Hej,

Har satt upp en hygrometer i garaget då jag upptäckt att det är kondens (vatten) på insidan av fönstret. Hygrometern visar mellan 60-70 % utan att det står några blöta bilar i garaget vilket känns högt. Garaget är fristående och måste vara ganska isolerat då det håller värmen relativt väl. Se bild nedan för ritning och förutsättningar.


Schematisk illustration av förråd med fönster, luftvärmepump, hygrometer och ventilationselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hur gör jag för att få ner luftfuktigheten med ovan förutsättningar?

Har testat följande utan att LF gått ner:

Startat luftvärmepumpen på 17 grader, tallriksventilen fullt öppen.

Borde jag istället stänga av luftvärmepumpen, starta tilluftsfläkten och fortsatt ha tallriksventilen öppen?

Tar gärna emot input.
 
Mer ventilation är ju nödvändigtvis inte vägen till framgång.
Det beror helt enkelt på tempen i garaget och hur fuktig luften utomhus är. Vintertid är den relativa fuktigheten ofta väldigt hög. Dock är det ju så att är det minusgrader så kan ju inte luften bära speciellt mycket fukt alls, så den totala fukten i luften är ändå låg. Men nu har vi ju inte alltid minusgrader i det här landet.
Hur varmt har du i garaget?
Om du värmer det till 15-20 och samtidigt kör ventilation så bör det bli torrare där inne.
Angående ventilationen så är det normala i ett enkelt system i en byggnad att man kör mekanisk frånluft och sen tar tilluften genom någon form av ventil. Men för luftfuktighetens skull bör det ju funka med det system du beskriver oxå. Värm upp garaget och omsätt luft så bör det torka upp om det inte tillförs fukt från något håll.
 
Du ska ev. behöva ha en frånluftsfläkt som suger ut luften inte skjuter in (om jag tolkar din beskrivning rätt).
Du värmer upp och håller torrt och omsätter en "lagom" mängd via din tilluftsventil, testa att vänta på fläkten helt enkelt.
 
Har själv ett fristående garage med lite för hög luftfuktighet som jag klurat över. Vårt är inte uppvärmt, ca 60 kvm. En bil körs dagligen och ställs i garaget, det värmer faktiskt en del. Ligger alltid på 3-4 grader även vid rätt många minus ute.

Jag har länge funderat på om en Solarventi (eller liknande) skulle hjälpa till. Då behövs ytterligare ventil så luften kommer ut också. Fördelen med dagens elpriser är ju att den är gratis att använda. I en sommarstuga vet jag att det gjort bra effekt...

Kanske något att fundera över?
 
Hade själv problem med att textiler och annat i garaget började mögla. Satte in en Acetec EvoDry 6H 2.0 och det verkar ha löst problemet bra. Vi kör ju även in snöiga bilar på vintern och den grova plattan saknar golvbrunn och någon direkt lutning så vattnet blir liggande på plattan. Har faktiskt inte kontrollerat hur ofta den kör på avfuktning kontra bara fläkt så ska inte svära på att det blev mer än en svindyr fläkt =)
 
M Mikael K. skrev:
Har själv ett fristående garage med lite för hög luftfuktighet som jag klurat över. Vårt är inte uppvärmt, ca 60 kvm. En bil körs dagligen och ställs i garaget, det värmer faktiskt en del. Ligger alltid på 3-4 grader även vid rätt många minus ute.

Jag har länge funderat på om en Solarventi (eller liknande) skulle hjälpa till. Då behövs ytterligare ventil så luften kommer ut också. Fördelen med dagens elpriser är ju att den är gratis att använda. I en sommarstuga vet jag att det gjort bra effekt...

Kanske något att fundera över?
Vi har en Solarventi i ett uterum. Den klarar bara av att värma och hålla undan fukten under den ljusa årstiden.
Oktober till Mars är den helt död - inte tillräckligt med sol för att väcka liv i fläkten (huset ligger på västkusten).
 
Stort tack för era svar!

Jag testade att starta tilluftsfläkten, höja värmen till 20c och sedan öppna tallriksventilen på max. Då gick det på några timmar från 67 % till 54 % LF.

Den kombinationen verkar med andra ord fungera. Sen är det alltid svårt att veta huruvida skiftningar i temp utomhus påverkat eller inte. Men jag ska testa denna kombination några gånger så får vi se.

Med dagens elpriser är det dock en ganska dyr variant för att få ner LF i garaget...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.