M MIKE THE HAMMER skrev:
Banken tar en avgift för att göra en överföring i samband med husköp i storleksordningen 3000-5000 även om du har pengarna på ditt konto.
Stämmer, be banken om hjälp med KONTANT TILLTRÄDE, det är förmodligen en separat avdelning hos din bank.
När vi gjorde detta i somras var avgiften hos SBAB 5500kr.

MVH M.
 
  • Gilla
Msarps
  • Laddar…
S
Ja när jag köpte mitt hus på samma sätt så var de samma krångel, med Nordea.
Vansinnigt, de vägrade hjälpa till.

Som tur var kunde en hjälpsam mäklare hjälpa till just med själva överföringen, antar att han hade kontakter rakt in på "kontanttillträd"-avdelningen.
 
  • Gilla
ntthuthuy87 och 1 till
  • Laddar…
Jag råkade ut för detta på länsförsäkringar bank för några år sedan. De var mycket nedlåtande mot mig, sade att jag skulle kontakta mäklare och påpekade att en jurist inte upprättat köpekontraktet. Det jag bad om var att de skulle bevittna namnunderskrifterna och göra banköverföringen till säljarens konto (ett dödsbo). Tydligt nej på den frågan, de kunde inte bevittna någonting. Jag visste inte då att detta med kontanttillträde var en så stor grej.

Då frågade jag om de kunde göra en vanlig banköverföring på summan där på kontoret (de tar ut en avgft på 100kr tror jag), det kunde de göra.

På tillträdesdagen stövlade hela sällskapet in på bankkontoret (jag med en liten klump i magen). Två säljare, två köpare, barn och barnvakter (jag hade inte tillräckligt med folk att tillgå så barnvakterna fick bevittna underskrifterna). Banköverföringen gjordes samtidigt som vi skrev under. Jag skäms lite över detta eftersom vi var så mycket folk, barnen var inte helt stilla och tysta heller, men jag ville verkligen inte betala en mäklare flera tusen för detta (billig fastighet). Mäklaren har som jag förstått det inget ansvar för själva affären och säljarna var bekanta (Mäklarens uppdrag var enligt internet "att upprätta kontakt mellan säljare och köpare" så jag såg inte poängen.)

Länge hade jag funderingar kring ifall jag verkligen köpt fastigheten på riktigt (trots lagfart), vad jag kanske missat eftersom bankpersonalen var så säker på att "så kunde man inte göra". (Lantmäteriet kunde ge info om ägare, pantbrev, dödsbodelägare, servitut och annat. Kommunen kunde ge info om fastigheten, föreläggande om avlopp, planer i området och sånt. Elnätsbolaget kunde ge status om elanläggningen (avstängd pga dödsbo men att den kunde kopplas på utan problem). Bygden var sedan tidigare bekant för mig. Bra info om vad som ska stå i köpekontrakt och hur det kan vara formulerat för att det ska vara korrekt finns på internet.

Lycka till..
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
T Torpfröken skrev:
Jag har upplevt problemet, två gånger.
Första gången använde jag postväxel, men det är runt 10 år sedan.
Nu senast, under 2022 undersökte jag olika möjligheter och kom fram till att det enklaste var att först höja det godkända överföringsbeloppet till bankens ”tak”, i min bank var det en miljon per bankdag. Höjningen sattes i ett förbestämt antal dagar och banken ville känna till transaktionerna i förväg. Sen förde jag över summan delat över flera dagar.

Det visade sig vara den enklaste och billigaste lösningen.
Det ska jag undersöka, tack! Bör ju då även gå att både jag och frugan för över då taket bör vara per person och dag.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men även om du inte rent tekniskt kan göra överföringen själv måste du rimligen kunna beordra banken att överföra pengar som finns på ditt konto "någonstans" oavsett belopp. Hur motiverar de att du inte fritt ska kunna förfoga över dina pengar?
Exakt det jag tycker känns mest galet, att jag inte ska kunna nyttja mina egna pengar som jag själv vill!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror att det handlar om att banker och mäklare använder ett datorsystem som heter Tambur för tillträden vid fastighets- och bostadrättsaffärer:

[länk]

Fördelen med detta system är att man kan träffas hos mäklaren på dennes kontor istället för som förr på banken och pengarna kan knappas över när man sitter där på själva mötet med säljaren. Mäklaren fungerar s a s som bankernas garant för att allt är korrekt vid tillträdet. Det går således inte att använda detta system om inte en ansluten mäklare är iblandad i affären.

Som vanligt med stela IT-lösningar funkar det bra när man följer mallen men inte när man tillhör undantagen, t ex gör affär utan mäklare eller t o m vid kontanttillträde när ens bank inte ens är intresserad av affären (inga pengar att låna ut). Då får man gå tillbaka till system där pengarna betalas i förskott.

Jag har köpt ett mindre (och billigt fritidshus) den vägen. Men det fanns en mäklare inblandad och därmed ett klientmedelskonto som jag kunde föra över köpesumman till några dagar i förväg. Förr i världen var ju postväxel standard, vet inte ens om det finns kvar sådana.
Tack är info! Hade en mäklare varit inkopplad hade inte problemet funnits verkar det som. Nu när varken mäklare eller lån är inblandade i affären så blir det trubbel..
 
H huvudtystnad skrev:
Jag råkade ut för detta på länsförsäkringar bank för några år sedan. De var mycket nedlåtande mot mig, sade att jag skulle kontakta mäklare och påpekade att en jurist inte upprättat köpekontraktet. Det jag bad om var att de skulle bevittna namnunderskrifterna och göra banköverföringen till säljarens konto (ett dödsbo). Tydligt nej på den frågan, de kunde inte bevittna någonting. Jag visste inte då att detta med kontanttillträde var en så stor grej.

Då frågade jag om de kunde göra en vanlig banköverföring på summan där på kontoret (de tar ut en avgft på 100kr tror jag), det kunde de göra.

På tillträdesdagen stövlade hela sällskapet in på bankkontoret (jag med en liten klump i magen). Två säljare, två köpare, barn och barnvakter (jag hade inte tillräckligt med folk att tillgå så barnvakterna fick bevittna underskrifterna). Banköverföringen gjordes samtidigt som vi skrev under. Jag skäms lite över detta eftersom vi var så mycket folk, barnen var inte helt stilla och tysta heller, men jag ville verkligen inte betala en mäklare flera tusen för detta (billig fastighet). Mäklaren har som jag förstått det inget ansvar för själva affären och säljarna var bekanta (Mäklarens uppdrag var enligt internet "att upprätta kontakt mellan säljare och köpare" så jag såg inte poängen.)

Länge hade jag funderingar kring ifall jag verkligen köpt fastigheten på riktigt (trots lagfart), vad jag kanske missat eftersom bankpersonalen var så säker på att "så kunde man inte göra". (Lantmäteriet kunde ge info om ägare, pantbrev, dödsbodelägare, servitut och annat. Kommunen kunde ge info om fastigheten, föreläggande om avlopp, planer i området och sånt. Elnätsbolaget kunde ge status om elanläggningen (avstängd pga dödsbo men att den kunde kopplas på utan problem). Bygden var sedan tidigare bekant för mig. Bra info om vad som ska stå i köpekontrakt och hur det kan vara formulerat för att det ska vara korrekt finns på internet.

Lycka till..
Var enda skillnaden att du själv såg till att ha påskrift av vittnen för överföringen till att banken kunde hjälpa dig?
Bokade du tid eller stövlade bara in under öppettiderna?
 
M Msarps skrev:
Var enda skillnaden att du själv såg till att ha påskrift av vittnen för överföringen till att banken kunde hjälpa dig?
Bokade du tid eller stövlade bara in under öppettiderna?
Jag ville boka tid men fick inte. De rekommenderade att komma in på en förmiddag när det inte förväntades så mycket folk. Formellt sett så hade affären och underskrifterna inget med banken att göra, jag bad bankpersonalen specifikt att "göra en vanlig banköverföring", vilket var en tjänst de erbjöd på kontoret. Jag fick skriva under ett papper för att bekräfta överföringen också där beloppet stod.
 
RoTe
H huvudtystnad skrev:
Jag råkade ut för detta på länsförsäkringar bank för några år sedan. De var mycket nedlåtande mot mig, sade att jag skulle kontakta mäklare och påpekade att en jurist inte upprättat köpekontraktet. Det jag bad om var att de skulle bevittna namnunderskrifterna och göra banköverföringen till säljarens konto (ett dödsbo). Tydligt nej på den frågan, de kunde inte bevittna någonting. Jag visste inte då att detta med kontanttillträde var en så stor grej.

Då frågade jag om de kunde göra en vanlig banköverföring på summan där på kontoret (de tar ut en avgft på 100kr tror jag), det kunde de göra.

På tillträdesdagen stövlade hela sällskapet in på bankkontoret (jag med en liten klump i magen). Två säljare, två köpare, barn och barnvakter (jag hade inte tillräckligt med folk att tillgå så barnvakterna fick bevittna underskrifterna). Banköverföringen gjordes samtidigt som vi skrev under. Jag skäms lite över detta eftersom vi var så mycket folk, barnen var inte helt stilla och tysta heller, men jag ville verkligen inte betala en mäklare flera tusen för detta (billig fastighet). Mäklaren har som jag förstått det inget ansvar för själva affären och säljarna var bekanta (Mäklarens uppdrag var enligt internet "att upprätta kontakt mellan säljare och köpare" så jag såg inte poängen.)

Länge hade jag funderingar kring ifall jag verkligen köpt fastigheten på riktigt (trots lagfart), vad jag kanske missat eftersom bankpersonalen var så säker på att "så kunde man inte göra". (Lantmäteriet kunde ge info om ägare, pantbrev, dödsbodelägare, servitut och annat. Kommunen kunde ge info om fastigheten, föreläggande om avlopp, planer i området och sånt. Elnätsbolaget kunde ge status om elanläggningen (avstängd pga dödsbo men att den kunde kopplas på utan problem). Bygden var sedan tidigare bekant för mig. Bra info om vad som ska stå i köpekontrakt och hur det kan vara formulerat för att det ska vara korrekt finns på internet.

Lycka till..
Märks att du är svensk... Skäms inte över ungarna, du skulle beordrat ungarna att härja runt som f-n på banken då banker förtjänar all skit dom kan få eftersom dom inte tjänar sina kunder.
 
  • Haha
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Märks att du är svensk... Skäms inte över ungarna, du skulle beordrat ungarna att härja runt som f-n på banken då banker förtjänar all skit dom kan få eftersom dom inte tjänar sina kunder.
Verkar bero mycket på vilken bank man har.
Dem vi har är det aldrig problem med, oavsett om det är lån, sparande, husköp osv osv.
Alltid snabb kontakt och svar. Trevlig och hjälpsam personal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.