Men nu är jag mest intresserad av att koppla så att jag enkelt kan koppla bort all utrustning, utan att behöva slita ut allting. För åskskydd som är tillräckligt kan man ju bara glömma.
 
För de som verkligen vill ha ett fullgott åskskydd mot indirekta träffar krävs dels skydd mot inledning (grovskydd osv samt god ekvipotensiering) samt även en lämplig inre struktur på allt ledande materiel. I princip kan man säga att det gäller att ha en trädformad struktur där alla ledningar följs åt och inga bryggor mellan "grenar".
 
Det enda jag kommer på är att rycka alla kablar ur patchpanelen samt strömen till modem/fiberdosa/router/switch. Det ger i alla fall en god chans iom att vi får bort datorerna och deras jordledningar samt att vi bryter inkommande väg för störningar via signal och elnät. Att bara stänga av en sådan liten strömbrytare som tex sitter på uttagslister räcker inte om det är en hyffsad närträff. Åskan hoppar bara över kontaktbryggan ändå
 
Vart får jag tag på rackvinklar?
 
Brukar vara enklast att göra själv. De brukar vara unika per pryl/tillverkare om du menar de vinklar man monterar switchar routrar osv med. Hittar man dem som tillbehör så brukar prislappen vara gnaska "salt"
 
Okej, bara att skaffa nån slags vinkeljärn i rätt storlek och göra lämpliga hål.
 
Japp eller 1.5-2 mm plattjärn, ett skruvstäd och en klubba :)
 
Ska man använda brytskydd till patchkablar? Eller klarar man sig utan, i mitt fall gäller det kablarna i panelen.

Kjell G
 
Brytskydd behövs bara om man har låter kabeln hänga fritt och den är hyffsat lång. Ofta brukar man hänga upp kablarna på kabelkrokar som minskar tyngden. Buntar man med buntband ska man göra det löst, inte dra åt buntbandet för kung och fosterland.
 
Rekommendrar plastspiral eller kardborrband till buntningen. Lätt och bra att öppna och stänga vid behov
 
Vill ha ett nätverksuttag i en flerfacksram, helst Eljo, men kan detta passa utan att det ser allt för konstigt ut? Tycker det är en väldig djungel vad gäller ramar. Det är ett vanligt infällt uttag, inköpt på Jula och Kjell & Co.
 
  • 45316840_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen anning faktiskt. De enda uttag jag har vana av att sätta i flerfackare är ECS uttag men dels var det ett antal år sedan, dels tror jag inte att de går att få tag i som slutkund, åtminstänne svårt
 
Okej, för Eljo (och många andra) har ju egna uttag men vad ska jag då med mina nio vanliga uttag? Det finns ju plattor för antenn så att man kan använda vanliga uttag med ramar, men liknande plattor för nätverk har jag inte sett.
 
ThomasLindgren skrev:
Kan detta möjligtvis funka?
[länk]
Svarar själv då. Vinklad centrumplatta funkar inte. Ingen som har nån aning vad som kan funka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.