Vi har en lokal snickare som gör våra köksskåp i björk. Jag tänkte måla dem i linoljefärg. Någon som har erfarenhet av hur linoljefärg funkar PRAKTISKT på köksskåp ? Hur göra med insidan ?
Tänkte lämna INSIDAN omålad (alltså ofärgad) men borde man olja eller lacka ? Helst skulle jag lämna ytan inne i skåpen omålad och sätta vaxat papper som förr . :)
 
Många läser men ingen svarar ... Vi kan väl knappast vara de första som skall måla köksskåp ? Tips önskas, gärna också tips på fina kulörer :)
 
Varför gör man dem i det dyra materialet björk om de ändå ska målas ?
Då blir det ju billigare med furu och ev gran där det är befogat.

Mvh
 
Björk är hårdare än furu, valde björk på rekommendation av snickaren.
Inga andra kommentarer ? Vill ha gammaldags stil så omålat känns inte som ett alternativ.
 
Jag fattar inte riktigt frågan, du undrar "hur måla köksskåp". Du tänkte måla med linolja på utsidan och du vill inte måla insidan, men funderar på att lacka eller olja trots att du egentligen vill ha omålat??? Det kan vara därför du inte får några svar.... :)
 
Det går alldeles utmärkt att inte måla inne i skåpet! Jag bodde i en funkislägenhet med köksinredningen kvar från 40-talet, där var inredningen obehandlad på insidan och nog de fräschaste skåpen jag har sett, faktiskt. Och då har jag bott på många ställen.
 
Oj då, jag kallar inte olja eller lack för "målat", menade alltså att jag inte tänkte måla med linoljefärg på insidan.

Jag har dock hört att man bör BEHANDLA insidan med lack eller linolja om man målar utsidan, finns det något fog för det påståendet ?
 
  • Gilla
Rosenbad
  • Laddar…
Varför skulle man behöva göra det?
Hos mig var luckorna sprutmålade på ut- och insidan, men resten av skåpet var obehandlat. Det hade ju funkat i femtio år, så varför inte?
 
Ok, då förstår jag. Jag har sett både obehandlade samt målade insidor som sett helt ok ut. Ingen egen erfarenhet, men om jag inte skulle måla insidan så skulle jag nog köra med linolja och terpentin, men som sagts tidigare, det går säkert lika bra obehandlat... :) Det gör väl ingen direkt skillnad rent utseendemässigt men det blir ju en del jobb om man oljar insidan förstås.
 
Jag har fått rådet att behandla (olja eller lacka) även insidan eftersom det annars finns risk för att träet skulle slå sig. Kan det stämma ? Känner en som satt olja (lin) på insidan och det blir kvar en viss lukt, vilket man kanske inte vill ha i köksskåp (?).
 
Mina köksskåp som är original 50-tal i allmännyttans lägenhet är omålade m brun masonit i väggar o trä i hyllplanen.
Däremot mina föräldrars som också är original 50-tal är målade invändigt, så det går nog vilket som....

Linoljning tror jag inte på. I kombination med matoset som tränger in i skåpen får man en kladdig yta som även i värsta fall möglar om det är ett hus som står stängt o ouppvärmt på vintern.
 
Sommartorparn skrev:
Linoljning tror jag inte på. I kombination med matoset som tränger in i skåpen får man en kladdig yta som även i värsta fall möglar om det är ett hus som står stängt o ouppvärmt på vintern.
Oj, har du sett det?! Möglande trä pga linoja och terpentin i kombination med matos? Låter mycket märkligt...
 
Pius skrev:
Jag har fått rådet att behandla (olja eller lacka) även insidan eftersom det annars finns risk för att träet skulle slå sig. Kan det stämma ? Känner en som satt olja (lin) på insidan och det blir kvar en viss lukt, vilket man kanske inte vill ha i köksskåp (?).
Ja sätter du in våta saker i skåpet finns risken att det slår sig, hur stor risken är vet jag dock inte. Som sagt, det är ju inte helt ovanligt med obehandlade skåp som håller bra.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Oj, har du sett det?! Möglande trä pga linoja och terpentin i kombination med matos? Låter mycket märkligt...
Två olika saker. :)

I min sommarstuga som är fuktig o obebodd större delen av året blir det över vintern ofta mögelludd på linoljebehandlade ytor. Ingen katastrof, man torkar lätt bort det, men jag skulle absolut i det huset akta mig för att linolja köksskåp. (OK alla har inte så fuktiga hus förstås...)

Jag har också erfarenhet av linoljade lister i mina föräldrars kök, som har lite mera normalt inomhusklimat ;) och där har matosklibbet ingått någon slags symbios med linoljan och så har damm fastnat på det. Kort sagt, svårt att hålla rent......

Vad gäller lukt så kommer den att försvinna med tiden. Men varför över huvudtaget krångla till det med olja? Trärent med hyllpapper funkar bra. Tycker man i framtiden att träet har blivit solkigt kan man såpskura eller måla.
 
Insidan på ganska många gamla omålade kök ser lite ofräsch ut, men det är svårt att säga vad det beror på. Någon sorts behandling där det inte är vaxat papper skulle jag nog vilja ha, primärt i bak- och sidostycken alltså. Om man inte gillar lukten av linolja (vilket jag har svårt att förstå om det inte är mat i skåpen) finns ju alltid paraffinolja, och den är nästan gratis. Den kan man ju också såpskura vid behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.