Under 2022 satte vi går vårt projekt med att bygga en bastu på en fd häst trailer. Önskemålet var just att få till en portabel bastu som kunde besiktigas och förflyttas smidigt. Att basta kan vara väldigt härligt, men projektbygget är en rolig resa.

Sökte på nätet och hittade en trailer som i farten köptes. Den hade stått i obesiktad i ett flertal år och förgående ägare hade tänkt bygga om den till biltransport, men inte blivit klar.
Släpet var ett skelett och vi behövde inte riva ut allt murket, utan börja bygga istället på det ramverk som fanns.
Hittade en begagnad bastuinredning från en som monterat ned sin bastu och köpte både dörr, lavar och väggmaterial i Småland till överkomligt pris. Försökt att hitta material begagnat är halva ”glädjen” med detta projekt. Har använt 70mm isolering i väggar och mer i taket. Vill att det skall vara så lite underhåll som möjligt löpande och landade i komposit brädor på utsidan. Beställt 2 nya fönster som passade mellan metall reglarna. Köpte bastuaggregat Harvia på kampanj. Har försökt hitta en billig skorstenslösning men det var bara att acceptera och köpa det som fanns nytt för att även få den snyggt. Lade impregnerat virke på golvet med liten springa för att jag fick råd om att det är ok och att det är praktiskt när man skall skölja av golvet. Det visade sig när det var kallt ute att golvdraget blev får stort och då isolerades golvet underifrån med frigolit. Efter detta blev det mycket bättre. Vi har några detaljer kvar, men är i grunden nöjda med projektet som under hösten blivit helt besiktigad, (efter lite petig hantering och ombesiktning hos besiktningsfirman). Håll till godo med lite blandade byggbilder från start till ”mål”. Tandem släpvagn med metallram och hjul uppställd på stenläggning vid en bostad. Molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under konstruktion, träramverkt, plasttäckt fönsteröppning, isolering, golvplankor, inomhus, ouppvärmt, byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ombyggnad inuti, vedeldad ugn, isolering synlig, byggplast, trägolv, ofärdig inomhusmiljö, byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanelerad bastu, vedeldad kamin, bänkar, under konstruktion, isoleringsmaterial i taket, fönster, ljust trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett inneutrymme med träpaneler, fönster och en pizzaugn, troligen i ett modernt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En halvfärdig byggnad på släpvagn, isolerad, med fönster, omgiven av grönska och stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Släpvagn ombyggd till bostad eller matstånd, med fönster och trädetaljer, parkerad på uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå husvagn med skorsten under carport, bredvid bebyggelse och stenlagd mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå husvagn parkerad på stenplattor med gröna buskar i bakgrunden och skorsten på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En husvagn under renovering vid skymningen med träpaneler och öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå husvagn med vita detaljer parkerad på stenlagd uppfart nära hus och gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhusbastu reflekterad i glasdörren, skog i bakgrunden, träbänkar inuti, klar himmel, grill med eld synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skorsten avger rök, klarblå himmel, tallskog i bakgrunden, metallisk struktur, miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person monterar en släpvagn framför ett garage; en SUV, gräsmatta och träd syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobil bastu släpvagn parkerad, människor inne, skogsbakgrund, klar himmel, bil framför släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husbil på hjul i naturen med öppen dörr, träbeklädnad, blå stol ute, soligt, grönt gräs, träd, byggnader bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompakt släpvagn med upplyst interiör och färgglad belysning på träterrass i kvällsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träklädd bastu med ugn, bänkar och metallskyddsvägg. Ljus, ren, ny eller välskött. Inga personer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grå mobil bastu på släpvagn med skorsten, parkerad utomhus vid grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Karrman och 64 till
  • Laddar…
Jättesnyggt och fräckt att ni behåller lastrampen som "altan".
Ett par frågor:
* Varför satte ni inte toppmonterad skorsten, då kan man också vrida aggregatet något så man slipper strålningsvärme mot benen och värme från det oisolerade rökröret bidrar till snabb uppvärmning?
* Hur fungerar ventilation, blir det kallt vid golvet när ni kör enbart trall?
* Ni verkar ha bastufolie enbart i tak och övre vägg, jag valde istället vindduk i min bastu som enbart våtspärr men inte fukt spärr.
* Hur fäste ni in taket mot plexiglas taket?
* Blir vikt på kulan ca 70 kg?
Mvh.
/CC
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Coolt bygge! Inspirerande! Intressanta frågor i ovanstående inlägg. Vad sa de på besiktningen?
 
chris47 chris47 skrev:
Jättesnyggt och fräckt att ni behåller lastrampen som "altan".
Ett par frågor:
* Varför satte ni inte toppmonterad skorsten, då kan man också vrida aggregatet något så man slipper strålningsvärme mot benen och värme från det oisolerade rökröret bidrar till snabb uppvärmning?
* Hur fungerar ventilation, blir det kallt vid golvet när ni kör enbart trall?
* Ni verkar ha bastufolie enbart i tak och övre vägg, jag valde istället vindduk i min bastu som enbart våtspärr men inte fukt spärr.
* Hur fäste ni in taket mot plexiglas taket?
* Blir vikt på kulan ca 70 kg?
Mvh.
/CC
- Tack. Vi är nöjda och har några detaljer kvar, men nu kan den nyttjas som vi vill.
- Valde att dra skorstenen vertikalt då jag ansåg att det var mindre läckagerisk, mot att skorstenen gick genom taket. Skorstenen inom hade givit ännu bättre värme, men så valde vi.
- Golvdraget var inga problem när det var varmt, men det blev det när det blev kallt ute. Då isolerade vi golvet. Stor skillnad. Drar fortfarande i dörrspringan till glasdörren, men skall lösa det inom kort.
- Byggplasten användes både i väggar och tak, med luftspalt.
- I glasfibertaket så spändes reglar. Det var ett pill, men till slut gick det bra.
- Kultrycket är ca den vikten. I och med att det är boggi så funkar ändå ok.
 
  • Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Coolt bygge! Inspirerande! Intressanta frågor i ovanstående inlägg. Vad sa de på besiktningen?
- Tack. De var lite fattiga med vad de tyckte. Andra personer som skulle besiktiga sina fordon, var betydligt mer generösa med att de tyckte det var fint och roligt projekt.
- De bråkade endast om att handbromsen tog för dåligt och att det blev ombesiktning på den. Men det löstes till slut.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Ja, det var ett coolt projekt? Jag antar att ni tar av överdelen av skorstenen är ni kör? Eller klarar den att hänga sig kvar på motorvägen?
 
  • Gilla
Jonte67
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det var ett coolt projekt? Jag antar att ni tar av överdelen av skorstenen är ni kör? Eller klarar den att hänga sig kvar på motorvägen?
Vid körning med fart har jag tagit bort den och pluggat skorstenen så att inte luft trycks ned i skorsten och blåser ut aska i bastun. Det vore trist om det hände ;-).
 
  • Gilla
  • Haha
Nillea och 5 till
  • Laddar…
Wow. Stiligt. Snor direkt inspiration från er. Har ett husvagnsunderrede som ska bli bastu.
 
  • Gilla
Sofia Wiegurd
  • Laddar…
Hej,
Supersnyggt bygge. Gick förbi häromdagen och betraktade från vägen. Skulle vara intressant att få se det på lite närmare håll. Vågar man knacka på och fråga om det :) ?
Med vänlig hälsning,// Lasse
 
L laxeland skrev:
Hej,
Supersnyggt bygge. Gick förbi häromdagen och betraktade från vägen. Skulle vara intressant att få se det på lite närmare håll. Vågar man knacka på och fråga om det :) ?
Med vänlig hälsning,// Lasse
Du är välkommen att komma förbi. Är jag hemma så visar jag gärna
 
  • Gilla
Jan_G
  • Laddar…
Ni har altså byggplast på utsidan av isotalionen ser det ut som?
Altså utifrån: panel- spalt-byggplast-glassull-panel?
Mvh
Sakke
 
Snyggt, hade nog valt att inte ha en glasdörr dock.
 
T TheGame skrev:
Snyggt, hade nog valt att inte ha en glasdörr dock.
Ok. Varför och hur hade DU gjort. Älskar konstruktivt kritik.
 
Stocktaub Stocktaub skrev:
Ok. Varför och hur hade DU gjort. Älskar konstruktivt kritik.
Jag tycker inte det hade behövs glasdörr när man har fönster.
 
T TheGame skrev:
Jag tycker inte det hade behövs glasdörr när man har fönster.
Ok. Jag har en bastu, den har fönster och glasdörr. Den jag ska bygga på hjul kommer ha glasdörr och fönster. Gillar att basta och få in kvällssol, månsken från ett håll och sjöns vågor via ett annat håll. Ju mer glas ju bättre. Om man har möjlighet.
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.