Hej

Jag har en Electrolux inbyggnadsugn som löser ut jordfelsbrytaren om man sätter den på för hög värme direkt. Ökar man bara ca 25 grader i taget så går det bra... Och det är bara när man kör varmluft det är ett problem. På vanlig över-/undervärme så funkar den som den ska. Har läst mig till att det är vanligt att ett element går sönder och behöver bytas vid de här symptomen.

Hur lokaliserar jag vilket element som är trasigt? Hur svårt är det att byta själv?

Tack på förhand
//Tobbe
 
  • Gilla
xirg och 1 till
  • Laddar…
tommib
Om problemet bara uppstår med varmluften är det väl sannolikt att det är det elementet som är trasigt. Det är omöjligt att säga något säkert om hur svårt det är utan att veta vilken ugn det är. Troligen är det inte så svårt.
 
  • Gilla
martin_74
  • Laddar…
R
Bryt strömmen eller dra ur stickproppen om det finns
Du får plocka ut ugnen och lätta på en plåt på baksidan , där finns alla elementens anslutningar
Är det över eller undervärmen som bråkar
 
tommib tommib skrev:
Om problemet bara uppstår med varmluften är det väl sannolikt att det är det elementet som är trasigt. Det är omöjligt att säga något säkert om hur svårt det är utan att veta vilken ugn det är. Troligen är det inte så svårt.
R rävlyan skrev:
Bryt strömmen eller dra ur stickproppen om det finns
Du får plocka ut ugnen och lätta på en plåt på baksidan , där finns alla elementens anslutningar
Är det över eller undervärmen som bråkar
Tack för hjälpen båda två :)

Baksidan av en öppnad ugn visar isolering och flera element, inklusive ett runt element vid fläkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser det ut bakom ugnen. Ser ut att vara fyra element. Två grillelement uppe i ugnen. Ett element till undervärmen och ett element som sitter runt varmluftsfläkten. Kör jag ugnen på över- och undervärme så löser JFB inte ut alls. Kör jag varmluften så löser JFB ut (förutom om jag väldigt försiktigt ökar värmen stegvis, ca 25 grader i taget).

Kopplar jag ur alla element förutom det vid fläkten så löser JFB fortfarande ut. Så jag antar att det är det som är felet.

Elementet satt bakom en kåpa inne i ugnen. Efter att ha skruvat bort den kåpan ser det ut så här

Utsikt av insidan av en ugn med ett synligt varmluftselement och fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltså det runda elementet runt fläkten som jag misstänker är problemet.

Men innan jag springer iväg och köper ett nytt vill jag bara fråga - Kan det vara något annat som är fel?
 
  • Gilla
Joakim Lindeblom och 1 till
  • Laddar…
Köpte nytt element, så nu funkar ugnen igen. Tack för hjälpen! :)
 
  • Gilla
hakant150 och 2 till
  • Laddar…
Stort tack alla i denna tråd!
Hade problem med jordfelsbrytare som löste ut när vi använde ugnen.
Lokaliserade felet till varmluftselementet (när vi lät bli att använda varmluften löste det inte ut på en månad).
Inspirerad av denna tråd köpte jag originalelement på nätet för under 300kr och bytte själv. Sedan dess har vi inte haft mer problem. Och vi slapp köpa ny ugn.
Evigt tacksam för att denna tråd fanns! :D
 
  • Gilla
xirg och 1 till
  • Laddar…
Kul att tråden kunde vara till hjälp. Vår ugn lever fortfarande!
 
  • Gilla
martin_74
  • Laddar…
Har en Husqvarna QCE7318X också inbyggnads ugn. Ser precis likadan ut som på bilderna. Har haft problem när varmluftselementet körts över 200 grader så har jordfelsbrytaren löst ut. Har haft detta problem i flera år. Läste denna tråd och tog nu tag i problemet. Scannade PNC numret på Electrolux reservdels sida. Beställde ett nytt element för 388 kr inklusive frakt.3 dagar senare dök elementet upp och 30 minuter för plocka ut ugnen och byta element och få allt på plats igen. 2 skruvar för att få ut ugnen från inbyggnaden. 2 skruvar för att lossa plåten på baksidan. 2 kontakter att dra loss från värmeelementet på baksidan. 4 skruvar inuti ugnen för att lossa täckplåten över fläkt och värmeelement och 2 skruvar för att lossa värmeelementet. Och sedan monteras allt tillbaka igen i omvänd följd. 4 års irritation är nu över. Tack för denna tråd. ( 15 år gammal ugn som nu lever vidare)
 
  • Gilla
martin_74 och 1 till
  • Laddar…
Kul när det plingar till i den här tråden Härligt att du kunde fixa din ugn @xirg

Vår har faktiskt lagt av igen. Var för någon månad sedan, men jag har inte fått tummen ur att fixa det än. Men tack vare ditt inlägg har jag nu fått iväg en beställning på ett nytt värmeelement! (Och lite reservdelar till dammsugaren också )
 
  • Gilla
xirg
  • Laddar…
Alebaleportocale
T tlundberg skrev:
Tack för hjälpen båda två :)

[bild]

Så ser det ut bakom ugnen. Ser ut att vara fyra element. Två grillelement uppe i ugnen. Ett element till undervärmen och ett element som sitter runt varmluftsfläkten. Kör jag ugnen på över- och undervärme så löser JFB inte ut alls. Kör jag varmluften så löser JFB ut (förutom om jag väldigt försiktigt ökar värmen stegvis, ca 25 grader i taget).

Kopplar jag ur alla element förutom det vid fläkten så löser JFB fortfarande ut. Så jag antar att det är det som är felet.

Elementet satt bakom en kåpa inne i ugnen. Efter att ha skruvat bort den kåpan ser det ut så här

[bild]

Det är alltså det runda elementet runt fläkten som jag misstänker är problemet.

Men innan jag springer iväg och köper ett nytt vill jag bara fråga - Kan det vara något annat som är fel?
Liv i tråden! Är det såhär ugnen ser ut när man tar ut alla emaljväggar? Och hur gjorde du det? Jag är sugen på att göra samma på min ugn.
 
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Liv i tråden! Är det såhär ugnen ser ut när man tar ut alla emaljväggar? Och hur gjorde du det? Jag är sugen på att göra samma på min ugn.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag har inte tagit ut några väggar. Det enda jag har tagit ut är racken på sidorna som man skjuter in ugnsplåtarna i, samt kåpan som i normala fall täcker fläkten i bakkant.
 
Alebaleportocale
Det var svar på min fråga! :) jag undrar nämligen om ugnen har 2 väggar, en interiör och en exteriör så att säga, och sen isolering på det, och jag hittar inte svaret på den frågan någonstans. Mina ugnsväggar är svart emalj, och dina är inte det, och därför undrade jag on du tog bort dem.
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.