kan ta in en rollator eller rullstol därbak utan meck med att fälla ihop den om man bara åker 5. 1500 kg släpvagnsvikt. Inte min drömbil kanske men i nuvarande livssituation passar den rätt bra med tanke på lastkapaciteten och den pga åldern låga försäkringen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Utanför Rinkeby där jag bor köpte jag för1½ år sen en Zaifira 2.2 bensinare 150 hk med prick 8000 mil på mätaren som i sitt tidigare liv mestadels bott inomhus och servats enligt bok. 0,80-0,85 l/mil. Rymmer 7 pers utan bagage eller kan ta in en rollator eller rullstol därbak utan meck med att fälla ihop den om man bara åker 5. 1500 kg släpvagnsvikt. Inte min drömbil kanske men i nuvarande livssituation passar den rätt bra med tanke på lastkapaciteten och den pga åldern låga försäkringen.
Jag överdrev lite. Känner en i annan förort som hade en. Han dissade den totalt. Mycket krångel. Även opelverkstan tyckte de var usla- byggda på en platta avsedd för mindre bilar och Zafiran blev då underdimensionerad. Men bra du är nöjd.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Förra årets var gränsen 1.200kr på Visakortet, fick ju halvtank typ... pratade med alla instanser jag kunde komma på för att försöka ta bort gränsen, men det var omöjligt...
Vet inte vad kompisen har för kort, men på den lokala OK macken får han 100 liter, sen får han pytsa i 5-10 liter för att få fullt i sin Avalanche.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Noterade i kväll att det är skillnad på ljus och ljus.
Kom ikapp en bil jag känner till, en pickis med LED ramp som täcker hela fronten, och en ännu längre ramp på en takbåge.
Låg bakom ett tag, och när den slog på helljuset blev hela skogen kritvit, på avstånd innan jag kom ikapp skulle man kunna tro att det var ett ljusfenomen, typ UFO längre fram.
Personen kör lite sakta för min smak så jag kör om. Vi bländar på och av i samma sekund, ingen större skillnad i mängden ljus, men det flyttade sig några 100 meter fram.
Mina NBB 225 xenon lyser liksom på ett annat ställe, de gör skäl för namnet strålkastare och kastar ljus långt bort, bilen jag körde om hade bara en massa ljus.
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Turbo, ja då har ju symaskinssnurrorna inget att sätta emot. Gammal skrotmotor som gått 40.000mil bänkas till 1.482hk! 1.808NM

Richard Holdener på youtube har drösvis med bromsningar på motorer som kommer rakavägen från skoten till bromsbänken som levererar

[bild]

Film som skärmdumpen är tagen av: [media]
Isakare Isakare skrev:
Noterade i kväll att det är skillnad på ljus och ljus.
Kom ikapp en bil jag känner till, en pickis med LED ramp som täcker hela fronten, och en ännu längre ramp på en takbåge.
Låg bakom ett tag, och när den slog på helljuset blev hela skogen kritvit, på avstånd innan jag kom ikapp skulle man kunna tro att det var ett ljusfenomen, typ UFO längre fram.
Personen kör lite sakta för min smak så jag kör om. Vi bländar på och av i samma sekund, ingen större skillnad i mängden ljus, men det flyttade sig några 100 meter fram.
Mina NBB 225 xenon lyser liksom på ett annat ställe, de gör skäl för namnet strålkastare och kastar ljus långt bort, bilen jag körde om hade bara en massa ljus.
behöver man extraljus i stockholm?
 
M maria01 skrev:
behöver man extraljus i stockholm?
Ja, trots att jag bara har 3,3 mil till Sergelstorg, så är extraljus bra på de sista 2 milen, mycket vilt som yrar runt på vägarna, och jag har Sverige som arbetsplats.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
hsd
Isakare Isakare skrev:
Noterade i kväll att det är skillnad på ljus och ljus.
Kom ikapp en bil jag känner till, en pickis med LED ramp som täcker hela fronten, och en ännu längre ramp på en takbåge.
Låg bakom ett tag, och när den slog på helljuset blev hela skogen kritvit, på avstånd innan jag kom ikapp skulle man kunna tro att det var ett ljusfenomen, typ UFO längre fram.
Personen kör lite sakta för min smak så jag kör om. Vi bländar på och av i samma sekund, ingen större skillnad i mängden ljus, men det flyttade sig några 100 meter fram.
Mina NBB 225 xenon lyser liksom på ett annat ställe, de gör skäl för namnet strålkastare och kastar ljus långt bort, bilen jag körde om hade bara en massa ljus.
Ledljusen utnyttjar inte reflektor som xenon eller halogen, led lyser otäckt mycket nära bilen men tappar på längden
 
Unikt namn
Mmm.. Högt riktade ledljus på suvar skär som en skalpell i trötta ögon hos mötande trafik.
Det är nästan som att regeln om hur högt bilens lyktor får lysa upphört?
 
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Jag har en sådan. 9000 mil, 2.2 bensin 15
Hade också en Zafira i början av årtusendet innan jag tyckte den blev för liten och bytte till Vivaro.
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Noterade i kväll att det är skillnad på ljus och ljus.
Kom ikapp en bil jag känner till, en pickis med LED ramp som täcker hela fronten, och en ännu längre ramp på en takbåge.
Låg bakom ett tag, och när den slog på helljuset blev hela skogen kritvit, på avstånd innan jag kom ikapp skulle man kunna tro att det var ett ljusfenomen, typ UFO längre fram.
Personen kör lite sakta för min smak så jag kör om. Vi bländar på och av i samma sekund, ingen större skillnad i mängden ljus, men det flyttade sig några 100 meter fram.
Mina NBB 225 xenon lyser liksom på ett annat ställe, de gör skäl för namnet strålkastare och kastar ljus långt bort, bilen jag körde om hade bara en massa ljus.
Det kan inte vara roligt att köra med den bilen om det är mörkt. Det måste fullkomligt förstöra ens nattsyn.

Då jag forskade i detta och vad jag skulle köpa kom jag fram till att det är långt ifrån mängden ljus som har betydelse. Det är också viktigt med rätt färgtemp (gulare ljus = bättre för äldre ögon och nattsyn) och var ljuset faller.

För mycket ljus för nära och det blir som ovan och man blir otrevligt handikappad då man bländar av. Vilket kan ge föraren fel intryck och han börjar tro han behöver mera och mera ljus.... När hans problem är för mycket ljus.

För mycket ljus för långt bort, och du får blända av hela tiden för mötande bilar kommer bli bländade så långt bort att du mest kör med alla extraljus avstängda.

Så det ska vara en kombination av rätt mängd och typ av ljus, på rätt avstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.