M maria01 skrev:
helt otroligt man får ju knappt göra nåt i sverige utan lov men att störa granar i villaområde det är fritt fram
Störa grannar får man inte, men småskalig sol och vindelproduktion är tillåtet.
 
Det finns ju en stor fördel med vindel, det är sällan man behöver sälja el. Den är nog ändå bäst som komplement till en anläggning med solpaneler. Men räkna hem den går inte, om man vill göra en bra investering.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
B
Det är mer ekonomi i att bytta större, riktigt stora, när våra byggdes (som vi deläger med några grannar) var standard 2 MW , men nu är det 5MW som gäller, det är billigare per producerad kwh/år.

Det går ju direktäga delar i vindkraftverk, och driva det som enskild firma, eller ha ägandet i ett AB.
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Vindel är en fantastisk idé - men förutsättningen är att man inte kan räkna.
200000 för mindre än 1000 kWh/år?
Passande efternamn då, :)
 
B
J Jehu skrev:
Vindel är en fantastisk idé - men förutsättningen är att man inte kan räkna.
200000 för mindre än 1000 kWh/år?
Passande efternamn då, :)

Tror marknadspris just nu är runt 3.5 kr per per producerad kwh på årsbasis om man köper in sig i vindkraftverk.

dvs en andel som producerar 100 000 kwh per år är ca 350000kr.. detta får ju sen drivas som företag, men det blir ju ändå helt annat....
 
bästa är ju att arendera ut mark till vindkraft
 
M maria01 skrev:
bästa är ju att arendera ut mark till vindkraft
Bästa är väl att inte arrendera ut mark till vindkraft, då slipper man ju risken att få ta bort verken på egen bekostnad när vindkraftsföretaget kursar.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bästa är väl att inte arrendera ut mark till vindkraft, då slipper man ju risken att få ta bort verken på egen bekostnad när vindkraftsföretaget kursar.
jag kan ha fel men varför ta bort dom?
 
M maria01 skrev:
jag kan ha fel men varför ta bort dom?
När ett verk väl finns på plats och producerar vill man nog inte ta bort det.
Ett olönsamt verk som inte producerar måste ju tas bort, där är det en risk att ha arendera ut mark.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Funderat på detta en del. Kan ingenting om vind eller el så det är ju bara som man fantiserar. Nån kanske kan hjälpa till med att slå hål på fantasierna?

tänker att om man sätter många små snurror? Alltså som i typ en-två decimeter i diameter. Åsså en 20-30 (50?) såna över ett område. Typ en taknock eller så. Jag menar det krävs inte mycket för att en sån där leksnurra på träpinne ska snurra omkring. Den borde väl kunna driva nånting? Och kombinerar man massor av dom för att skala? Kanske till och med med nån slags vindflöjelform så att snurrorna vänder sig efter vinden?
Har sett något företag som har nock monterade vindsnurror som ser ut som trumfläktar.
Samt något företag från USA som hade en vägg med minisnurror.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
När ett verk väl finns på plats och producerar vill man nog inte ta bort det.
Ett olönsamt verk som inte producerar måste ju tas bort, där är det en risk att ha arendera ut mark.
det böves inte plockas ner bara för att det inte fungerar längre bygglov säger ju inte att det inte får stå kvar bara för att det inte funkar längre

och om bolaget har gått i konkurs och själva verket ska bort så är skrott värdet på dom stora att det täker en rivning
 
M maria01 skrev:
och om bolaget har gått i konkurs och själva verket ska bort så är skrott värdet på dom stora att det täker en rivning
Källa? Vad jag förstår finns det inget värde i de förbrukade bladen och om fundamentet ska bort och marken återställas lär inte skrotvärdet på resten räcka på långa vägar för rivning och återställning, jag skulle kräva ställd bankgaranti på ett ordentligt belopp för att arendera ut både till vindkraft och solcellspark.
 
  • Gilla
perror och 3 till
  • Laddar…
Är sugen på att köpa en väderstation där man ser även vindhastighet. Med lite info hur det blåser hos mig skulle man ju kunna gå vidare eller bara stryka det! Har sneglat på Hugh Piggots byggbeskrivning men är mer sugen på att bygga ett vertikalt litet vindkraftverk.
 
F fribygg skrev:
Källa? Vad jag förstår finns det inget värde i de förbrukade bladen och om fundamentet ska bort och marken återställas lär inte skrotvärdet på resten räcka på långa vägar för rivning och återställning, jag skulle kräva ställd bankgaranti på ett ordentligt belopp för att arendera ut både till vindkraft och solcellspark.
Tror du har rätt där. Samt att myndigheten rekomenderar avsättning för att återställa mark.
Men med utländska ägare och ett dotterbolag så kan de bara sätta det i konkurs och slippa alla kostnader. Mumma för oss skattebetalare eller markägare.
 
E Emanuel01 skrev:
Tror du har rätt där. Samt att myndigheten rekomenderar avsättning för att återställa mark.
Men med utländska ägare och ett dotterbolag så kan de bara sätta det i konkurs och slippa alla kostnader. Mumma för oss skattebetalare eller markägare.
Jag skulle kräva bankgaranti även vid arrende för solceller på mark, där är återställningen betydligt lättare och jag kan göra den till stora delar själv så det krävs inte så stora pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.