Ska regla upp ett golv samt göra ett nytt bjälklag i andra änden av rummet för att senare lägga golvspån, golvavjämning och till slut lägga klinker.

Fråga ett:
Halva rummet har ett gediget bjälklag med 45x120 på c/c 600. Då det är svårt att regla upp i samma rikting som befintliga reglar så funderar jag på att regla upp med kortlingar på c/c 300 i vinkel mellan de gamla reglarna. Låter det som en vettig idé eller håller jag på att göra något stort misstag?

Fråga två:
För att bygga upp ett nytt bjälklag i andra delen av rummet (där finns nu bara väggar och sedan ett hål ner i krypgrunden) har jag tänkt att gjuta fyra plintar med stolpskor. Mellan varje plintpar lägger jag en 45x120 tryckt regel. Över dessa lägger jag sedan 45x70 i vinkel på c/c 300 som kommer i nivå med bjälklaget från fråga ett. Kortsidorna fästs mot befintliga väggar.
Återigen, låter det sig göras eller har jag gjort ett tankefel? Bredden på ytan är ca 2,5 m och plintarna med det tryckta virket är tänkt att stå tvärs den riktingen. Alltså kommer de övre reglarna om 45x70 att vara 2,5 m långa och ligga på två 45x120 reglar. Bör jag lägga till en tredje plintrad och flytta ut de andra så långt ut mot sidorna som möjligt?

Blev lite rörigt i andra frågan. Hoppas att någon förstår vad jag har fått för mig att göra och kan svara om det är ok eller helt fel.
 
120 och 70. Hur långt har du mellan fästpunkterna. Är det bara i mina öron som det låter oehört klent?
 
Befintliga reglar är nog snarare 50x150 (sågat) när jag tänker efter och är ca 3 m. Vad är att rekomendera i virkesdimension där jag ska få till ett nytt bjälklag enligt metoden med plintar? Den ytan är ca 2,6 x 1,5 m.
 
Golvreglar väljer man väl oftast 220*45 eller 195*45.
Beror även på spännviden. Jag har 220 och 4 m spännvid. Vad gränsen går har jag ingen aning om.
 
H
Varför inte ta och gjuta en platta istället? Om det är problem med vilka punkter huset bär, så kan du spänna vajrar i plattan som sedan gjuts in i betongen.
 
Gjuta platta är uteslutet då det rör sig om en sommarstuga ute på en ö. Plintar är nu gjutna och bjälkar i rätt dimensioner införskaffade. :)
 
H
ok, det är klart svårt med betong då!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.