anders07 anders07 skrev:
Det är ganska få jobb i Sverige som direkt hindras av en tidigare dom (om straffet är avtjänat/avskrivet) så det finns inte några juridiska hinder. Det är även rätt få arbetsgivare som gör någon kontroll i belastningsregistret och det krävs att man har tillstånd för att göra det som arbetsgivare.

Du har heller inte någon skyldighet att uppge att du har blivit dömd för brott men arbetsgivaren har rätt att ställa frågan vid anställning och du kan förstås då välja att inte svara, men du får inte ljuga då det i så fall kan bli ett avtalsbrott.
Där jag arbetar begär vi ut från belastningsregistret. Är inte det öppen handling?
 
A Anonym användare123 skrev:
Hej, är det möjligt att jobba som hantverkare om man tidigare är dömd t.ex. för narkotikabrott?
Både ja och nej. Det ska givetvis inte vara problem. Man joddlar vitt och brett från politiskt håll om hur viktigt det är att "kriminella" får en andra chans men så ser det inte riktigt ut. Det är helt i händerna på arbetskraftköparna. Dom kan t.ex begära utdrag ur brottsregistret m.m. Jag hävdat att det är åt helvete att personer som har sonat sina brott och visar att man vill förändra sitt liv ska ha samma chanser som alla andra. Hur lätt är det inte att återfalla om man inte får en egen inkomst utan måste hora för våra godtyckliga instanser som ska stå för det sk. skyddsnätet?
Jag känner en kille i samma situation som du, han vill köra lastbil och har de behörigheter som krävs, men icke. Han kan dessutom visa upp hur länge han varit drogfri och har dessutom erbjudit sig att göra ett drogtest för att styrka sin vandel. Vårt så " fina" samhälle har jäkligt svårt att leva upp till sina löften om andra chanser. Det börjar redan i skolan.

Frågar du mig så ska du självklart få arbete som vem som helst oavsett. Du har gjort rätt för dig och då ska möjlighet till arbete vara en självklarhet.
Amen i tabernaklet.
 
Ställningsbyggare, rivare/håltagare eller stenläggare.
Men i regel tror jag inte det är ett större problem så länge du sköter ditt jobb.
Brukar sen enbart vara specifika jobb som beställaren kräver utdrag ur belastningsregistret.
Typ skolor myndigheter mm.
 
Har haft ett antal arbetsgivare inom bygg/hantverk ingen har frågat om varken droger eller ev straff.
Jag har iof inga tatueringar eller "ser" kriminell ut
 
Fairlane
Med tanke på att medlemmar i Hells Angels etc ofta arbetar på byggen så är det väl tydligt att det inte är omöjligt.

Sen ska man inte blanda ihop utdrag ur belastningsregistret med säkerhetsprövning, det är två helt olika saker. Jag har flera gånger arbetat inom områden som kräver säkerhetsprövning och då utförs det av arbetsgivare/Säpo och jag måste godkänna det innan. Tackar jag nej kan jag såklart inte heller få uppdraget. Säkerhetsprövning kan det bli om man ska jobba inom polisväsendet, militär, tillverkare av militärt materiel, Skatteverket etc, etc. Listan är rätt lång, men det är något annat än ett utdrag ur krininalregistrer. Man kan bli godkänd även om man finns i belastningsregistret, lite beroende på varför man finns där. Är man dömd för spioneri sä kan man nog glömma det. :cool:

Utdrag ur belastningsregistret som arbetsgivare vill ha inför anställning beställs av personen själv som sen överlämnar ett oöppnat kuvert till arbetsgivaren. Tanken var ursprungligen att man skulle sålla bort sexdömda från arbete på förskola och rånare från bank. Tyvärr har fler arbetsgivare börjat utnyttja möjligheten, vilket kan vara ett hinder för den arbetssökande som har suttit inne tidigare. Arbetsgivaren kan i dessa fall inte kräva att man lämnar in ett sådant utdrag, men i praktiken så innebär det såklart en nackdel för den som vägrar.
 
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Excel
Finns en övertro på registerkontroller, det används för att verifiera att den sökande talat sanning. Det är inte förbjudet att göra bakgrundskontroller på sökande, i detta ingår oftast referenstagning, sökning i sociala medier mm. Det är dock ett ofog att arbetsgivare håller på med att ta UC till höger och vänser, alltför många slagningar kan vara negativt för sökande.

Att göra registerkontroller är reglerat i lag och det finns bestämmelser vilka register säpo gör uttrag från.

Att arbetsgifaren via sökanden får ett kuvert från polisen av sökande är inte värt vatten. Finns tjänster som erbjuder rena register, likaså diplom mm.

Det viktigaste är nog samtalet, gamla synder har oftat ingen betydelse om man förändrat sitt liv och umgås i rätt kretsar. Bäst att vara öppen, det lönar sig, då kan heller ingen skvallra eller du behöver inte vara rädd för att lögnen uppdagas.
 
nino nino skrev:
Har haft ett antal arbetsgivare inom bygg/hantverk ingen har frågat om varken droger eller ev straff.
Jag har iof inga tatueringar eller "ser" kriminell ut
Då kan du inte ha jobbat inom bygg. De flesta har tatueringar där.... ;) (min erfarenhet)
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 385710 och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Då kan du inte ha jobbat inom bygg. De flesta har tatueringar där.... ;) (min erfarenhet)
Det har du iof rätt i :D
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
A
Jag har arbetat på större byggföretag och vid vissa projekt samt att kunna röra sig fritt på huvudkontoret så han man granskats och även familjen granskats av polisen.

Detta för att man inte ska få påtryckningar att lämna ut ritningar till någon i ens närhet.

så vissa firmor och projekt får inte ens ens familj eller umgängeskrets vara dömd för brott eller umgås i vissa kretsar.
 
Börja med att ställa frågan: "kan man få ett jobb som fd. Kriminell"?
Svaret på den frågan är "Ja". Bortsett från vissa yrken gällande rättssäkerhet.
Bortsett från det går det att få jobb inom det mesta. Dock kan vägen dit vara lite svårare.
Jobb som hantverkare skiljer sig inte från andra jobb, utan går utmärkt att jobba med, som tidigare dömd.
 
MrJay
Jag känner till ett byggföretag som bara typ anställer f.d. kriminella så du skulle möjligen lätt kunna få jobb där. Synd bara att jag tycker de som snickare/betongare gör ett ganska dåligt jobb.
 
Utmanar tråden lite.

Du har beställt byte av elcentral, 8 timmars jobb. Du och familjen lämnar huset på morgonen och kommer hem på eftermiddagen.

Elektrikern som är bokat är tidigare dömd för narkotikabrott och har missbrukat cannabis under flera år. Men är nu nykter och har avtjänat sitt straff.

Med den vetskapen, skulle du lämna ut nyckel och släppa in honom/henne i ditt hem obevakad i 8 timmar?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
MrJay
S Småbrukaren skrev:
Utmanar tråden lite.

Du har beställt byte av elcentral, 8 timmars jobb. Du och familjen lämnar huset på morgonen och kommer hem på eftermiddagen.

Elektrikern som är bokat är tidigare dömd för narkotikabrott och har missbrukat cannabis under flera år. Men är nu nykter och har avtjänat sitt straff.

Med den vetskapen, skulle du lämna ut nyckel och släppa in honom/henne i ditt hem obevakad i 8 timmar?
Jag har inga problem med det, känner själv individ med stökig bakgrund som sköter sig bättre än en ”ren” hantverkare.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Ja varför inte?
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ja varför inte?
Det är vad jag tror TS vill veta ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.