Hej! Osäker om detta är rätt kategori men provar skriva här.

Bor i ett hus byggt 1896, 2 våningar + inredd vind. Självdrag. 2-glas fönster från 60-talet. På vinden har jag noterat att på fönstren mot väst, syd och öst men inte norr bildas frost/is på insidan av det yttre fönstret vid minusgrader. Se bilder. 2 av de tre rummen är kallställda ca 14 grader, men detta torde inte påverka då ena rummet som är varmt har samma problem. I ena rummet är dessutom bara ena fönstret frostat varför jag tror snarare att det kanske har med de enskilda fönstren att göra? Men det blir aldrig frost på fönstren på våning 1 och 2.

Hur kommer sig detta och är det något man bör åtgärda? Tack på förhand!


Gryning, frostigt fönster, vinterlandskap, snötäckta hustak, träramar, varmt ljus, inomhusvy, stillhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster med iskristaller, soluppgång, vinterlandskap, kall morgon, frostigt glas, träram, inomhusvy, diffust ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frostigt fönster, iskristaller, inomhusvy, kallt ute, träräm, ljusinsläpp, vinterscen, frostig textur, diffust landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy med frost, utsikt över snötäckt landskap och röda hus, vinterdag med solnedgång, lugn och tyst atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då är nog bågarna för täta. Det ska kunna cirkulera lite luft mellan inner och ytterbåge för att lufta ut fukten som hamnar där.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Då är nog bågarna för täta. Det ska kunna cirkulera lite luft mellan inner och ytterbåge för att lufta ut fukten som hamnar där.
Så kanske det kan vara. Min känsla utan att ha kollat närmare är dock att de snarare kan vara ganska otäta, men det är värt att kolla närmare på. Men det blir nog till våren när det är varmare ute. Frågan är dock varför det bara sker på vinden, om det bara är en slump för just dessa fönster eller om det kan vara något annat generellt fel på just vindens förhållanden?
 
K
När jag fick kondens mellan rutorna så hjälpte det att byta till ny tätningslist.
 
K K. L skrev:
När jag fick kondens mellan rutorna så hjälpte det att byta till ny tätningslist.
Okej, det är ju liknande bedömning som kommentaren ovan. Kanske får prova det som en första åtgärd.
 
H Joakimwiljelöf skrev:
Okej, det är ju liknande bedömning som kommentaren ovan. Kanske får prova det som en första åtgärd.
Kan nog vara båda problemen, att det läcker varmare luft innefrån pga. dåliga tätningslister, och för tätt mellan inner och ytterbåge så att fukten där inte luftas bort.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kan nog vara båda problemen, att det läcker varmare luft innefrån pga. dåliga tätningslister, och för tätt mellan inner och ytterbåge så att fukten där inte luftas bort.
Mycket möjligt och rimlig bedömning. Jag får gå igenom fönstren noga till våren både avseende tätningslister mot karm och ventilerande lister mellan bågarna.
 
Hur ser fönsterkittet ut till de yttre fönsterrutorna? Är kittet dåligt och sprucket, eller kanske t o m ramlat bort, kommer det lätt in fukt mellan rutorna och detta fryser när det blir kallt ute.
Är tätningslisterna dåliga blir det istället frost på insidan av det inre fönstret. (Gissa hur jag vet det...?)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hur ser fönsterkittet ut till de yttre fönsterrutorna? Är kittet dåligt och sprucket, eller kanske t o m ramlat bort, kommer det lätt in fukt mellan rutorna och detta fryser när det blir kallt ute.
Är tätningslisterna dåliga blir det istället frost på insidan av det inre fönstret. (Gissa hur jag vet det...?)
hmm… intressant input! Jag skulle nog säga att kittet har sett sina bättre dagar. (Har redan kittat om några andra fönster pga kitt som lossnat). Frosten är på insidan av det yttre fönstret. Kanske kan det vara alla 3 orsakerna till olika grad som orsakar problemet…

Menar du att det blir frost på insidan av det inre fönstret vid dåliga tätningslister pga att minusgrader läcker in och fryser fuktig inomhusluft?
 
H Joakimwiljelöf skrev:
Menar du att det blir frost på insidan av det inre fönstret vid dåliga tätningslister pga att minusgrader läcker in och fryser fuktig inomhusluft?
Ja. Eftersom fönstret är kallt kondenserar fukten i inomhusluften på fönstret, och är det då minusgrader på ytan fryser kondensen. Är det ett fungerande självdrag i huset kommer det dra in kalluft genom alla tillgängliga öppningar, små som stora.
Har du problem med frost på insidan av den inre rutan också, eller är det bara på insidan av den yttre rutan?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja. Eftersom fönstret är kallt kondenserar fukten i inomhusluften på fönstret, och är det då minusgrader på ytan fryser kondensen. Är det ett fungerande självdrag i huset kommer det dra in kalluft genom alla tillgängliga öppningar, små som stora.
Har du problem med frost på insidan av den inre rutan också, eller är det bara på insidan av den yttre rutan?
Bara frost på insidan av den yttre rutan.
 
Marine lavale
Det låter som om det kan finnas ett problem med lufttätheten i dina fönster på vinden. När temperaturen utomhus är lägre än temperaturen inomhus och lufttätheten i fönstret är dålig kan det leda till att kall luft tränger in och kondenserar på det kalla glaset. Detta kan leda till bildning av frost eller is på insidan av fönstret.

Ett annat möjligt skäl kan vara att fönstrens tätningar är skadade eller försämrade. Detta kan leda till att kall luft tränger in genom sprickor eller luckor i fönstret och kondenserar på det kalla glaset.

Det kan också vara att fönstren inte är riktigt isolerade.
 
Marine lavale Marine lavale skrev:
Det låter som om det kan finnas ett problem med lufttätheten i dina fönster på vinden. När temperaturen utomhus är lägre än temperaturen inomhus och lufttätheten i fönstret är dålig kan det leda till att kall luft tränger in och kondenserar på det kalla glaset. Detta kan leda till bildning av frost eller is på insidan av fönstret.

Ett annat möjligt skäl kan vara att fönstrens tätningar är skadade eller försämrade. Detta kan leda till att kall luft tränger in genom sprickor eller luckor i fönstret och kondenserar på det kalla glaset.

Det kan också vara att fönstren inte är riktigt isolerade.
Om jag då till våren ser över både kitt, tätningslister och ventilerande lister mellan fönstren borde sannolikt problemet åtgärdas oavsett orsaken tänker jag?
 
H Joakimwiljelöf skrev:
Bara frost på insidan av den yttre rutan.
Då är det dags att kitta om fönstren till sommaren, mao!
Jag har samma planer.
 
  • Gilla
Husfixardoktorn
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.