Ska dra ut internet till garage och verkstad och smidigaste vägen ut ur huset med kabel verkar vara genom mätarskåpet där vp rör för gamla tele och kabeltv kablar går ner i marken.

Teleuttagen är ju seriekopplade, antar jag, så där kan jag bara köra med en dragfjäder och se var jag hamnar. Men hur brukar de vara dragna, går de först upp på vind eller direkt mot första uttaget?

Hur är kabeltv kablar dragna i oftast? Stjärnnät? Serie? Direkt till första uttaget?
 
Hur tele är draget beror bla på tidsålder, hustillverkare, hur många plan, vart uttagen sitter mm.

Kabel-TV-nätet beror också på samma som för tele, men vanligast är nog seriekopplat.
 
Ok, då får jag köra in dragfjädern och se vart jag hamnar...
 
Jag höll på med en sådan övning, att lokalisera hur teleledningarna går för en massa år sedan när vi skulle få in ADSL, och jag ville koppla om så första jacket fanns på ett bra ställe.

Jag har inkommande i källaren, som på något sätt var draget till vinden, och därifrån fördelades det ned. Men trådarna som gick in i källaren hade annan färg ¨än de som kom upp på vinden. Och satt fast. Knackade igenom halva huset efter övertapetserade dosor. Fick göra en annan lösning. Men några år efter det här byggde vi om och rev bla. en gästtoa på bottenvåningen. När jag tog bort spegeln där så fanns en dosa bakom spegeln med teleledningarna
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.