Nybyggnation av villa. Gällande extrakostnad för plattsättning av natursten. Något som lagt natursten fallande längder 30*60 upp till 30*90 i badrum och tvättstuga/groventré?
Vad har byggentreprenören debiterat EXTRA som TILLÄGG per kvadratmeter eller timme för att det är plattsättning med natursten och detta större format som avses
Istället för standardplattor?
Vad har ni betalat extra för kakling av nischer och halvvägg?
Byggaren säger att det tar 3 ggr så lång tid att lägga natursten, vattensåg etc. Är det rimligt?
Enligt uppgift jag fått bör en kvadratmeter plattsättning med standardplattor fyrkantigt kakel 15x15 exkl. tätskikt ta en timme eller kosta en arbetstimme.
 
Erica78 Erica78 skrev:
Nybyggnation av villa. Gällande extrakostnad för plattsättning av natursten. Något som lagt natursten fallande längder 30*60 upp till 30*90 i badrum och tvättstuga/groventré?
Vad har byggentreprenören debiterat EXTRA som TILLÄGG per kvadratmeter eller timme för att det är plattsättning med natursten och detta större format som avses
Istället för standardplattor?
Vad har ni betalat extra för kakling av nischer och halvvägg?
Byggaren säger att det tar 3 ggr så lång tid att lägga natursten, vattensåg etc. Är det rimligt?
Enligt uppgift jag fått bör en kvadratmeter plattsättning med standardplattor fyrkantigt kakel 15x15 exkl. tätskikt ta en timme eller kosta en arbetstimme.
Låter ju som att natursten kan vara bra mycket krångligare rent intuitivt. Både pga meck med sågning osv, men också att naturmatieral ofast inte är lika homogena, så det kan bli mer spil, mer passning osv
3ggr så långt tid låter inte orimligt...
 
  • Gilla
Mrs Flyte och 1 till
  • Laddar…
En välbyggd, svängd stödmur av kubiska stenar i olika nyanser utomhus, med ojämn mark och växtlighet bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Natursten är ett exklusivt material som kan vara det vackraste man kan ha.
Betala och var glad att Du har råd!

Kan tillägga att bilden visar staplade sten.
Det är mao inte en färdig mur utan enbart en begriplig illustration om hur det kan bli.
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
Erica78 Erica78 skrev:
Nybyggnation av villa. Gällande extrakostnad för plattsättning av natursten. Något som lagt natursten fallande längder 30*60 upp till 30*90 i badrum och tvättstuga/groventré?
Vad har byggentreprenören debiterat EXTRA som TILLÄGG per kvadratmeter eller timme för att det är plattsättning med natursten och detta större format som avses
Istället för standardplattor?
Vad har ni betalat extra för kakling av nischer och halvvägg?
Byggaren säger att det tar 3 ggr så lång tid att lägga natursten, vattensåg etc. Är det rimligt?
Enligt uppgift jag fått bör en kvadratmeter plattsättning med standardplattor fyrkantigt kakel 15x15 exkl. tätskikt ta en timme eller kosta en arbetstimme.
varför extra? låter konstigt dom är lika stora platorna? vilken sten har ni valt?
 
M maria01 skrev:
varför extra? låter konstigt dom är lika stora platorna? vilken sten har ni valt?
Inte så konstigt... det är mycket mer jobb när det handlar om att kapa dessa sen är det mer jobb att lägga för du har skillnader i nyans, yta....en vanlig kakelplatta kapar du på några sekunder. samtliga har exakt samma mått nyansskillnader är väldigt små om det är samma bränning. Väljer du stora kakelplattor kostar även de extra. kräver mer jobb med underarbetet. även den lite svårare att kapa. pga storlek
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vänd på det.
Du vill inte anlita den hantverkare som inte tar extra betalt när det gäller att lägga natursten.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 17 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Inte så konstigt... det är mycket mer jobb när det handlar om att kapa dessa sen är det mer jobb att lägga för du har skillnader i nyans, yta....en vanlig kakelplatta kapar du på några sekunder. samtliga har exakt samma mått nyansskillnader är väldigt små om det är samma bränning. Väljer du stora kakelplattor kostar även de extra. kräver mer jobb med underarbetet. även den lite svårare att kapa. pga storlek
jag har en som ska lägga natur sten oss mig nästa vecka tar inget extra det blir travertine inte svårare en kakel
 
M maria01 skrev:
jag har en som ska lägga natur sten oss mig nästa vecka tar inget extra det blir travertine inte svårare en kakel
Hur vet du att det inte kostar extra?
 
  • Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hur vet du att det inte kostar extra?
samma pris för vanliga badrumms kaklet med
 
  • Gilla
nordstrommm och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
samma pris för vanliga badrumms kaklet med
Så du bad om pris för båda alternativen? Annars är det svårt att veta vad som är ”extra”.
 
  • Gilla
TGC66
  • Laddar…
P Pin skrev:
Så du bad om pris för båda alternativen? Annars är det svårt att veta vad som är ”extra”.
jag betalar fast dag pris
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag betalar fast dag pris
Kanske du fick naturstenpriset för både sten och kakel ;):D
 
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag betalar fast dag pris
Men tar natursten fler dagar ?
 
  • Gilla
Rufan och 2 till
  • Laddar…
Lade klinker I källarens tvättstuga och efter det carrara marmor i entrevåningens dusch/WC. (Samma mått på plattorna)
Och visst tar det längre tid att lägga äkta sten!
Kapa allt med vattensåg mot ytterväggar och tröskel istället för att ritsa och knäcka .

Dessutom syns individuella nivåskillnader mellan plattorna MYCKET lättare med natursten.
Vilket gör att det tar längre tid att fixera och få allt plant och snyggt.

Tre ggr så lång tid låter iof extremt...
 
  • Gilla
lunnabo och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag betalar fast dag pris
Så samma timpris för jobbet oavsett material alltså. Det är det nog ingen som tvivlar på. Eller ingår material i det fasta dagspriset?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.