R Rkarlsson skrev:
Jo men samtidigt var de inte svar på om han i filmen var där ifrån =)
kolla du inte :surprised:
 
M maria01 skrev:
kolla du inte :surprised:
Helt ärligt så inte hela utan jag "zappade" ska kolla imorrn. Gott nytt på dig.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Min bil har tappat effekt. En Opel Astra -11 med 1.7 liters dieselmotor. Tidigare har EGR-ventilen krånglat och till och med ersatts med en ny, men 10 tusen mil har körts sen dess.

Ikväll är det sämre än någonsin med illa luktande avgaser, bortsprunget laddtryck, ryckig gång och fördröjt frånslag. Turbon visslar som brukligt vid kopplingsdosor och 2 tusen varv.

Tillägg: Bilen mena upprepade gånger att bakluckan stod öppen, det gjorde den inte. Nu står registreringsskyltsbelysningen och lyser trots att bilen vart avstängd och låst i en halvtimma.

En film på tomgång och frånslag
 
Redigerat:
C
Z Zorn skrev:
Min bil har tappat effekt.
Läs ut felkoderna är min spaning.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Läs ut felkoderna är min spaning.
Ja, jag får göra det.
Jag plocka bort och isär EGR-ventilen, gjorde rent så gott jag kunde och polerade noga ventilen och sätet. Nu löper den fritt och stänger metall/metall utan sot emellan. Den var bomfast.

Bilen går bra igen. Kommer byta lågtryckspumpen till insprutningspumpen så fort jag kan, då blir jag av med den ojämna gången. Hoppas jag.
 
M Myckling skrev:
Tycker generellt att dagens bilförsäljare har dålig koll på utrustning till det de säljer. Min teori är att en stor andel som säljs nytt är till företag och inte till "nördiga" privatkunder som läst utrustningslistor, skillnader mellan årsmodeller osv. De är däremot duktiga på att sälja in finansiering, försäkringar och serviceavtal.
Dagens bilförsäljare är bara säljare som försöker sälja så mycket och så dyrt dom kan. Dom har ingen koll på bilar dom kunde lika gärna sålt tvättmaskiner men det råkade finnas en säljarplats ledig på en bilfirma.

Tråkigt nog är det många säljare som söker sig till bilföretag i dom större städerna pga att dom tjänar bra med pengar och inte har någon kunskap eller intresse för bilar.
 
hsd
Ungefär som med mäklare
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Dagens bilförsäljare är bara säljare som försöker sälja så mycket och så dyrt dom kan. Dom har ingen koll på bilar dom kunde lika gärna sålt tvättmaskiner men det råkade finnas en säljarplats ledig på en bilfirma.

Tråkigt nog är det många säljare som söker sig till bilföretag i dom större städerna pga att dom tjänar bra med pengar och inte har någon kunskap eller intresse för bilar.
det är lite konstigt för i många länder är just utrustning som säljarna kan känna extra på över sälj bonusen
 
C
Z Zorn skrev:
Jag plocka bort och isär EGR-ventilen, gjorde rent så gott jag kunde och polerade noga ventilen och sätet. Nu löper den fritt och stänger metall/metall utan sot emellan. Den var bomfast.
Härligt att höra att den går bra igen. Rev isär EGR-ventilen i höstas efter att bilen klagat på problem på insugssidan (den gick dock okej). Skadar i och för sig aldrig att göra rent den, men i mitt fall visade det sig till slut vara laddtrycksgivaren som var trasig. En annan lågoddsare är tydligen dumpventilen. Men det kan ju också vara en hel radda andra fel som ger liknande symptom.

Tyvärr är min bil precis på fel sida om gränsen för att OBD-protokollet skall vara standard, så jag fick åka till märkesverkstaden med en påse bullar. Annars har jag väldigt svårt att förstå de som hellre verkar vilja byta en massa delar på måfå än att köpa en OBD-dongel för ett par hundralappar. Det klagas mycket på att moderna bilar innehåller alldeles för mycket elektronik, men det är otroligt smidigt när man felsöker.
 
C cpalm skrev:
Härligt att höra att den går bra igen. Rev isär EGR-ventilen i höstas efter att bilen klagat på problem på insugssidan (den gick dock okej). Skadar i och för sig aldrig att göra rent den, men i mitt fall visade det sig till slut vara laddtrycksgivaren som var trasig. En annan lågoddsare är tydligen dumpventilen. Men det kan ju också vara en hel radda andra fel som ger liknande symptom.

Tyvärr är min bil precis på fel sida om gränsen för att OBD-protokollet skall vara standard, så jag fick åka till märkesverkstaden med en påse bullar. Annars har jag väldigt svårt att förstå de som hellre verkar vilja byta en massa delar på måfå än att köpa en OBD-dongel för ett par hundralappar. Det klagas mycket på att moderna bilar innehåller alldeles för mycket elektronik, men det är otroligt smidigt när man felsöker.
Förebyggande underhåll är guld.
Utrustning för felsökning via obd är inget jag skaffat mig, men kanske bör. Verkstaden tar 1200/h för dylik övning så kostar inte utrustningen multum så spar investeringen in sig snabbt.

Jag lämnar in min bil på måndag på verkstad. Nån får kolla på den och fixa det som är kass.
 
Utläsning av felkoder är steg 1 i felsökning, ev. är "check engine" första, dvs att öppna huven och kasta ett getöga. Sen upplever jag att ju nyare system desto mer "OnBoardDiagnose" gör den själv alltså ringar in problemet mer precist. Men aldrig helt förlita sig på enbart felkoder.
 
C cpalm skrev:
Tyvärr är min bil precis på fel sida om gränsen för att OBD-protokollet skall vara standard, så jag fick åka till märkesverkstaden med en påse bullar. Annars har jag väldigt svårt att förstå de som hellre verkar vilja byta en massa delar på måfå än att köpa en OBD-dongel för ett par hundralappar. Det klagas mycket på att moderna bilar innehåller alldeles för mycket elektronik, men det är otroligt smidigt när man felsöker.
Blir det helt standard då? Känns som mycket är proprietärt.

Förut körde jag SAAB, skaffade då en piratkopia av deras verkstadssystem så man kan köra deras eget verkstadsprogram, kunde göra allt som gick att göra 2005 eller när programmet var från.

Nu har jag en gammal V70, även till den har jag skaffat en kina-version av volvos OBD så jag även där kan felsöka med rätt PC program. Tyvärr är volvons variant inte fullständig, plus jag tror den är lite modernare så att mer låg på nätet från början (så man inte kommer åt det "offline").

OBDII brukar ju ta alla "vanliga" emissionsfelkoder och lite till. Vissa av standarddonglarna kan ju med rätt program klara ytterligare lite.

Men att gifta in nya nycklar, flasha om styrenheter osv verkar vara mindre vanligt de klarar...
 
M maria01 skrev:
det är lite konstigt för i många länder är just utrustning som säljarna kan känna extra på över sälj bonusen
Det dom tjänar extra på är att förmedla ett billån.
 
richardtenggren
J JohanLun skrev:
Blir det helt standard då? Känns som mycket är proprietärt.

Förut körde jag SAAB, skaffade då en piratkopia av deras verkstadssystem så man kan köra deras eget verkstadsprogram, kunde göra allt som gick att göra 2005 eller när programmet var från.

Nu har jag en gammal V70, även till den har jag skaffat en kina-version av volvos OBD så jag även där kan felsöka med rätt PC program. Tyvärr är volvons variant inte fullständig, plus jag tror den är lite modernare så att mer låg på nätet från början (så man inte kommer åt det "offline").

OBDII brukar ju ta alla "vanliga" emissionsfelkoder och lite till. Vissa av standarddonglarna kan ju med rätt program klara ytterligare lite.

Men att gifta in nya nycklar, flasha om styrenheter osv verkar vara mindre vanligt de klarar...
Vol-Fcr testade jag förut på första generationen V70, men nollade nog bara felkoder då. Körde VAG själv så hjälpte bara en släkting.
Kör idag Vida-dice och tycker det är mycket komplett med manualer och serviceinstruktioner osv. Funkar väl från andra generationen V70 och till sista typ. Vi har en -14 där det funkar fint.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
C
J JohanLun skrev:
Blir det helt standard då? Känns som mycket är proprietärt.
Nej, helt standard blir det aldrig. Skall du handköra enheter, köra kalibrerings- och diagnostikrutiner, para in nya enheter, uppdatera programvaran, ändra konfiguration, prata med vissa moduler osv. krävs fortfarande specialprogramvara. Men du kan få ut felkoder (inte bara emissionsrelaterat) och lajvdata från ECU:n på alla halvnya bilar med generiska gratisprogram. Vilket tillsammans med lite googling ofta räcker långt för enklare felsökning.

Men själva donglarna är semistandard (ELM 327-protokoll). Så den mesta tredjepartsprogramvaran funkar oavsett vilken dongel man använder. Sen är det tyvärr så att det finns bra och dåliga donglar. Så det kan löna sig att köpa en beprövad märkesdongel typ OBDLink, Vgate iCar, Veepeak m.fl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.