Tokslut Tokslut skrev:
Roligt du tar upp det, gamla svenska bilbilder kommer upp då och då och kollar man upp reg. # så är allt som oftast jänkarna fortfarande vid liv medans japanerna är skrotade (pickuper) ;)
Troligen beror det mest på att det finns ett stort gäng entusiaster till gamla jänkebilar. Dom är ju oftast renoverade flera gånger.

Tycker själv om gamla fina us bilar så jag förstår varför dom hålls igång.

Gamla japs var ju inte så speciellt bra på någonting men dom har ju blivit betydligt bättre. Vet inte vilka som rostar värst idag men det finns väl bra och dålig modeller av alla tillverkare.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Roligt du tar upp det, gamla svenska bilbilder kommer upp då och då och kollar man upp reg. # så är allt som oftast jänkarna fortfarande vid liv medans japanerna är skrotade (pickuper) ;)
Enligt top gear så dör aldrig en hilux. Whistlindiesel provade att ta död på en med ;)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Usa bilar är ju inte direkt kända för sin rosttålighet.
Stor del av det beror på att dom i många ställen inte har nån besiktning så folk kör omkring glatt ovetandes och ingen där rostskyddar värt ett skit heller. Bilar i Sverige och Finland, även USA tillverkade tror jag håller längre då vi rostskyddar mycket bättre.
 
M maria01 skrev:
problemet med såna här ramar är ju att dom inte är öppna lik en lastbil så att vatten salt samlas kvar i ramen

för var det ju vanligt när man köpte en ny bil att man direkt lämna in den på underredsbehandling idag inte lika vanligt för många som köper nya bilar bytter ju in dom till en ny efter några år
Det där är ett enormt problem. Skulle förstaägarna försöka sköta sina bilar litet så skulle det finnas helt andra möjligheter för billigt bilägande för vanliga människor.
Köper man en nästan ny det vill säga 12-15 år gammal bil i dag så får man ta ledigt en månad från arbetet och svetsa och sandblästra och måla innan man har någonting att köra med.
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det där är ett enormt problem. Skulle förstaägarna försöka sköta sina bilar litet så skulle det finnas helt andra möjligheter för billigt bilägande för vanliga människor.
Köper man en nästan ny det vill säga 12-15 år gammal bil i dag så får man ta ledigt en månad från arbetet och svetsa och sandblästra och måla innan man har någonting att köra med.
visa är ju bättre en andra håller man sig till lite lyxare bilar så håller dom sig bättre fast dom är 15 år
 
DennisCA DennisCA skrev:
Stor del av det beror på att dom i många ställen inte har nån besiktning så folk kör omkring glatt ovetandes och ingen där rostskyddar värt ett skit heller. Bilar i Sverige och Finland, även USA tillverkade tror jag håller längre då vi rostskyddar mycket bättre.
Ja deras fordonssäkerhet är ju inte så mycket att hurra för. Där är det lite annan bilkultur också mera slit o släng. Man köper en bil kör den tills den rasar och då köper man en ny.

Dock så finns dom bilar jag haft o göra med i Sverige och Finland. Jag vet inte om dom är sålda här eller privatimporterade. Men nästan alla lite äldre us bilar som jag jobbat på har haft mycket rost. Om dom inte är ägda av någon entuiast som har dom som finbil.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Bilar i Sverige och Finland, även USA tillverkade tror jag håller längre då vi rostskyddar mycket bättre.
Nja, hur stor andel av bilägarna rostskyddar sina bilar?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nja, hur stor andel av bilägarna rostskyddar sina bilar?
Känner ingen som gör det.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Känner ingen som gör det.
Inte jag heller. Det gjordes väl för 30-40 år sedan.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
K Kane skrev:
Inte jag heller. Det gjordes väl för 30-40 år sedan.
Tuff Kote Dinol här skickar ut bokningsförslag till folk med 2-3 år gamla Volvos här, men har svårt att tro att någon nappar. :thinking::rolleyes:
 
K Kane skrev:
Nja, hur stor andel av bilägarna rostskyddar sina bilar?
Svärmor!
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Känner ingen som gör det.
Jävligt dålig utveckling men det är typiskt...

Här tycker jag det är normalt ännu, fast desto längre söderut och desto större stad ägaren bor i, desto sannolikare att personen skippar rostskyddet.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Känner ingen som gör det.
Jag brukar alltid göra något när jag köper "ny" bil, Mondeon lämnade jag in till Dinitrol när jag köpte den 2018... Fiestan jag köpte innan gjorde jag själv...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
galento
K Kane skrev:
Nja, hur stor andel av bilägarna rostskyddar sina bilar?
Det brukar vi försöka med här , antingen lämnat bort eller gjort det själv.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag brukar alltid göra något när jag köper "ny" bil, Mondeon lämnade jag in till Dinitrol när jag köpte den 2018... Fiestan jag köpte innan gjorde jag själv...
Jag har åkt Volvo i 20år så.. ;)
(20år...?! Nu kände jag mig nästan lite som en farbror)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.