P paralun skrev:
Jo men den här bilden är väl från övervåningen?
[länk]
Så som jag ser det så måste du få runt luften i huset med tillräcklig värme samt då byta luft.
Den bilden är från övervåning, stämmer. Det blev även kondens på nedervåning innan vi började ha mer öppna dörrar, då försvann det
 
B Beckidekk skrev:
Den bilden är från övervåning, stämmer. Det blev även kondens på nedervåning innan vi började ha mer öppna dörrar, då försvann det
Ok, jo AirMove 2.0 fixar nog det där med lämplig placering så får du mer snurr på luften i huset.
Sen är det då vad LVP pallar med?
 
pdov
Är bygglovet ett fritidshus eller ett permanenthus? Verkar inte som om den frågan är besvarad i tråden?
Är det ett fritidshus så har kommunen förmodligen inte krävt in någon ventilationsritning vid byggstartsmötet. Om det däremot är ett permanentboende så borde kommunen levt och fått en ventilationsritning.

Jag skulle vilja veta hur man räknar på ventilationen i detta hus? I moderna hus vill man ha undertryck vilket uppnås med att man blåser ut lite mer luft än man teoretiskt tar in.
Du verkar bara ha frånluftdon i badrummet som när ni inte kör köksfläkten ska ventilera ut behovet för hela bostaden, stämmer det?
 
H
Väldigt svårt att veta om det faktiskt är högre luftfuktighet på övervåningen eller bara lägre temp när du.inte skriver ut temperaturerna. Kan det inte bara vara några grader kallare på övervåningen?
 
  • Gilla
Beckidekk
  • Laddar…
Sittställning
H halj skrev:
Väldigt svårt att veta om det faktiskt är högre luftfuktighet på övervåningen eller bara lägre temp när du.inte skriver ut temperaturerna. Kan det inte bara vara några grader kallare på övervåningen?
Det går hand i hand så visst måste det vara så, varm luft stiger blir svalare och rlf ökar och kondenserar på kalla ytor
 
Skulle en miniventilation på övervåning vara ett alternativ för att få bättre cirkulation på luften? Dels friskluft in, dels värmeåtervinning och dels bättre luftcirkulation

https://mitsubishielectric.se/produkt/miniventilation-50/

Jag tänker att luften uppe då blandas bättre med luften nerifrån (som är uppvärmd). :geek:
 
Sittställning Forlowt skrev:
Relativ luftfuktighet?

Om du har låt säg 50% lf och sänker temperaturen några grader kommer lf gå upp. Kall luft håller ej lika mycket fukt som varm luft.
Till detta måste man ju lägga grundfuktigheten och årstiden.

Men jag har svårt att tro att man får ned det så mycket som -65% om man har 20 grader inne och det är säg +10 ute ?
I september skulle det innebära ca 5% luftfuktighet inne, om man går enligt nedan översiktdiagrammet nedan, även om det förstås har lite med temperaturen och fuktigheten ute på en vissa plats/viss månad, att göra också...

Så man får nog ta det som grova riktvärden ?


thumb_453__auto_850904660de984af948beee3aee98a4f.png
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Det går hand i hand så visst måste det vara så, varm luft stiger blir svalare och rlf ökar och kondenserar på kalla ytor
Det här är ju ett "klassiskt" problem i en sommarstuga hur man får upp värmen till övervåningen.
Min far använde egenbyggda fläktlösningar för att trycka ner luften från övervåningen till nedervåningen och det fungerade, sen får man en mycket snyggare lösning med Air Move 2.0 som TS tittat på.
Men den måste vara rätt placerad och sedan är det då att LVP får arbeta hårdare eftersom man trycker ner kallare luft.
 
  • Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Vad ska du använda vindsvåningen till? Det styr vad du bör göra.
Som det är nu har du förmodligen ingen ventilation där. En väggventil där fungerar förmodligen som en frånluftventil. Luften går i så fall via trappan upp. Vilket innebär att delen utan fönster är oventilerad.
En tilluftsventil har förmodligen inte kapacitet nog för att ventilera 0,35 l Per s och m2. Fast ska det vara förråd behöver du ju inte lika mycket. Kontor, desto mer...
Det kan räcka med en tilluftsventil i fönsterlöst gavelväggen du kanske får luftflöde då.

Mer ventilation då behöver du mer värme på ovanvåningen för att få ner RH (relativ luftfuktighet). Eller billig avfuktare kanske? Vad tror ni andra?

Har hört om en del erfarenheter av gasolvärmare i husbil. Mycket mindre yta och sämre isolering men kontentan är att saknar man utlopp för avgaserna så kan det bli en hel kondens inomhus.

På nedervåningen har jag en liknande lösning. Kör på konstant flöde och extra mycket vid hög RH, t ex dusch.
 
https://www.byggahus.se/forum/threa...rums-ftx-aggregatet-mitsubishi-vl-100.439380/

Kanske något sådant? Alternativt en mer riktig med rör på vinden?
Bättre vent hjälper alltid. Nybyggt med självdrag låter dumsnålt. Min bror har samma fel och det möglar till och med i hans tillbyggnad.

Edit: kör gasol nu i dessa dyra vinter tider och fuktigheten skjuter från 30%-40% till direkt över 60% så det är något att tänka på
 
Varm luft är tänkt att ta vägen upp genom trappan.

"Väldigt brant trappa, så den blir lite som ett lock. Värmen från LVP sprider sig inte upp fastän den sitter mitt för trappan några m bort"

Du får fixa en luftsluss från övervåning till nedervåning, så långt bort från trappan som möjligt.
Då blir det cirkulation och varmare på övervåningen.

Kalluften kan inte möta varmluften i trappan, därav står luften stilla på övervåningen.
 
H Hybro skrev:
Varm luft är tänkt att ta vägen upp genom trappan.

"Väldigt brant trappa, så den blir lite som ett lock. Värmen från LVP sprider sig inte upp fastän den sitter mitt för trappan några m bort"

Du får fixa en luftsluss från övervåning till nedervåning, så långt bort från trappan som möjligt.
Då blir det cirkulation och varmare på övervåningen.

Kalluften kan inte möta varmluften i trappan, därav står luften stilla på övervåningen.
Jo men det har ju TS redan funderat på... Air Move 2.0
https://airmove.se/webbshop/airmove-2-0
(jag ser ingen annan minsta möjliga "budgetlösning")
 
.
Får väl köra den åt rätt håll då;)

Men det behövs ingen sådan. Räcker med ett galler försett hål.
 
A aka_the_barf skrev:
[länk]

......Min bror har samma fel och det möglar till och med i hans tillbyggnad.
Hur ser förutsättningarna ut i övrigt för hans tillbyggnad då? Låter jättetokigt att det möglar men utan att veta hur det ser ut har jag inte så mycket att relatera till tyvärr...

F.Ö intressant inlägg om aggregatet, verkar ha funkat bra för dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.