Hej,

Funderar på vad som ger snyggaste layout vid valmat tak. Inte lätt att avgöra från bilder.

Liggande tycks fylla ut bättre och ger mer marginal uppåt/neråt.
Vid 550cm "takhöjd" (unederkant nockpanna) blir det
- 34cm marginal vid stående
- 94cm liggande.
(panel Hyundai 1719x1140mmm)

Torde gå ytterligare några cm för fästen.
Då jag vill kunna ta mig fram, gå på nock (ej nockpanna) så låter 34 tight....


1) Stående
3D-modell av ett valmat tak med olika layouter för solpaneler, inklusive stående och liggande placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2) liggande
3) liggande, shiftat (vet inte hur detta går till riktigt), men det ser bra ut?

Skiss över ett valmat tak med solpaneler i olika layouter: stående, liggande och shiftad placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
R rispalt skrev:
Hej,

Funderar på vad som ger snyggaste layout vid valmat tak. Inte lätt att avgöra från bilder.

Liggande tycks fylla ut bättre och ger mer marginal uppåt/neråt.
Vid 550cm "takhöjd" (unederkant nockpanna) blir det
- 34cm marginal vid stående
- 94cm liggande.
(panel Hyundai 1719x1140mmm)

Torde gå ytterligare några cm för fästen.
Då jag vill kunna ta mig fram, gå på nock (ej nockpanna) så låter 34 tight....


1) Stående
[bild]


2) liggande
3) liggande, shiftat (vet inte hur detta går till riktigt), men det ser bra ut?

[bild]
Ska du ha helsvarta spelar det mindre roll, annars är det tycke och smak som avgör.

Själv ska vi köra ståendes helsvarta.

Kör på det du tycker är snyggast, det är ju ditt tak.
 
Tycke och smak, inte lätt. Om det inte vore för den faktiska skillnaden i marginalen "takfot & nock" så hade jag valt stående då det bygger en rails mindre (tightare mot tak, enklare,billigare ).

Nu har jag även förstått att sk "shingled panel" bör monteras vertikalt så liggande kanske inte ens är ett alternativ.

Här skrivs en del matnyttigt om liggande vs stående.:

https://www.solarquotes.com.au/blog/landscape-solar-panels/
 
@rispalt : hur har det gått här, vad blev det tillsist ?
 
Väntar fortsatt på installation... Vi tittade på andra installationr med Hyundai HiE-S400VG och gillade att de verkligen upplevdes _svarta_. Dess "svärta" och bra recensioner (panel och entrepenör) fällde avgörandet. Med vårt val av Hyundai, blev det således stående (Shingled). Stående blir även tightare mot tak.

Jag tror dock att snyggaste alternativet skulle vara mindre liggande paneler som fyller ut trekanterna. Pusslande..
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
R rispalt skrev:
Väntar fortsatt på installation... Vi tittade på andra installationr med Hyundai HiE-S400VG och gillade att de verkligen upplevdes _svarta_. Dess "svärta" och bra recensioner (panel och entrepenör) fällde avgörandet. Med vårt val av Hyundai, blev det således stående (Shingled). Stående blir även tightare mot tak.

Jag tror dock att snyggaste alternativet skulle vara mindre liggande paneler som fyller ut trekanterna. Pusslande..
Kan inte se varför det blir tightare mot tak bara för att det är stående paneler ?
 
< ursäkta mitt förrvirrande svar - nu korrigerat. >

Vet inte om det är typiskt/alltid men de jag sett göra liggande panel lägger liggande skenor i bas och stående skenor på dessa. Då bli liggande panel skenhöjd högre vs liggande. K2 SpeedRail är 22mm hög, så det är inte jättestor skillnad men ändock... Snyggast är ju infällda paneler, om man byter tak samtidigt så är det en bra idee att fundera på. Totalt kan det bli samma kostnad jmf utanpålligade, eventuellt billigare tom!
 
Redigerat:
@rispalt men ni ska ha liggande (landskap) paneler och då bara ett lager med vertikala skenor ?
 
Tror jag hann förvirra både er och mig. Vi kommer att ha stående panel med, som vanligt, ett varv liggande skenor. Inget konstigheter..

OM vi valt/kunnat ha liggande panel så hade man lagt två varv skenor. Liggande skena i botten och ytterligare ett varv stående skenor, därav en skenhöjd högre panel. Finns säkert alternativ lösning men detta var den lösning som två olika entrepenörer skissade på.
 
R rispalt skrev:
Tror jag hann förvirra både er och mig. Vi kommer att ha stående panel med, som vanligt, ett varv liggande skenor. Inget konstigheter..

OM vi valt/kunnat ha liggande panel så hade man lagt två varv skenor. Liggande skena i botten och ytterligare ett varv stående skenor, därav en skenhöjd högre panel. Finns säkert alternativ lösning men detta var den lösning som två olika entrepenörer skissade på.
Vilket montagesystem blir det hos dig ?
När får du din installation utförd ?
 
Påbörjades en vecka tillbaka men valda K2 fungerade inte på del av vårt tak, för långt avstånd läkt/panel. Antiklimax.. Surt. Så nu räknar/projekterar man om. Sannolikt blir det annat fäste, kan bli MAFI eller WELAND - båda är godkänd för direkt infästning på råspont.
 
R rispalt skrev:
Påbörjades en vecka tillbaka men valda K2 fungerade inte på del av vårt tak, för långt avstånd läkt/panel. Antiklimax.. Surt. Så nu räknar/projekterar man om. Sannolikt blir det annat fäste, kan bli MAFI eller WELAND - båda är godkänd för direkt infästning på råspont.
Så surt och irriterande kan jag helt klart förstå. Vilken installatör har du valt ?
 
1komma5 (tidigare Cellsolar). Glad för det än så länge (vilket kanske inte säger så mycket - typ allt återstår). Lite turbulens har det varit men de har varit lyhörda och tycks fortsatt jobba på en bra lösning. Även besiktningsföretag ger hyfsat betyg på 1komma5 med avseende på att de hanterar anmärkningar på ett smidigt sätt. Slutresultatet beror i hög grad på installation, vilket team som landar hos oss. Jag jobbar på att de ska få 0 anmärkningar:) Win-Win tänker jag. När det händer...
 
Redigerat:
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
R rispalt skrev:
1komma5 (tidigare Cellsolar). Glad för det än så länge (vilket kanske inte säger så mycket - typ allt återstår). Lite turbulens har det varit men de har varit lyhörda och tycks fortsatt jobba på en bra lösning. Även besiktningsföretag ger hyfsat betyg på 1komma5 med avseende på att de hanterar anmärkningar på ett smidigt sätt. Slutresultatet beror i hög grad på installation, vilket team som landar hos oss. Jag jobbar på att de ska få 0 anmärkningar:) Win-Win tänker jag. När det händer...
Går det något frammåt här ?
 
närmar sig, hoppas att det påbörjas inom 2-4 veckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.